هوا و محیط‌زیست اولویت‌های مدیریت شهری است

آیین تکریم و معارفه مدیران عامل سازمان قطار شهری و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با حضور معاون استاندار اصفهان، شهردار، اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد. شهردار اصفهان در این آیین اظهار کرد: چند سالی است که مشکل نخست اصفهان مسائل محیط زیستی است؛ به‌طوری که هر کجا می‌رویم، مردم از ما رفع مشکلات زیست‌محیطی را طلب می‌کنند. علی قاسم‌زاده افزود: در این راستا کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات زیست‌محیطی، هدف نخست مدیریت شهری در برنامه پنج‌ساله شهرداری است.

تاریخ انتشار: 10:31 - پنجشنبه 1400/12/5
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه

 او تصریح کرد: همان‌طور که همگان می‌دانند، را‌ه‌حل رفع این مشکلات نخست جریان دائمی زاینده‌رود است، اطلاع دارم که مدیران عالی استان تلاش‌های وافری دارند و از هیچ ‌کوششی در این زمینه اعم از رایزنی در بیرون از استان و تدابیر در داخل استان دریغ نکرده‌اند. شهردار اصفهان با بیان اینکه معضل فرونشست زمین را با هیچ‌چیزی جز جریان دائمی آب در زاینده‌رود نمی‌توان حل کرد، تصریح کرد: راه‌حل دوم مشکلات زیست‌محیطی اصفهان، برچیده‌شدن صنایع آلاینده استان است، نگاه مسئولان عالی استان نقطه‌ای و جزئی نیست، بلکه دیدگاه بلند و فرا نقطه‌ای دارند، در این راستا در یک نگاه بلند‌مدت باید صنایع آلاینده از اطراف اصفهان کوچ کنند و نباید از هیبت و همینه این صنایع خوف به دل راه بدهیم که در صورت رفتن آن‌ها چه می‌شود.
قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: لازم است با یک برنامه‌ریزی اصولی و کار کارشناسانه و علمی یک زمان‌بندی برای جابه‌جایی و کوچ این منابع آلاینده از سطح شهر درنظر بگیریم؛ اگر این امر را بپذیریم، باور کنیم و در مراجع رسمی به تصویب برسانیم، حداقل از اکنون می‌توانیم جلوی توسعه فولاد و پالایشگاه را بگیریم که در بلند مدت این منابع آلاینده از سطح شهر برچیده خواهد شد.
او اظهار کرد: راه‌حل سوم توسعه و تقویت حمل‌و‌نقل عمومی است که این راهکار در دست شهرداری قرار دارد. در این راستا باید کمک کنیم این بخش از سهم آلایندگی را کاهش دهیم. شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برای سال 1401 در مجموع ۳۷ درصد از کل بودجه شهرداری و ۵۰ درصد از اعتبارات بودجه عمرانی سال آتی به حمل و نقل عمومی، اصلاح معابر، توسعه ناوگان تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و قطار شهری اختصاص یافته است.
قاسم‌زاده تأکید کرد: علی‌رغم همه پیشنهادات و انتظارات متعدد در موضوعات فرهنگی و توسعه شهری، در شهرداری و شورای شهر به این اجماع رسیدیم که اولویت نخست برای تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی است. او گفت: طبیعت با کسی شوخی ندارد و اگر به طبیعت بی‌مهری کنیم، با بحران‌های بزرگی روبه‌رو می‌شویم. قوام اصفهان به جریان دائمی زاینده رود و زدودن آلاینده‌ها از سطح شهر بستگی دارد. شهردار اصفهان افزود: اصفهان از قدیم‌الایام یک باغ شهر بوده است؛ لذا سعی کردیم این هویت اصلی شهر را بر اساس فضای سبز زنده حفظ کنیم.
قاسم‌زاده توضیح داد: در شهرداری اصفهان سعی شده با اختصاص بودجه‌های مناسب این هویت شهری محقق شود؛ اما ما در حد توان این کار را می‌کنیم. به عنوان نمونه برای سال آینده چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه حمل‌و‌نقل برآورد شده که بالغ بر هزار و 300 میلیارد تومان آن به قطار شهری اختصاص یافته و با توجه به ذخیره سازی منابع از قبل و برنامه‌ریزی مدون قریب به دو هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ در اختیار سازمان قطار شهری است. او ادامه داد: این رقم‌ها کفاف اجرای کامل پروژه را نمی‌دهد؛ اما با توجه به صحبت‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده، منابع مالی جدید را با پیشنهاداتی از سوی مسئولان استانداری شناسایی کردیم؛ بنابراین به آینده قطار شهری امیدواریم که با تحقق این منابع، احداث خط دو مترو، تکمیل خط یک و آغاز خط سه قطار شهری سریع‌تر انجام شود. شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس حسن تدبیر مسئولان گذشته، الگوی خط دو قطار شهری به نحوی طراحی شده است که می‌توان در صورت پشتیبانی منابع مالی هر ۱۶ ایستگاه خط دو مترو را هم‌زمان تکمیل کرد. قاسم‌زاده از زحمات همه مدیران در سازمان قطارشهری از گذشته تا کنون تشکر کرد و گفت: تغییرات مدیریتی به مفهوم بدبودن مدیران گذشته نیست و بلوغ در تغییرات مدیریتی از نقاط شاخص اصفهان محسوب می‌شود.

لزوم بازنگری در حوزه تاکسی‌رانی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این آیین اظهار کرد: از دو مدیری که پیش از این در دو سازمان قطار شهری و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان خدمت کرده‌اند قدردانی می‌کنیم و برای مدیران جدید جهت خدمت مضاعف دعا‌گو هستیم. ابوالفضل قربانی افزود: جهاد تبیین که اخیرا رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، به عنوان یک فریضه بر دوش همه افراد جامعه است و همه حتی ما که در حوزه مدیریت شهری فعال هستیم، باید جهاد تبیین را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم. او تصریح کرد: اگر توسعه شهر اصفهان را پیش از انقلاب اسلامی با توسعه امروز شهر بنگرید، قطعا اذعان خواهید کرد که بیش از دو برابر این توسعه رقم خورده؛ به طوری که امروز وسعت شهر از هر سو چند برابر شده است. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: نوع خدمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وضع کنونی بسیار متفاوت و گسترده شده؛ به طوری که کارهای بسیار بزرگی در کشور و شهر اصفهان رقم خورده است. قربانی خاطرنشان کرد: باید دستاوردهای انقلاب اسلامی بازگو و تبیین شود؛ به طور مثال پیش از انقلاب قطار شهری محلی از اعراب نداشت، اما اکنون شاهد اجرای این پروژه عظیم هستیم.
او با اشاره به تصویب بودجه شهرداری در صحن علنی شورا گفت: تیم جدید مدیریت شهری با شوق به خدمت بیشتر در راستای تحقق بودجه 1401 تلاش خواهد کرد. نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه رقم بودجه عمرانی نسبت به همه سال‌ها افزایش یافته است، افزود: ۷۵ درصد از بودجه کل شهرداری به اعتبارات عمرانی تعلق دارد و در بین بودجه عمرانی بیشتر این مبالغ به حمل‌و‌نقل عمومی خاصه قطار شهری و حلقه حفاظتی اختصاص یافته است. قربانی گفت: امیدواریم حلقه چهارم ترافیکی را در این دوره در اختیار مردم قرار دهیم، همچنین تلاش داریم فاز نخست خط دو قطار شهری هر چه زودتر به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه ما امروز شبکه‌ای از خطوط قطار شهری را در کلان‌شهری مثل اصفهان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: سهم تاکسی‌های شهر در جابه‌جایی مسافران روزانه 13 درصد است؛ بنابراین به تحول چشمگیر نیاز داریم و باید شیوه‌های خود را در این بخش مورد بازنگری قرار دهیم؛ چراکه ظهور و بروز تاکسی‌های اینترنتی نشان داد ما باید کار بیشتری کنیم. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اگرچه اسم سازمان، نظارت و مدیریت است، اما باید در عین حال برای بهبود وضعیت تاکسی‌رانی هم از لحاظ جامعه تاکسی‌رانان و هم از نوع سیستمی تلاش بیشتری شود تا این مجموعه را کارآمدتر کند.

هوشمندسازی و نوسازی تاکسی‌ها در دستور کار است

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان در این آیین با بیان اینکه هوشمندسازی و نوسازی تاکسی‌ها در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد، گفت: ارائه تسهیلات بهتر به رانندگان مانند خدمات رفاهی، خودرویی و حمایت همه‌جانبه از رانندگان در اولویت برنامه‌های این سازمان است. محمد پرورش افزود: باید با کمک اعضای هیئت مدیره و کادر ستادی سازمان تاکسی‌رانی گام‌های مؤثری برای شهر، شهروندان و رانندگان در زمینه هوشمندسازی، ایجاد بستر فعالیت‌های فرهنگی و همچنین ارائه تسهیلات رفاهی به رانندگان برداریم. او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰هزار تاکسی پلاک «ت» با قابلیت گردشی و خطی در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: در این شهر حدود سه هزار خودرو پلاک شخصی با کاربری آژانس تاکسی تلفنی زیر نظر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان فعال هستند.

پروژه قطار شهری یک پروژه عدالت‌محور است

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این آیین با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری از جمله پروژه‌های زمان‌بر است و نمی‌توان در این زمینه تعجیل کرد و باید صبور بود، گفت: بر اساس برنامه بودجه، افتتاح خط دو قطار شهری هفت‌ساله پیش‌بینی شده؛ این در حالی است که طبق آخرین آمار، تاکنون خط دو مترو حدود ۱۷,۵ درصد پیشرفت داشته است. سید محسن واعظی‌فر، افزود: در سال ۲۰۲۱ بانک جهانی میزان خسارت آلودگی هوا به شهر تهران را دومیلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است؛ چنان‌چه بخواهیم این میزان را با جمعیت اصفهان محاسبه کنیم، تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار سالانه خسارت بابت آلودگی هوا باید به شهر اصفهان پرداخت شود. او ادامه داد: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مترو را ۵۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، بر اساس میزان خسارت آلودگی هوا، می‌توان خط دو متروی اصفهان را طی دو تا سه سال آینده تکمیل کرد. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تأکید کرد: خسارت ناشی از آلودگی هوا، اهمیت مترو را بیش از پیش مشخص می‌کند؛ چراکه آلودگی هوا هزینه‌های پنهان زیادی را بر دوش دولت‌ها و مدیریت شهری در عرصه سلامتی، پزشکی و اجتماعی تحمیل می‌کند و مسئولان شهری باید این امر را مدنظر داشته باشند. واعظی‌فر با بیان اینکه باید نگاه جدی‌تری به پروژه قطار شهری داشته باشیم، تصریح کرد: پروژه قطار شهری یک پروژه عدالت‌محور و در راستای محرومیت‌زدایی اجرا شده است؛ زیرا این موضوع به اثبات رسیده که با احداث ایستگاه‌های قطار شهری در مناطق، توسعه شهری، عمرانی و آبادانی رقم می‌خورد. او تصریح کرد: امروز ما در ورود به سازمان قطار شهری با توکل، نصرت الهی را طلبیده‌ایم، اما یکی از جلوه‌های نصرت الهی حمایت همه‌جانبه مدیران شهری از سازمان قطار شهری است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: فقط سویل خط دو به قیمت روز هشت هزار میلیارد تومان است که علاوه بر آن 594 میلیون یورو هزینه تجهیزات است که جز با همکاری از سوی مسئولان شهری رقم نمی‌خورد. واعظی‌فر تأکید کرد: تا به امروز حدود یک‌پنجم خط دو قطار شهری محقق شده است، علی‌رغم آنکه زمان این خط هفت ساله دیده شده اما در صورت حمایت همه‌جانبه، چهار الی پنج ساله می‌توانیم انجام دهیم. او بیان کرد: مشکلات متعددی در زمینه قطار شهری داریم؛ به عنوان مثال در خط یک قطار شهری به قیمت روز، قریب به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی بابت بدهی گذشته هزینه تکمیل تجهیزات و خرید واگن جدید نیاز است. مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: قطار شهری اصفهان امروز روی ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته و وابسته به مدیر و شخص نیست؛ البته اگر منابع مالی تأمین شود.

احداث هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه در‌بر دارد

مدیرعامل سابق سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: امروز در نزدیکی ایام بازنشستگی خود هستم و خوشحالم که در این مدت توانستم سابقه‌ای از موفقیت پروژه‌های بزرگ و خوب را به جا بگذارم. محمدرضا بنکدار هاشمی، تصریح کرد: کار خود را از دهه ۷۰ در سازمان میوه و ‌تره‌بار مرکزی اصفهان آغاز کردیم و پروژه‌های خوبی را با موفقیت انجام دادیم. در ادامه کار با ورود به شهرداری مرکزی پروژه‌های مختلف مثل مجموعه‌های پل‌های شــهری، فــرهنگ‌ســراهــا، کتابخانه مرکزی و فاز نخست پروژه ورزشگاه نقش‌جهان و چند پروژه بزرگ شهری به کمک دوستان به سرانجام رسید و در نهایت از سال ۹۵ در سازمان قطار شهری انجام مسئولیت کردم. او افزود: در حال حاضر پروژه خط دو قطار شهری در شرایط خوبی قرار دارد؛ به طوری که ۱۳ ایستگاه به صورت فعال در حال احداث است؛ از دو جبهه غرب و شمال شرقی نیز حفاری در حال انجام است که تاکنون حدود ۹ کیلومتر حفاری صورت گرفته که کار ارزشمندی است. مدیرعامل سابق سازمان قطار شهری اصفهان ابراز کرد: اگر حمایت‌های شهرداری و استانداری نبود، به هیچ وجه چنین شرایط خوبی در قطار شهری پیش نمی‌آمد. علی‌رغم اینکه مدیریت قبلی شهر خواهان افتتاح ایستگاه‌هایی از خط دو قطار شهری بود، اما همیشه گوشزد می‌کردم که این امر زمان‌بر است. بنکدار هاشمی عنوان کرد: ولی امروز قطعا می‌توانم ادعا کنم با توجه به اینکه از صفر تا صد برخی از پروژه‌های ایستگاه قطار شهری در حال تکمیل است، در دوران مدیریت جدید شهری و با پشتوانه استانداری و مدیریت شهری افتتاح خواهد شد. او اذعان کرد: پروژه قطار شهری پروژه گرانی است؛ به نحوی که برای احداث هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه در بر دارد و این عدد قابل توجه می‌طلبد مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای در تأمین منابع مالی داشته باشد.
مدیرعامل سابق سازمان قطار شهری اصفهان با ابراز امیدواری از سیاست‌های مدیریت جدید شهری در بحث قطار شهری گفت: مدیریت جدید شهر به خط دو قطار شهری بسنده نکرده‌اند و پروژه توسعه خط یک را که از ایستگاه عاشق‌آباد به سمت میدان دانشگاه صنعتی اصفهان است هم مدنظر دارد؛ این پروژه به این دلیل که بر روی سطح اجرا می‌شود مشکلات عدیده حفاری زیر زمینی را ندارد و به سرعت محقق خواهد شد. بنکدار هاشمی با بیان اینکه روحیه تعاملی لازمه اجرای این پروژه است، توضیح داد: همچنین خط سه قطار شهری که از سمت میدان آزادی به سمت غرب اصفهان اگر محقق شود، شبکه خطوط قطار شهری مدنظر مدیران شهری به نوعی در اصفهان محقق می‌شود.

نوسازی 600 تاکسی شهر اصفهان

مدیرعامل سابق سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: شاید بسیاری سازمان تاکسی‌رانی را فقط به خودروهای پلاک زردرنگ می‌شناسند؛ در حالی که سه هزار راننده آژانس تاکسی تلفنی و ۸۵۰۰ راننده سرویس مدارس و 9 هزار راننده پلاک «ت» تاکسی‌رانی در مجموع جمعیت حدود ۲۲هزار نفری را در سازمان تاکسی‌رانی تشکیل می‌دهند. هادی منوچهری افزود: اهم فعالیت‌های این سازمان در سه سرفصل رقم خورده است؛ نخست هوشمند سازی که در چند سال اخیر بیش از ۳۰ پروژه به صورت صددرصدی محقق شده است. او ادامه داد: به‌طور مثال به صورت دستی بر فعالیت تاکسی‌رانان نظارت می‌شد، اما در حال حاضر الکترونیکی انجام می‌شود، سامانه سرویس مدارس به صورت برخط و به روز آماده است، در بحث برون‌سپاری شرکت‌ها نیز اقدام شده و نظارت تصویری گستردگی خوبی دارد. مدیرعامل سابق سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان ابراز کرد: امروزه قدم‌های خوبی در حوزه هوشمند‌سازی در سازمان تاکسی‌رانی انجام گرفته اگرچه باید بیش از این باشد. منوچهری در حوزه معیشت رانندگان گفت: با توجه به این که ظرفیت شهرداری در این بخش کم بود، مجبور شدیم از ستاد فرمان اجرایی امام کمک بگیریم و هزاران تسهیلات بانکی به 67 هزار راننده ارائه کنیم، البته در این راستا بسته‌های مختلف معیشتی و رفاهی به رانندگان به انحای مختلف داده شده است.
او با اشاره به آرامشی که در بخش تاکسی‌رانان در سال‌های اخیر بوده است و هیچ تشنج و تجمعی اعتراضی رخ نداده تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰ خودرو تاکسی نوسازی شده است که در سطح کشور رتبه اول را کسب کردیم، اما با نقطه آرمانی و ایدئال فاصله داریم و برای اینکه به رقم مطلوب برسیم، باید کمک شهرداری را داشته باشیم.
مدیرعامل سابق سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه برای ایجاد تحول در حوزه تاکسی‌رانان راهی جز کمک دولت یا باز گذاشتن دست راننده برای تعیین نرخ کرایه نداریم، توضیح داد: سفر با تاکسی یک سفر لوکس در جهان حساب می‌شود ولی در ایران چنین نیست. منوچهری تصریح کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که دچار مشکلات جدی در بحث تاکسی‌رانی و تاکسی‌رانان است، قطعا باید با نگاه ویژه‌ای از سوی دولت و شهرداری رفع شود؛چرا که نمی‌توان انتظار یک سفر لوکس با ماشین خوب و شیک را داشته باشیم و با مبالغ اندک کرایه به راننده تاکسی‌رانی فشار بیاوریم.
او خاطرنشان کرد: امروز قیمت خودروها و هزینه‌های مرتبط با آن‌ها به شدت بالا رفته است و با مبالغ اندک کرایه نمی‌توان انتظار ورود خودروهای چند صدمیلیونی هیبریدی را برای ناوگان تاکسی‌رانان در سطح شهر داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌و‌نقل عمومی راه‌حل رفع آلودگی هواست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: لازمه رفع مشکلات اصلی همچون ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان، نگاه ویژه به اموری همچون سرمایه‌گذاری خاص در حمل‌ونقل عمومی است. مهران زینلیان در این آیین اظهار کرد: خدمت به مردم توفیقی از جانب پروردگار است که باید با تلاش بیشتر شکر آن را به جای آوریم. او با بیان اینکه شهر اصفهان شایسته شرایط خیلی بهتر نسبت به وضع امروز است، افزود: اصفهان با مشکلات متعددی همچون کمبود آب، ترافیک، حمل و نقل و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما معتقد هستیم ظرفیت‌ها و داشته‌های شهر بیشتر از کمبودها و محدودیت‌هاست. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان تصریح کرد: لازمه رفع مشکلات اصلی همچون ترافیک و آلودگی هوای شهر اصفهان نگاه ویژه به اموری همچون سرمایه‌گذاری خاص در حمل‌و‌نقل عمومی است. زینلیان خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از کشورها بر روی نداشته‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند، اما برای اصفهان با همه ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی نشده و تصویر خوب و زیبایی از شهر در اذهان جهانی رقم نزده‌ایم. او اظهار کرد: این تصویرسازی مناسب از اصفهان با خدمت و تلاش محقق می‌شود، البته همدلی و همراهی با یکدیگر لازمه آن است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه همه باید بیاموزیم یک نگاه همه‌جانبه بر مبنای عدالت داشته باشیم تا به تدبیر لازم ختم شود، اظهار امیدواری کرد: با ارتباط مبتنی بر تعامل و یک برنامه جامع اتفاقات خوبی در شهر اصفهان رقم بخورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط