تغذیه مناسب برای سیستم دفاعی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر انجام ورزش، به تغذیه نیز باید توجه داشت. پروفسور محمد شاهدی، استاد دانشگاه صنایع غذایی به این موارد اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 12:41 - سه شنبه 1403/03/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغذیه مناسب برای سیستم دفاعی بدن

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای تقویت سیستم ایمنی بدن علاوه بر انجام ورزش، به تغذیه نیز باید توجه داشت. پروفسور محمد شاهدی، استاد دانشگاه صنایع غذایی به این موارد اشاره می‌کند:

پروتئین کافی

بر اساس استانداردها، باید در هر روز به ازای هر کیلوگرم از وزن خود حداقل ۱.۲ گرم پروتئین مصرف کنید، یعنی اگر وزنتان ۷۰ کیلوگرم است، تقریبا باید به‌ صورت روزانه حداقل ۸۴ گرم پروتئین بخورید.

همچنین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود ۲۵ تا ۳۰ کیلو کالری و برای در صورت داشتن چند بیماری و سن بالای ۶۵ سال ۲۷ کیلو کالری، و اگر مسن هستید، ۳۰ کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم از وزن خود باید دریافت کنید.

ضمنا از مکمل‌های پروتئین هم استفاده کنید.

غذاهای حاوی انرژی لازم

 توصیه می‌شود از رژیم غذایی با انرژی کافی و نه زیاد و پروتئین بالا استفاده کنید، در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، دارای اضافه وزن و نقص‌های مادرزادی باید از همان ابتدا برنامه کامل حمایت تغذیه‌ای را اجرا کنید.

مایعات

میزان مایعات مورد نیاز بدن بر اساس وزن بدن مشخص می‌شود، به عنوان مثال سن ۱۸ تا ۵۵ سال به ۳۵ میلی لیتر، سن ۵۵ تا ۷۵ ساله به ۲۵ – ۳۰ میلی لیتر و سن بالای ۷۵ سال به ۲۵ میلی لیتر مایعات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود در روز نیاز دارید.

یعنی اگر ۲۰ ساله و وزن ۷۰ کیلوگرم دارید، در طول روز باید ۲.۱ تا ۲.۴۵ لیتر مایعات بنوشید. البته در صورت وجود تب یا علائم دیگری که باعث از دست رفتن آب بدن می‌شوند، میزان دریافت مایعات را هم باید افزایش دهید.

بخاطر بسپارید که نوشیدنی‌های طبیعی و آب بسیار مفید است و غذاهای حاوی آب نیز جزو آن محسوب می‌شود.

فیبرهای خوراکی

توجه داشته باشید که فیبر خوراکی هم می‌تواند به هضم بهتر مواد غذایی کمک کند. نان سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات دارای فیبر خوراکی هستند.

سایر

مکمل‌ها: در صورت کمبود ویتامین و مواد معدنی، ضمن مصرف مواد غذایی دارای انواع ویتامین‌ها بهتر است از مکمل‌ها نیز استفاده کنید. گفتنی است که مصرف بیش از حد برخی از مکمل‌های ویتامین مسمومیت‌زاست.

ویتامین و املاح: برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید مجموعه‌ای از مواد مغذی دارای ویتامین‌ها و املاح مصرف کنید. اگر در مصرف غذا تنوع غذایی داشته باشید و تنوع رعایت شود، می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند. بنابراین تاکیدی بر یک نوع ماده غذایی وجود ندارد و مجموعه مواد غذایی مثل مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌ها و پروتئین‌ها و حبوبات می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

در کل توجه داشته باشید که مصرف کافی از مواد غذایی پروتئینی و ریزمغذی‌ها مثل ویتامین‌هایD ،C ،E ،A  و مینرال‌ها مثل آهن، روی، منیزیم، سلنیم و کلسیم برای تامین مقاومت بدن در مقابل بیماری ضروری است.

محدودیت شیرینی‌ها: مصرف خیلی کم شیرینی‌ها، شکر و چربی‌ها توصیه می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شانزده − 5 =