به گزارش اصفهان زیبا؛ نمایش «رنگ و نیرنگ» به کارگردانی روحالله فهیمی تا 21 مرداد در باغ نور اصفهان روی صحنه میرود. این نمایش در حالی به شبهای پایانی اجرای خود نزدیک میشود که مردم اصفهان یکی از بهترین استقبالهای ممکن را از این تئاتر به ثبت رساندند.
سوگواره «رنگ و نیرنگ» هر شب توسط مؤسسه فرهنگی «مهر تابان مهدوی» در باغ نور اصفهان اکران میشود و این در حالی است که با تصمیم عوامل این تئاتر آیینی، علاقهمندان توانستهاند بهصورت رایگان به تماشای اجرای هنرمندان اصفهانی بپردازند. مراحل تولید این نمایش شامل تحقیق، مطالعه و نگارش متن تا انتخاب بازیگر، انجام تمرین، طراحی و ساخت دکور، نور، صوت و… نزدیک به شش ماه طول کشید.
این نمایش با محوریت قیام عاشورایی امام حسین (ع) و ایام محرم روی صحنه رفته است و بازیگران نام آشنایی در آن حضور دارند.
جالب است بدانید هنرمندانی همچون سید علیرضا بدری، اسدالله بابایی، اسماعیل زنگل گیاه، محمدرضا رفیعی، ابوالفضل شریفی، مهدی فرخانی، عبدالرسول زارع، محمدجواد تولایی، حجت دشتگرد، سید عباس فیض، سید حجت باطنی، حامد پاکنهاد، محمدجواد جعفری، مهدی هدایتنژاد، امیرحسین هنرپرور و مبین یمانی در این نمایش به ایفای نقش پرداختهاند که هرکدام در تئاتر اصفهان چهرهای شناختهشده محسوب میشوند.
روحالله فهیمی هرساله در ایام فاطمیه، نیمه شعبان و عید غدیر نیز نمایشهایی به روی صحنه میبرد که حال و هوای هر کدام با دیگری متفاوت است. گفتنی است امسال دفتر تخصصی هنرهای نمایشی، وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، به کمک بانیان خیر آمده و حمایت قابلتوجهی از این نمایش به عملآورده است.
فهیمی پس از تجربههای موفق گوناگون در عرصه تئاتر آیینی، این بار با نمایش «رنگ و نیرنگ» توانسته نظر مثبت مخاطبان تئاتر را به خود جلب کند. خبرنگار «اصفهانزیبا» به مصاحبه با این کارگردان هنرهای نمایشی پرداخته است.
از تجربه کارگردانی با تعداد بالای بازیگر بگویید.
باید بگویم دورهم جمعکردن حدود ۵۰ هنرمند با سنین مختلف، نظرات و سلایق گوناگون، تجربه و سطح توانمندی متفاوت، واقعا کار سخت و طاقتفرسایی محسوب میشود. باید بگویم یک نکته است که باعث به ثمر نشستن این پروژه سنگین میشود و آنهم اتحاد در عقیده و عشق به اهل بیت و معصومین علیهمالسلام است. اگر این نیروی الهی نبود، اجرای چنین نمایشی باید زمان و هزینه بسیار هنگفتی را به عوامل آن متحمل میکرد و چهبسا هیچ گاه به نتیجه مطلوب نمیرسید.
کارگردانی نمایشی که خودتان نوشته باشید، چه ویژگیهایی دارد؟
خوشبختانه چون اول بازیگری را آموختم و سپس به یادگیری کارگردانی پرداختم، هرگاه میخواهم نمایشنامهای جدید بنویسم، تمام طراحیهای لازم را در ذهن خود انجام میدهم و شخصیتهای نمایش را در فکر خود بازی میکنم و حتی لحن هر کدام از آنها را میشنوم! این فرایند ذهنی کمک میکند تا نمایشنامهام را در زمانی مناسب بنویسم. به همین خاطر، وقتی متن نمایشنامهام آماده میشود، تقریبا 70درصد از مسیر تولید را رفتهام و فقط انتخاب درست عوامل و نکات دیگر میماند تا نهایتا بتوانم با تمرین مناسب، دررسیدن به آنچه در ذهن خود خلق کردهام بکوشم.
نظر شما درباره تأثیر هنر نمایش در انتقال مفاهیم عاشورایی چیست؟
امروزه همه اندیشمندان جهان اذعان دارند که هنرهای نمایشی یکی از قویترین و مؤثرترین ابزارهای انتقال مفاهیم به مخاطبان است. قطعا نمایشهای آیینی نقش مهمی در انتقال مفاهیم عمیق مذهبی و الهی دارند و نمایش عاشورایی «رنگ و نیرنگ» نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نمایش ضمن برانگیختن احساسات واقعی مخاطب خود و بالا بردن سطح آشنایی بیننده با سیره و سبک زندگی اهل بیت علیهمالسلام، مخاطبان و بینندگان خود را با وقایع تاریخی اسلام و تشیع آشنا کرده و به بسیاری از شبهات موجود در این باره پاسخی محکم و مستند ارائه میدهد.
فکر میکنید چرا همواره اجرای رنگ و نیرنگ برای مخاطبان خود تازگی دارد؟
همانطور که شهادت امام حسین (ع) پس از گذشت قرنها کهنه نشده و هر ساله با شروع ماه محرم خون تازهای در دل شیعیان و آزادیخواهان جهان میجوشد، قصههای نمایش رنگ و نیرنگ نیز همیشه تازگی دارد. این وقایع مستند تاریخی که از دل تاریخ برای روشنگری و هدایت بشریت بیرون آمده، پر از حرفهای تازه و شنیدنی برای حقجویان و حقپویان امروز جهان است. من فکر میکنم این نمایش همیشه حرفهای تازهای برای علاقهمندان به هنرهای نمایشی دارد. این نمایش با داستان برخورد یک فرد معاند با یکی از شیعیان شروع شده و در بین مناظره آنها، با برگشت به گذشته، فضایلی از امیرالمؤمنین (ع) بیان میشود. مرد شیعه تلاش میکند با تبیین و روشنگری، مرد معاند را به سمت هدایت سوق دهد.