برای زندگی

همه می‌دانیم که مرگ، یک‌راز سر به مُهر و فراگیر است. امری برگشت‌ناپذیر که با فرارسیدنش، مهم‌ترین داشته‌ ما، یعنی همین زندگی، تمام می‌شود.

تاریخ انتشار: 14:00 - چهارشنبه 1402/02/6
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای زندگی

همه می‌دانیم که مرگ، یک‌راز سر به مُهر و فراگیر است که همه‌مان را در بر می‌گیرد؛ امری برگشت‌ناپذیر که با فرارسیدنش، مهم‌ترین داشته‌ ما، یعنی همین زندگی، تمام می‌شود.

رمضان سال ۱۳۹۹ فصل اول برنامه‌ای پخش شد که درباره مرگ و تجربه‌های مربوط به مرگ بود؛ تجربه‌گرانی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده‌اند و حالا حرف‌هایی برای گفتن دارند. / زندگی

امسال نیز فصل چهارم آن پخش شد و باز هم مخاطبان را در ساعات پیش از افطار پای تلویزیون نشاند.هم‌زمان با پخش برنامه کاربران فضای مجازی هم درباره کیفیت و اثرگذاری آن صحبت می‌کنند.

نظرات کاربران را که می‌خوانم حاوی مضامین مهم و جالبی است.«آقای موزون، از خدای رحمان ممنونم که من رو با شما آشنا کرد. من قبلا کافر بودم و خدا رو قبول نداشتم. قرآن رو هم قبول نداشتم. اما مسیر زندگی‌ام تغییر کرد.دیدن این برنامه تمام احوال من رو عوض کرد».

حال و هوای بیشتر کامنت‌ها مثبت است و آدم با خواندنشان حس خوبی پیدا می‌کند. کاربران اگر از برنامه‌ای خوششان بیاید، کامنت‌ها لبریز قدردانی می‌شود.

«هم خودم و هم همسرم و دخترم یک‌ساله به یُمن برنامه شما نماز و روزه‌ها رو شروع کردیم. حجاب کامل گرفتیم و قرآن رو ختم کردیم و هر روز می‌خونیم. دنبال جبران حق‌الناس و حق‌الله افتادیم و داریم سعی می‌کنیم جبران کنیم اگر خدا بخواد».

رضایت، ارزشمندی و تأثیرگذاری مضمونی است که در کامنت‌ها به چشمم می‌خورد. کاربری در همین باره می‌گوید: «تأثیرگذاری برنامه از چندسازمان و نهاد فرهنگی عریض و طویل بیشتر است».

به دلیل ارزشمندی و تأثیر عمیق این برنامه، کامنت‌های توصیه‌ای نیز به چشم می‌آید. «این برنامه بی‌نظیر در صدا و سیما را به همه پیشنهاد می‌کنم. فارغ از هر نوع قضاوت، یک قسمت آن را از اول تا آخر ببینید و از خدا می‌خواهم نور الهی را بر قلب‌های ما جاری سازد… باور کنید مرگ پایان زندگی نیست».

طبق روال کامنت‌های فضای مجازی، نظرات مخالف و انتقادی هم می‌بینم. کاربری با نقد جامعه ایرانی می‌نویسد: «در جامعه‌ای که به‌شدت مادی شده، نیاز است هشدارهایی به مانند این برنامه که حقیقت را آشکار می‌کنند داده شود».

لابه‌لای همین کامنت‌های انتقادی که کم هم نیستند و اغلب تحت‌تأثیر فضای کشورند، برخی از کاربران به مسئولان کنایه زده‌اند. «از همه مردم و مسئولان کشور دعوت می‌شود تمامی این مجموعه برنامه را از سال گذشته تا حال مشاهده کنند. نعمت بسیار بزرگی برای همه مردم به‌وجود می‌آورد».

علاوه بر مضمون ارزشمندی، اثرگذاری و رضایت، کاربرانی در کامنت‌هایشان به هدف این برنامه نیز اشاره می‌کنند. به عنوان نمونه، کاربری هدف برنامه را تذکر می‌داند. «[این برنامه] می‌خواهد یادآوری کند و فطرت انسان را که بر اثر مشکلات و گرفتاری و سایر موارد خفته است، بیدار کند».

جایی می‌خواندم که یکی از راه‌های رشد و تقویت دینداری، به اشتراک‌گذاشتن تجارب معنوی است. بررسی کامنت‌های کاربران می‌تواند تأییدی بر مطلب فوق باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده − 5 =