به گزارش اصفهان زیبا؛ داستان، همان داستان پیشین است. گفتن از مجموعهها، گروهها و کانونیهای فرهنگی اصفهانی که هرکدام در گوشه و کناری کاری را به دست گرفتهاند؛ فعالیتهایی که شاید بهاندازه اقدامات دولتی و نهادهای رسمی دیده نمیشود؛ ولی درصورتیکه مبتنی بر اصول و معیارهای صحیح باشد و درصورتیکه یک عده جوان مخلص پایکارش باشند، به همان اندازه که نه، شاید حتی بیشتر هم تأثیرگذار خواهد بود. در چند شماره پیشین به دنبال بیان اقدامات گروههایی بودیم که اگرچه برنامههایشان به چشم نمیآید، اما هریک بهاندازه وسع وتوانشان نسبت به شرایط جدید جامعه مسلمین دست به عمل زده بودند؛ ازجمله اینها، جمعی از فعالان مجموعه فرهنگی شهید اژهای هستند.
اژهایها باتوجهبه ماهیت فعالیتهای گذشتهشان و ارتباط همیشگیشان با مدارس، در این روزها بار دیگر در مدارس شهر حضور یافتهاند و ارتباطشان با دانشآموزان را تقویت کردهاند. آنها قصد دارند گروههای دانشآموزی مورد هدفشان بیش از گذشته در خصوص پرسشها و دغدغههایشان آگاه شوند. محمد صابر پستهای که خود از فعالان مجمع اژهای است، در گفتوگو با «اصفهانزیبا» از اقدامات اخیر مجموعه فرهنگی شهید اژهای در مواجهه با مسئله کنشگری مقاومت میگوید.
آنطور که میدانم، داستان شکلگیری مجمع شهید اژهای از جمع دانشآموزان سمپادی بوده است. همین پیشینه بود که باز شما را به دل مدارس بازگرداند؟
همانطور که گفتید، مجموعه فرهنگی شهید اژهای از مجموعههای تربیتمحور است که با بافت مدرسهای شکل گرفت. درواقع هر گروه فرهنگی پیشینهای دارد؛ مثلا برخی محلهمحور هستند و اژهای هم مدرسهمحور است. جمعی از دانشآموزان دبیرستانی سمپادی بودند که این مجمع را شکل دادند و بعد هم گسترش پیدا کرد. با برنامههایی مثل کارسوقها، مسابقات و رویدادهای مختلفی را در این سالها داشتیم. از سویی هیئتهای دانشجویی و برگزاری روضه و موکب هم بخشی از برنامههای مجمع بوده
است.
اینکه چطور بخشی از برنامههای اخیر مجموعه معطوف به دانشآموزان و مدارس شد، به سخنرانی چند وقت پیش آیتالله خامنهای برمیگردد. ایشان بیان کردند که بر همه مردم واجب است بهاندازه وسع و توانشان در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی و همکاری با گروههای مقاومت فعالیت کنند. همین باعث دغدغه ما شد. یکی از اقداماتمان متمرکز بر فعالیت در مدارس بود.
کمی بیشتر راجع به برنامههایتان در مدارس بگویید. از کموکیفش و اینکه بهواسطه چه افرادی کار شکلگرفته است؟
تقریبا از سال 92 بود که جمعی از اعضای اژهای و فارغالتحصیلان، گروهی را تشکیل دادند. ویژگی آنها این بود که به فعالیتهای اجتماعی و شهری علاقهمند بودند؛ مثلا در رویدادهای خاص اجتماعی مثل انتخابات فعالیت بیشتری داشتند، ستاد برپا کرده، بیانیه صادر میکردند و مواردی ازاینقبیل. این جمع تا امسال هم پابرجا ماند و بعد از بیانات رهبری تصمیم گرفتند با پشتوانه مجموعه، دست به عمل بزنند؛ مثلا گروهی از آنها به فعالیتهای تبلیغاتی پرداختند، گروهی اقدام به جمعآوری کمکهای مالی کردند، گروهی برای کشورهای عربی، بهخصوص مصر و اردن که امکان تأثیرگذاری بیشتری داشتند، محتوای عربی تولید کردند، عدهای دیگر باتوجهبه رشته تحصیلیشان به فعالیتهای سایبری و مجازی روی آوردند و یک گروه هم به تولید محتوا برای دانشآموزان و مدارس پرداختند؛ البته تقریبا میتوان گفت که از بین موارد بیانشده، همین تولید محتوا در مدارس پیشرفت بیشتری داشته است.
تولید محتوایی که میگویید در راستای پاسخدهی به پرسشها و شبهههای دانشآموزان است؟
بله، هدف ما همین است. بههرحال همیشه یک سری پرسشهایی برای دانشآموزان و بهطورکلی برای مردم مطرح بوده است؛ مثلا اینکه آیا اسرائیل یک گروه مذهبی صهیونیستی است یا یک رژیم استعماری انگلیسی؟ یا اینکه چرا نظام دو دولتی در این سرزمین اجرا نمیشود؟ ارتباط مسئله فلسطین با کشور ما چیست؟ یا اینکه اگر فلسطینیها زمینهایشان را خودشان فروختهاند، چرا الان مسئله پیشآمده است؟ چنین دغدغههایی معمولا مطرح میشود و تلاش ما این بوده که با محتوای تولیدشده، پاسخگو و اثرگذار باشیم.
به نظر خودتان محتوای تولیدشده برای دانشآموزان مفید بوده است؟
ببینید تاکنون تقریبا در 10 مدرسه حاضر شدهایم و با دانشآموزان در ارتباط بودهایم. شاید بهطورکلی بگوییم محتوا اثرگذار بوده است؛ ولی برای اینکه پاسخ دقیقتری بدهیم، نیاز است این طرح بسیار گستردهتر از این شود.
نیرویی که محتوا را منتقل میکند، از اعضای مجموعه است؟
در ابتدا اینطور بود که به گروهی از افراد آموزش میدادیم و درواقع نوعی تربیت مربی داشتیم. بعد از مدتی مجموعهای از طلاب و دیگر دانشجویان از فعالیتهایمان استقبال کردند و در کنار حضور در مدارس، آموزش و تربیت مربی هم یکی از فعالیتهایمان شد؛ تا الان نیز نزدیک 240 نفر را برای حضور در مدارس آموزش دادهایم.
پس با دیگر مجموعههای فرهنگی شهر ارتباطی ندارید؟
نه. دیگر گروهها هنوز مشارکتی در این برنامه نداشتهاند؛ البته مدارسی که در آنها اجرا داشتیم، بخشی از آنها مدارس همین مجموعههای فرهنگی مثل مجموعه شهید بهشتی و شهید مدرس بود یا برخی مدارس تحولخواه و مدارس خود مجموعه اژهای.
باتوجهبه تجربهای که از این برنامه تاکنون به دست آوردهاید، به نظرتان چطور میشود تأثیرگذاری کار را بیشتر کرد؟
با درنظرگرفتن امکاناتی که مجموعه ما دارد، نهایتا میتوانیم اجرا در مدارس را از 10 تا به 50 تا برسانیم. نهایتا میتوانیم تعداد مربیهایمان را بیشتر کنیم؛ درحالیکه برای اتفاق مؤثر نیاز است که دستکم 200 الی 300 هزار مدرسه درگیر شوند و با دانشآموزان بیشتری ارتباط داشته باشیم. خب چنین کاری طبیعتا از دست مجمع بهتنهایی برنمیآید. نه بودجه کافی داریم و نه نیروی انسانی کافی. پس به نظر میرسد اگر ارگانهای مسئول و دیگر مجموعههای فرهنگی شهر هم مشارکت داشته باشند، خروجی بهتری را شاهد خواهیم بود.