مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 10:04 - پنجشنبه 1403/07/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

آسيب‌پذيری كودكان

 همه‌ساله با آغاز ماه مهر و بازگشايی مدارس، فصل جديدی از دفتر زندگی بر روی خانواده‌‌‌ها گشوده مي‌شود.

 شروع سال تحصيلي برای دانش‌آموزانی كه با فضای مدرسه آشنا هستند، با شور و نشاط وصف‌ناپذيری همراه است؛ اما اين شور و نشاط معمولاً برای والدين با اضطراب و نگرانی خاصی توأم می‌شود.

 به‌طور قطع و يقين می‌توان گفت كه سلامتی و امنيت كودكان، بيشتر از مسائل مربوط به درس و مدرسه برای خانواده‌ها اهميت دارد.

 به هر حال نمی‌توان اين واقعيت را انكار کرد كه كودكان همیشه در معرض آسيب‌ قرار دارند.

اگرچه آسيب‌پذيری كودكان هم در فضای خانه و هم محيط خارج از خانه محتمل است؛ اما تا زمانی كه آنان در خانه به سر می‌برند، زمينه دلواپسی پدران و مادرانشان را كمتر فراهم می‌كنند. از اين منظر كه حمايت خانواده از كودكان در داخل منزل، تا حد زيادی آنها را از خطرهای ناشناخته دور می‌سازد.

بررسی‌های صورت گرفته حكايت از آن دارد كه بسياری از انحرافات كودكان و نوجوانان در مسير مدرسه به خانه اتفاق می‌افتد. متأسفانه برخی از خانواده‌ها توجه خود را آن‌گونه كه شايسته است، به اهميت و تأثير اين مسير و خطرات نهفته در آن معطوف نمی‌كنند.

بدون ترديد مصونيت بخشيدن به كودكان در مقابل خطرات پيرامونی‌شان، نيازمند صرف انرژی، وقت و حوصله فراوان توسط والدين به‌ويژه در ارتباط با آموزش و آگاهسازی فرزندان است كه البته قبل از هر چيز به دانش و مهارت خود آنها بستگی دارد.

با اين وجود پيشگيری از آسيب‌پذيری كودكان و افزايش احساس امنيت خانواده‌ها، به وجود هماهنگی‌های لازم ميان اوليا و مربيان از يك سو و پليس از سوی ديگر نياز دارد. به عبارت ديگر بسترهای توليد و افزايش امنيت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف پيشگيری از بزهكاری و بزه‌ديدگی، دارای سه ضلع مهم و تعيين‌كننده شامل خانواده، نظام آموزش و پرورش و پليس است.

آن‌چه مسلم است برای مقابله با هر تهديدی، ابتدا بايد تمام ابعاد و زوايای آن را به خوبی شناسايی كنيم؛ همچنان كه لازم است ويژگی‌های شخصيتي و رفتاری فرد تهديد شونده را بشناسيم.

كودكان و پيشگيری از خطر تصادف: يكی از خطراتی كه با آغاز سال تحصيلی، دانش‌آموزان را تهديد می‌كند، خطر تصادف با وسايل نقليه در نقش عابر‌پياده است. بر همين اساس می‌توان گفت مهم‌ترين و ضروری‌ترين آموزش مورد نياز دانش‌آموزان، آموزش مسائل ترافيكی است. اما اينكه چرا كودكان بيشتر از بزرگسالان در معرض خطر تصادف قرار می‌گيرند، به تفاوت ويژگی‌های فكری و رفتاری آنان مربوط می‌شود.

كمتر كودكی را می‌توان يافت كه بتواند در يك مقطع كوتاه زمانی به چند مسئله فكر كند؛ ايجاد تغييرات ناگهانی در وضعيت ترافيك، ذهن كودكان را آشفته كرده و قدرت تصميم‌گيری را از آنها سلب می‌كند.

 بزرگسالان معمولاً برای عبور از خيابان، از تمام حواس خود به‌خوبی بهره می‌گيرند؛ يكی از اين حواس، حس شنوايی است. اما كودكان ممكن است تشخيص درستی از جهت حركت خودروها بر اساس صدای آنها نداشته و دچار اشتباه شوند.

كودكان همان‌گونه كه در بيشتر مسائل بازيگوشي می‌كنند، نسبت به توصيه‌هاي ترافيكی پدر و مادرشان نيز بی‌توجهند. شايد مهم‌ترين عامل آن نيز اين باشد كه خانواده‌ها برای مجاب کردن فرزندشان، توجه آنها را به مجروحيت يا مرگ معطوف می‌كنند؛ در حالی كه دانسته‌های بيشتر كودكان در خصوص نتايج تصادف عابران پياده با خودرو بسيار محدود است؛ به همين دليل توصيه‌ها را چندان جدی نمی‌گيرند. اشتباه در تخمين سرعت وسايل نقليه، يكی از مهم‌ترين نقاط ضعف كودكان در عبوراز خيابان است.

پرسش مسابقه

يكی از خطراتی كه با آغاز سال تحصيلی، دانش‌آموزان را تهديد می‌كند، خطر تصادف با وسايل نقليه در نقش عابر‌پياده است. بهترین روش پیشگیری از بروز حوادث برای دانش‌آموزان چیست؟

۱-‌همراهی والدین با دانش‌آموزان در مسیر مدارس

۲-‌استفاده از وسایل نقلیه عمومی

۳-‌آموزش مسائل ترافيكی

 ۴-‌هر سه گزینه

نحوه شرکت در مسابقه

 برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

نام برنده مسابقه پیش و نحوه دریافت جوایز

راحیل ناظمی. برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامی استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 4 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامی استان اصفهان

اداره آموزش‌همگانی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + 14 =