۷۰ درصد بودجه شهرداری اصفهان به بخش عمرانی مربوط می‌شود:

به‌شدت دنبال عمران شهر هستیم

روز گذشته شهردار و معاون عمران شهری شهردار با حضور در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» درباره مباحث گوناگون عمرانی شهر صحبت کردند.

تاریخ انتشار: 12:35 - سه شنبه 1402/09/7
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
به‌شدت دنبال عمران شهر هستیم

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز گذشته شهردار و معاون عمران شهری شهردار با حضور در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» درباره مباحث گوناگون عمرانی شهر صحبت کردند. یکی از موضوع‌ها مربوط به بودجه‌های عمرانی و حرکت به سمت شهری پایدار و زیست‌پذیر بود و موضوع دیگر درباره ابرپروژه رینگ چهارم بود که با احداث آن نفس شهر تازه خواهد شد.

ابتدا شهردار اصفهان پشت تریبون برنامه تلویزیونی «اصفهان من» قرار گرفت و با یک تسلیت و یک تبریک سخنانش را آغاز کرد: «تسلیت می‌گویم فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا(س) و تبریک می‌گویم آغاز هفته بسیج را به بسیجیان و عموم مردم. وظایف شهرداری به دو بخش نگهداشت شهر و توسعه و ارتقای شهر تقسیم می‌شود. شهر به‌عنوان یک موجود زنده و پویا باید همواره در حال تغییر، تحول و رشد باشد. در این راستا با وجود نیازهای جدید به فضاها و اماکن جدی نیازمند است؛ بنابراین صیانت و نگهداشت وضع موجود، وظیفه ماست و توسعه و ارتقای شهر به اقتضای شرایط باید مدنظر قرار گیرد.»

به بیان دکتر علی قاسم‌زاده، بخشی از برنامه‌های توسعه شهر مبتنی بر اسناد بالادستی و طرح جامع شهری بر اساس مطالعات دقیق علمی است: «بر اساس طرح جامع، طرح تفصیلی تدوین و وارد جزئیات هر محله می‌شود و بر اساس طرح جامع شهری، جزئیات شبکه معابر شهر بررسی می‌شود. شهرداری بر این اساس، باید به اسناد بالادستی ازجمله طرح‌های جامع و تفصیلی متعهد باشد. بخشی از ایده‌های این طرح‌ها به همت مدیران و کارشناسان شهری ارائه می‌شود و بخشی بنا بر پیشنهاد فرهیختگان، انجام مطالعات و پژوهش‌ها و بخش زیادی از طریق مسئله‌یابی از دل محله‌ها با استفاده از نظرهای مردم یا مراجعه آن‌ها به شهرداری برای طرح مطالبه‌ها یا تماس با سامانه ۱۳۷ است که بر اساس آن، به این نتیجه می‌رسیم که شهروندان در چه نقاطی به فضای سبز، فضاهای جدید شهری و سایر امکانات نیاز دارند؛ درواقع با یک نیازسنجی همه این موضوع‌ها احصا می‌شود و هنگامی که نیازهای شهر، متأثر از طرح تفصیلی یا نظر نخبگان و مطالبه‌های مردم را دریافت کردیم، طرح‌های مربوط را در قالب فراخوان اعلام می‌کنیم تا نخبگان حوزه طراحی شهری، معماری و مهندسی ایده‌های خود را برای ما ارسال کنند.»

شهردار اصفهان در ادامه درباره فراخوان طرح‌ها صحبت کرد: «امسال در این رابطه پنج فراخوان منتشر کردیم که از طریق آن، بسیاری از نخبگان ایده‌های خود را مطرح کردند. برندگان این مسابقات معماران بزرگ جهانی بودند و بر اساس طرح و ایده‌های آن‌ها پروژه‌ای در شهر اجرا شده است.»

ادامه سخنان قاسم‌زاده در این برنامه مربوط شد به مباحث عمرانی شهر.

او در این خصوص بر اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر تأکید کرد: «پیش‌ازاین اعلام کرده بودیم که به‌دنبال ایجاد روگذر و زیرگذر در شهر نیستیم و پس‌ازاین سخن، برخی افراد تصور کردند شهرداری و مدیریت شهری در این دوره با عمران و آبادانی شهر مخالف است؛ درحالی‌که ما به‌شدت دنبال عمران شهر هستیم؛ اما اینکه مسیر عمران و آبادانی شهر از راه‌های خاص، به‌ویژه در حوزه ترافیک باشد، نیازمند بررسی است تا برای بازکردن گره ترافیک بهترین راهکار را بیابیم.»

ایجاد راه‌حل‌های جدید برای حل معضل ترافیک

شهردار اصفهان اشاره‌ای داشت به این موضوع که ایجاد معبر جدید یا احداث روگذر و زیرگذر راه‌حل مسائل ترافیکی نیست و در این زمینه مباحثی را روایت کرد: «امروزه در دنیا راه‌حل‌های چندجانبه را برای حل مسائل ترافیکی اجرا می‌کنند و ما نیز باید در این مسئله به‌دنبال راه‌حل‌های بدیع و تازه‌ باشیم.»

ادامه صحبت‌های شهردار اصفهان مربوط شد به بودجه شهرداری: «70درصد بودجه شهرداری اصفهان مربوط به بخش عمران است و به سخنی دیگر ۱۴هزار میلیارد تومان از بودجه حدود ۲۳هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در بخش عمران هزینه می‌شود. ازمجموع ۷۰درصد بودجه عمرانی ۶۴درصد مربوط به اجرای طرح‌هایی است که منجر به بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهبود شرایط ترافیکی شهر می‌شود.»

قاسم‌زاده سخنانش را پیوند زد به ابرپروژه حلقه حفاظتی شهر اصفهان: «رینگ چهارم به‌طول ۷۸ کیلومتر در حال احداث است که بیش از ۴۰ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان قرار دارد و با قوت در حال اجراست. اجرای این پروژه بر بهبود ترافیک شهر تأثیر بسزایی دارد.»

پروژه بزرگی همچون رینگ چهارم در هیچ شهری اجرا نشده است

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان، مهمان دیگر برنامه تلویزیونی «اصفهان من» شد تا در خصوص خاص و نادربودن پروژه رینگ چهارم در کشور صحبت کند: «از دوره پنجم مدیریت‌شهری این پروژه آغاز شد و افتتاح رینگ چهارم با توجه به اهمیت آن در کم‌شدن حجم ترافیک در مرکز شهر و کمک به رینگ سوم، باعث کاهش آلودگی هوا و زمان سفر نیز می‌شود. در هیچ شهری پروژه بزرگی همچون رینگ چهارم اجرا نشده است. درصددیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در اولین فرصت آزادسازی‌های مربوط به این پروژه را تکمیل و حدفاصل کیلومتر صفر تا چهار آن را نیمه نخست سال آینده بهره‌برداری کنیم.»

اجرای پروژه ۷۸ کیلومتری حلقه حفاظتی

کشاورزراد همچنین گریزی زد به بازدید معاونان عمرانی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور از ابرپروژه حلقه حفاظتی: «هفته گذشته معاونان عمرانی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور از این مجموعه بازدید کردند. طول این پروژه حدود ۷۸ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتر آن در محدوده شهرهای درچه، خمینی‌شهر، شهر ابریشم، دولت‌آباد و خورزوق قرار دارد؛ همچنین این پروژه شامل ۳۴ تقاطع همسطح، غیرهمسطح و پل است.»

در ادامه پروژه‌های عمرانی دیگر در شهر، مطلع سخنان معاون عمران شهری شهردار اصفهان قرار گرفت: «کیلومتر صفر پس از تقاطع غیرهمسطح شهید قاسم سلیمانی تا کیلومتر چهار، پروژه‌ای است که در این دوره عملیات اجرایی آن آغاز و هزینه‌ای که تاکنون صرف این پروژه شده بالغ‌بر 400, 1 میلیارد تومان بوده و برای آزادسازی این مسیر بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.»

به گفته معاون عمران شهری شهردار اصفهان، کیلومتر صفر تا چهار بیشترین حجم سکونت مردم منطقه ۱۵ را داراست که با رضایت کامل شهروندان آزادسازی شده و حدود ۹ پل به اضافه تعریض کانال آب در این محدوده اجرا شده است.»

کشاورزراد در ادامه درباره بودجه شهرداری در مجموعه‌های مختلف صحبت کرد: «بودجه شهرداری اصفهان به اضافه بودجه سازمان‌ها ۲۳هزار میلیارد تومان است. حدود ۷۰درصد این اعتبارات، تملک دارایی و سرمایه‌ای است که از مجموع این اعتبارات حدود 300, 4 میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی به‌جز بودجه مترو و بودجه‌های عمرانی مناطق پانزده‌گانه و ناژوان است.»

فعال‌بودن ۴۷۰ پروژه در سطح شهر اصفهان

فعال‌بودن ۴۷۰ پروژه در سطح شهر اصفهان، موضوع دیگری بود که در لابه‌لای سخنان کشاورزراد جا گرفت: «این پروژه‌ها بسته به اینکه چه زمانی آغاز شده، پیشرفت فیزیکی ۲ تا حدود ۱۰۰ درصد داشته است. در هشت ماه امسال، ۲۲۰ قرارداد عمرانی منعقد شده که در مدت مشابه سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. تعدادی از این پروژه‌ها، شاخص، مهم منطقه‌ای، منطقه‌ای و مستمر است که انواع پروژه‌ها ازجمله احداث پل، تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، خیابان‌سازی، احداث پارک، تأسیسات زیرساختی، ساختمان‌های فرهنگی، ورزشی، اداری و پیاده‌روسازی و آسفالت در سطح شهر داریم. عملیات اجرایی این پروژه‌ها با همت مناطق مختلف شهر اصفهان آغاز شده است و امیدواریم به‌زودی شاهد پایان این پروژه‌ها باشیم. تعدادی از پروژه‌های شاخص همچون تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار سال جاری در ورودی شهر دولت‌آباد به پایان رسید. این پروژه با مبلغ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد و به بهره‌برداری رسید. پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای ورزشکار از ابتدای ۱۴۰۰ آغاز شد و پایان سال ۱۴۰۰ در بحث تأسیسات شهری به مشکل خورد که مسئله تأسیسات زیربنایی را با کمک و همراهی شرکت‌های تأسیساتی رفع کردیم. تقاطع غیرهمسطح سعید کاظمی‌آشتیانی پروژه بعدی است که عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است. این پروژه در ورودی شهر حبیب‌آباد و انتهای خیابان زینبیه بود که در کمتر از زمان پیش‌بینی‌شده با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۲۰هزار میلیارد تومان اجرا شد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش + 17 =