فعالان و متولیان گردشگری اصفهان از نقاط قوت و ضعف این ستاد می‌گویند

بالا و پایین ستاد سفرهای نوروزی اصفهان

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز، بازار سفرهای نوروزی هم حسابی داغ می‌شود و بسیاری از مردم اقدام به برنامه‌ریزی برای سفر خود کرده و منطقه‌ای را برای سفر انتخاب می‌کنند.

تاریخ انتشار: 10:39 - یکشنبه 1403/01/19
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
بالا و پایین ستاد سفرهای نوروزی اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز، بازار سفرهای نوروزی هم حسابی داغ می‌شود و بسیاری از مردم اقدام به برنامه‌ریزی برای سفر خود کرده و منطقه‌ای را برای سفر انتخاب می‌کنند.

شهرهای گردشگری و توریستی کشور هم روند آماده‌سازی را برای میزبانی از مسافران آغاز کرده و هر دستگاهی وظیفه‌ای را بر دوش دارد. هماهنگی و برنامه‌ریزی امورات مربوط به این موضوع را ستاد هماهنگی خدمات سفر بر عهده دارد که در استان اصفهان هم هرساله اقداماتی را در حد توان انجام می‌دهند. ستاد خدمات سفر اصفهان در سال جاری علاوه بر نقاط قوتی که داشته با ضعف‌هایی هم مواجه بوده است که توجه به این نقاط ضعف و اصلاح آن‌ها می‌تواند در تدابیر و تصمیم‌گیری‌های سال آینده نتیجه‌بخش باشد. متولیان و فعالان گردشگری اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از نقاط قوت ستاد خدمات سفر اصفهان می‌گویند و پیشنهاد‌هایی برای اصلاح ضعف‌ها دارند.

ایجاد مراکز سرپوشیده برای صرف غذا در نقاط مختلف شهر

رئیس انجمن صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» به نقاط قوت ستاد خدمات سفر در اصفهان اشاره کرده و بیان می‌کند: ایجاد مراکز متعدد و سرپوشیده برای صرف غذای مسافران در نقاط مختلف شهر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که عملیاتی شد، این اقدام به جهت این‌که تداخلی با شعائر مذهبی نداشت و بدون ناهنجاری موجب استفاده مسافران از امکانات در ماه مبارک رمضان می‌شد، تسهیلگر سفرها بود.

طراحی و تکمیل اپلیکیشن «اصفهان من» قابل‌تقدیر است

مجید دانش مبرهن می‌گوید: طراحی و تکمیل اپلیکیشن «اصفهان‌من» اقدام بسیار خوبی بود که در راستای جلوگیری از سرگردانی مسافران، بسیار مناسب و دارای اهمیت بود. مسافران با نصب این اپلیکیشن که با راهنمایی و کمک اعضای ستادهای اطلاع‌رسانی نوروزی انجام می‌شد می‌توانستند در هرجایی که هستند به‌راحتی به اماکن اقامتی و قابل بازدید و همچنین اماکن مجاز توزیع مواد خوراکی و سایر نیازمندی‌های سفر دسترسی پیدا کنند، تکمیل این اپلیکیشن برای تمامی فصول سال نیاز است و می‌تواند موجب انگیزه بیشتر مسافران و برنامه‌ریزی بهتر برای سفر به اصفهان و اقامت شود.

عزم جدی برای معرفی مسیر امام‌زادگان اصفهان

رئیس انجمن صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اصفهان با اشاره به استفاده حداکثری شهرداری اصفهان از راهنمایان گردشگری بیان می‌کند: راهنمایان گردشگری در قالب سامانه تلفنی ۱۳۷ شهرداری نیز پاسخ‌گوی سؤالات مسافران بودند و با توجه به ارزیابی انجام‌شده، رضایت خوبی حاصل شده است؛ همچنین در ستادهای راهنمایی و هدایت مسافران نوروزی در شهر و خارج از شهر، سرعت عمل بالای عوامل مربوطه در توزیع بروشورهای راهنما و راهنمایی جهت نصب اپلیکیشن «اصفهان من» از دیگر موارد شاخص در نوروز ۱۴٠۳ بود.او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از اقداماتی که شاهد بودیم، اقدام اداره گردشگری شهرداری اصفهان در جهت معرفی مسیر امام‌زادگان اصفهان بود که جزو چهار برنامه اصلی این اداره بود که امسال قوی‌تر انجام شد.

بازگشایی دو حوزه علمیه دوران صفوی در اصفهان

دانش عنوان می‌کند: از دیگر اقدامات انجام‌شده می‌توان به بازگشایی دو حوزه علمیه دوران صفوی برای اولین بار اشاره کرد. این حوزه‌های علمیه برای گردشگری بازگشایی شد و تحت عنوان حجره به‌صورت آنلاین ثبت‌نام انجام می‌شد که استقبال خوبی نیز به دنبال داشت. همچنین راهنمایان گردشگری در خانه امین‌التجار در ابتدای عبدالرزاق که در دو سانس آماده بازدید مسافران بود، بدون وقفه حضور داشتند و اطلاعات لازم را ارائه می‌دادند.رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: اگر بر روی گردشگری شهری، مطالعه کافی داشته باشیم و راهنمایان گردشگری را برای شناخت بهتر اماکن و خانه‌های تاریخی و تفریحی آموزش دهیم و همچنین اقدام به توسعه مسیرهای شهری و تقویت اتوبوس گردشگری کنیم، می‌توانیم در همین شرایط که سخن از رکود گردشگری مطرح است، به توسعه گردشگری کمک کنیم.

برگزاری نمایشگاه راهگشا بود

او با اشاره به تعطیلی چندین ساله تالار تیموری می‌گوید: بر اساس مصوبه استانداری در روزهای پایانی سال گذشته مقرر شد نمایشگاه محصولات روستایی و عشایری در این مکان برپا شود، باوجود این که فرصتی برای تبلیغ این نمایشگاه نبود، از نظر عامه مردم این اقدام، از نظر مسیر، مکان‌نمایی و محصولات متنوع بسیار مطلوب بود و استقبال خوبی را شاهد بودیم که سبب خودباوری جامعه روستایی و پرهیز از مهاجرت و حاشیه‌نشینی شد، امثال این نمایشگاه‌ها باید توسعه پیدا کند و حتی دائمی باشد تا محصولات و تولیدات معرفی و به مهاجرت معکوس کمک شود.

دانش مبرهن همچنین به تعطیلی دو روزه برخی اماکن تفریحی خاص در شهر اصفهان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: این تصمیم با توجه به پیوست‌های امنیتی و جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی و حضور اتباع بیگانه نیاز بود که گرفته شود و تصمیم بجا و قابل‌ستایشی بود. رئیس انجمن صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: در فرایند برگزاری نمایشگاهی که عنوان شد متأسفانه، سرعت عمل پایین در صدور مجوزهای مربوطه، حاشیه‌هایی را ایجاد کرد و تا حدودی این اقدام ارزشمند را تحت‌الشعاع قرار داد. سرعت عمل‌ها باید بیشتر می‌بود و نیاز بود مصوبه‌ای که انجام‌ شده به‌خوبی و بدون حواشی اجرا شود.

ورود غیرمتخصص‌ها به حرفه راهنمایان گردشگری

او تأکید می‌کند: اصفهان در گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از ۱٠ شهر مهم جهان است، قاعدتا معاون گردشگری این شهر باید دیدگاه بین‌المللی داشته باشد و مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز باید در حد ریاست سازمان جهانی گردشگری، طرح و برنامه داشته باشد.

دانش مبرهن عنوان می‌کند: در دیداری که قبل از عید با سرپرست اداره کل گردشگری استان اصفهان برای استفاده از راهنمایان گردشگری در مکان‌های تاریخی داشتیم، دیدگاه و تأکید ایشان این بود که راهنمای گردشگری که فعال‌ترین قشر و قوه اجرایی گردشگری هستند، شغل دوم به حساب می‌آید. وقتی در این جایگاه جهانی این سطحی‌نگری‌ها وجود دارد، ما در این حرفه نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. حتی از طرفی این دیدگاه وجود دارد که هرکس از هر شغلی، مجوز این حرفه را دریافت کند و در این حوزه کار کند، نتیجه این تفکر موجب می‌شود در طول سال گزارش‌های متعددی از ناهنجاری‌ها در تورهای گردشگری در صفحات مطبوعات درج شود که قاعدتا مطلوب و مورد تأیید متخصصان این حوزه نبوده، ولی به‌عنوان ماهیت گردشگری نشر پیدا می‌کند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان بیان می‌کند: در اواخر اسفند نامه‌ای از معاون گردشگری کشور به ادارات کل میراث ابلاغ شد که اولویت تخصیص بودجه اول به راهنمایان گردشگری مجاز و دارای کارت معتبر، بعد به نوروزگاه‌ها   باشد و اگر بودجه‌ای باقی می‌ماند صرف تمیزکاری و سرویس‌های بهداشتی شود.متأسفانه در این مسئله شاهد ترک فعل بودیم و دانشجویانی که شناختی از اماکن تاریخی نداشتند، صرفا برای گذراندن وقت به‌صورت ثابت در اماکن حضور داشتند، بودجه‌ مذکور هم صرف دستمزد پرسنل و فرزندان پرسنل که به‌عنوان جایگزین راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی حضور داشتند بشود.او خاطرنشان می‌کند: عدم شناخت دانشجویان و ناتوانی در راهنمایی مسافران نوروزی، سبب ایجاد نارضایتی شد؛ درصورتی‌که در سال‌های گذشته مسافران دور راهنمایان گردشگری حلقه می‌زدند و مشتاقانه سؤال می‌پرسیدند، این امر موجب شناخت کامل مسافران از اصفهان می‌شد به جهت اینکه راویان مناسبی در اماکن تاریخی مستقر بودند.

طراحی برنامه‌های نوروزی به پایان سال موکول نشود

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: ضرورت دارد مسئولان از الان نسبت به طراحی و تکمیل طرح‌های مختلف برای نوروزگاه‌ها و برنامه‌های نوروزی آتی اقدام کنند و نباید این امر به روزها و ماه‌های پایانی سال موکول شود. او با اشاره به ابتکار جدید شهرداری اصفهان بیان می‌کند: امسال استفاده از بازی نور و المان در روبه‌روی مجموعه هتل‌عباسی، فوق‌العاده ارزشمند بود و مورد استقبال واقع شد. شهر اصفهان یک شهر جهانی است و علاوه بر جاذبه‌هایی که در روز وجود دارد، نیاز به نورپردازی و جاذبه‌های گردشگری شب دارد.

کاهش تعداد مسافران نسبت به سال گذشته

او با اشاره به میزان کاهش یا افزایش سفرهای نوروزی در سال جدید اظهار می‌کند: آنچه در سطح استان اصفهان دیده شد به نسبت سال گذشته امسال کاهش مسافر را داشته‌ایم؛ همچنین به دلیل مسائل اقتصادی و از طرفی فراهم شدن مقاصد گردشگری جدید در داخل کشور شاهد سفرها به آن مناطق بوده‌ایم. اصفهان همیشه یکی از مقاصد گردشگری مطرح بوده و مسافران از مناطق مختلف ازجمله شمال و شمال غربی و جنوب کشور به این استان سفر می‌کردند که امسال کمتر شاهد این ازدحام در اصفهان بودیم.

هماهنگی‌های ستاد مناسب بود

از سوی دیگر کریم بیگی، رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» به نقاط قوت و ضعف ستاد خدمات سفر اصفهان اشاره کرده و عنوان می‌کند: ستاد هماهنگی خدمات سفر زحمات زیادی را متحمل شدند و هماهنگی خوبی میان ادارات کل مرتبط با حوزه گردشگری وجود داشت؛ اما به جهت حمایت از سرمایه‌گذاران نیاز بود که اولویت اقامت مسافران را به مراکز مجوز دار و قانونی داده شود. او می‌گوید: در اختیار قرار دادن مکان‌های ناامن، غیربهداشتی و با قیمت پایین به مسافران می‌تواند سبب به‌جا ماندن خاطرات  بدی شود؛ چراکه نظارت بر اماکن بدون مجوز به کندی انجام می‌شود و امکان آسیب دیدن مسافران وجود دارد که موجب ایجاد ذهنیتی منفی نسبت به اصفهان خواهد شد.

اولویت اقامت را به مراکز قانونی بدهند

رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان عنوان می‌کند: نرخ پایین مراکز اسکان، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و مهمان‌پذیرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تأثیر بلندمدت آن هم این است که در آینده سرمایه‌گذاری در این حوزه نخواهیم داشت.

او می‌افزاید: طبیعتا زیرساخت‌های لازم را ازنظر اقامت در اصفهان نداریم و به همین جهت ضرورت دارد حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران این عرصه انجام شود. بیگی با اشاره به حضور بخش زیادی از مسافران در خانه‌های مسافر و مراکز اسکان دولتی می‌گوید: این مسئله فشار را بر هتل‌ها زیادتر می‌‌کند و رقابت سخت‌تر می‌شود؛ به همین جهت سرمایه‌گذاران این عرصه موفق نمی‌شوند و آینده گردشگری اصفهان ضررهای سنگینی را خواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد مسئولان مربوطه اولویت را به مراکز قانونی بدهند تا مشوقی برای سرمایه‌گذاری‌های آتی شود. او خاطرنشان می‌کند: امیدواریم همچنان جاری بودن آب زاینده‌رود ادامه داشته باشد تا طراوت و شادابی را در استان نظاره‌گر باشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − هفت =