واکاوی مبانی و پیامد‌های تأسیس «کلینیک ترک بی‌حجابی»

فلسفه، حجاب را امری چندتباری می‌داند

حجاب به‌لحاظ فلسفی، در یکی از فضایل چهارگانه ارسطویی ریشه دارد. این فضایل چهارگانه قادرند که انسان را از شر نیروها و قوای واقعی وجود او، یعنی قوای خشم و غضب، شهوت، توهم و … رها کرده و او را بر حیوانات برتری دهند و از این طریق، زمینه رشد و تکامل او را فراهم آورده، سلامت نفس او را تضمین کنند.

تاریخ انتشار: 12:54 - یکشنبه 1403/09/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
فلسفه، حجاب را امری چندتباری می‌داند

به گزارش اصفهان زیبا؛ حجاب به‌لحاظ فلسفی، در یکی از فضایل چهارگانه ارسطویی ریشه دارد. این فضایل چهارگانه قادرند که انسان را از شر نیروها و قوای واقعی وجود او، یعنی قوای خشم و غضب، شهوت، توهم و … رها کرده و او را بر حیوانات برتری دهند و از این طریق، زمینه رشد و تکامل او را فراهم آورده، سلامت نفس او را تضمین کنند. این فضایل چهارگانه عبارت‌اند از حکمت، شجاعت، عفت و عدالت. هرکدام از این فضایل مربوط به یکی از نیروهای قوای نفس انسان بوده و عفت، وسیله فضیلت قوه شهوت انسان است.

حجاب به‌لحاظ تبار‌شناسی فلسفی، ریشه در فضیلت عفت دارد. راغب اصفهانی در کتاب «مفردات القرآن»، تعریف جامع و دقیقی از عفت ارائه کرده(مفردات، راغب، ص 573 ذیل واژه عف) و عفت را حصول حالتی در نفس دانسته که انسان به‌واسطه وجود آن، می‌تواند خود را از غلبه شهوت حفظ کند؛ لذا عفت، خصلتی منحصربه‌ انسان و وجه امتیاز او از حیوان است؛ همچنین عفاف حالتی روحی، باطنی و درونی است و مانند هر امر باطنی دیگر دارای مظاهر خارجی است.

این مظاهر خارجی از طریق حرکات، سکنات، گفتار و حتی ظاهر و پوشش انسان آشکار می‌شود. بنابراین می‌توان عفاف را نشانه عزت و اقتدار و قدرت دانست؛ چراکه نمایان‌کننده کنترل شهوت و هوای نفس است. رابطه حجاب و عفاف، رابطه‌ای محکم و ضروری است. به تعبیر فلسفی، ارتباط این دو مفهوم، رابطه بین ظاهر و باطن حجاب است. بنابراین، نه حجاب بدون عفت و حیا ارزش دارد و نه عفت و حیای بدون حجاب ممکن و مطلوب است. مسئله حجاب از مسائل بسیار پیچیده و چندوجهی است که در ادبیات روش تحقیق، اصطلاحا مسئله‌ای «چندتباری» یا multiple-origins تلقی می‌شود؛ یعنی از یک‌سو، ریشه در جهان‌بینی فلسفی و مباحث اختیار، آزادی فردی، عدالت، برابری جنسیتی و … دارد و ازسویی دیگر ریشه در فرهنگ، اجتماع، سیاست، قانون، حقوق، روان و رفتار‌شناسی انسان … . علاوه بر این، مهم‌ترین ریشه حجاب در دین و مذهب، متون و آموزه‌های دینی، فقه و شریعت است.

در ادبیات روش تحقیق به این نوع مسائل چندوجهی که ریشه در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف دارند، مسئله چندتباری گفته می‌شود و راه‌حل علمی و اثربخش حل آن، توسل به رویکرد میان‌رشته‌ای است؛ بنابراین ارائه هرگونه راهکار و مواجهه تک‌بعدی با مسئله چندتباری حجاب، عقیم، بی‌اثر و بی‌نتیجه است. پدیده نوظهور «کلینیک ترک بی‌حجابی» که ظاهرا با هدف درمان علمی و روان‌شناختی بی‌حجابی تأسیس شده، نمونه‌ای از مواجهه تک‌بعدی با یک مسئله چند‌تباری است.

حجاب به‌لحاظ فلسفی یک انتخاب فردی، برخاسته از جهان‌بینی افراد است و نمی‌توان به‌سادگی، مسئله پیچیده روی‌گردانی از حجاب را به سلامت روان مردم پیوند زد و حکم به بیماربودن و اختلال روانی بی‌حجابان داد؛ همان‌طور که درمورد سلامت روان با حجابان نیز به‌راحتی نمی‌توان حکم صادر کرد. حل مسئله‌ چندوجهی حجاب، نیازمند اهتمامی مشارکتی و توسل به خرد جمعی است و با فراخواندن متخصصان تمامی حوزه‌های مرتبط با حجاب، همچون حکما و فیلسوفان، روان‌شناسان و متخصصان علوم تربیتی و رفتاری و … برای تحلیل ابعاد و پیامدهای ترک حجاب، می‌توان به حل این معضل امیدوار بود.

 

  • مهدی گنجور
    مهدی گنجور

    عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده + بیست =