رویداد هنری «خاک پای حیدرم» در آستانه عید غدیر خم در حوزه هنری اصفهان برگزار شد

پیوند اشعار فردوسی و هنر تجسمی در ستایش امیرالمؤمنین(ع)

در آستانه عید سعید غدیر خم، حوزه هنری اصفهان میزبان رویدادی فرهنگی و هنری با عنوان «خاک پای حیدرم» بود. این برنامه با هدف احیای اشعار کمترشنیده‌شده حکیم ابوالقاسم فردوسی در مدح امیرالمؤمنین علی(ع) برگزار شد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیوند اشعار فردوسی و هنر تجسمی در ستایش امیرالمؤمنین(ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ در آستانه عید سعید غدیر خم، حوزه هنری اصفهان میزبان رویدادی فرهنگی و هنری با عنوان «خاک پای حیدرم» بود. اشعار

این برنامه با هدف احیای اشعار کمترشنیده‌شده حکیم ابوالقاسم فردوسی در مدح امیرالمؤمنین علی(ع) برگزار شد

و در راستای تبدیل این اشعار به آثار تجسمی فاخر، گامی مهم در جهت پیوند عمیق شعر حماسی ایران با معارف شیعی برداشت.

این رویداد با مشارکت جمعی از هنرمندان برجسته، زبان هنر را به خدمت ترویج ولایت امیرالمؤمنین(ع) و معرفی چهره حقیقی فردوسی به مخاطبان عام و خاص درآورد.

محور اصلی رویداد: بازخوانی اشعار ولایی فردوسی

دبیر رویداد «خاک پای حیدرم» به تشریح اهداف این برنامه پرداخت.

مصطفی مجلسی تأکید کرد که محور اصلی، بازخوانی اشعار فردوسی در مدح امام علی(ع) است.

او گفت:با وجود اصالت و تأیید شاهنامه‌پژوهان، این اشعار متأسفانه در سایه مانده و کمتر شناخته شده‌اند.

مجلسی با بیان اینکه این ابیات ارزشمند در نسخه‌های معتبر شاهنامه آمده، تأکید کرد:

این ابیت نشان‌دهنده ارادت خالصانه فردوسی به اهل بیت (ع) است؛ تا آنجا که خود را «خاک پای حیدر» می‌خوانَد.

مهجور ماندن این اشعار، تصویری نادرست از فردوسی در ذهن برخی ایجاد کرده است.

گویی او نسبت به معارف تشیع بی‌تفاوت بوده؛ در حالی که حقیقت خلاف این تصور است.

تجلی شعر در هنر؛ از خوشنویسی تا کتیبه‌نگاری شهری

دبیر رویداد «خاک پای حیدرم» با اشاره به مشارکت گروهی هنرمندان در این برنامه، بیان کرد:

تلاش ما این است که با زبان هنر، از جمله خوشنویسی، نگارگری، نقاشی‌خط و طراحی گرافیک، مفاهیم بلند این اشعار را در قالب کتیبه‌هایی فاخر به تصویر بکشیم؛

همچنین این آثار را در قالب نمایشگاهی شهری در معرض دید عموم قرار دهیم؛ به‌ویژه در آستانه عید غدیر.

این رویکرد، فرصتی بی‌نظیر برای ارتباط مستقیم مردم با این ابیات گران‌بها و درک عمق ارادت فردوسی به خاندان عصمت و طهارت است.

از نگارگری کهن تا گرافیک مدرن

طراح و گرافیست حاضر در این رویداد، به جمع‌آوری اشعار کمتر شنیده‌شده فردوسی با پیشنهاد مصطفی مجلسی اشاره کرد و افزود:

با کمک جمعی از هنرمندان، این اشعار را تبدیل به کالیگرافی، بیوگرافی و کتیبه‌نگاری کردیم.

حامد مغروری با بیان اینکه این آثار قرار است روز عید غدیر به مردم ارائه شود، افزود:

در حال طراحی پوسترهایی با الهام از نگارگری‌های قدیمی ایرانی اما با نگاهی مدرن و جوان‌پسند نیز هستم.

این ترکیب سنت و مدرنیته، به جذابیت و اثربخشی آثار می‌افزاید.

کتیبه‌نگاری؛ زبان بصری انقلاب در روایت مفاهیم دینی

مسعود نجابتی، گرافیست برجسته اصفهانی، کارگاه کتیبه‌نویسی «خاک پای حیدرم» را بی‌نظیر خواند.

او تصریح کرد: چند سالی است که در جبهه انقلاب به هنر کتبه‌نویسی مورد توجه قرار گرفته است.

برای اولین بار است که در این جبهه به شعر و ادبیات غنی فارسی پرداخته می‌شود.

به گفته نجابتی، این رویداد به دلیل ارتباط شعر فارسی با مفاهیم مذهبی آن هم برای مناسبت ویژه‌ای مثل عید غدیر، حائز اهمیت است.

نجابتی افزود: کتیبه‌نویسی محصولی است که شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی را درگیر می‌کند؛ از خوشنویسی و نگارگری گرفته تا گرافیک، دوخت و چاپ.

این کارگاه نمونه بارز کار گروهی است که امیدواریم استمرار یابد.

این گرافیست بر اهمیت این رویداد در زدودن غبار سوءتفاهم از چهره فردوسی تأکید کرد؛

همچنین به تجربه خود در نگارش کتیبه مزار حاج حسن نصرالله و کتیبه «همرزمان حسین» اشاره کرد که نشان‌دهنده ظرفیت بالای کتیبه‌نگاری در عرصه مفاهیم دینی و انقلابی است.

 پاسداشت ادبیات و هویت دینی ایران

رویداد «خاک پای حیدرم« نه تنها گامی مؤثر در معرفی اشعار ولایی فردوسی و تصحیح تصورات نادرست درباره اوست؛

بلکه به مثابه پلی میان ادبیات غنی فارسی و هنرهای تجسمی عمل می‌کند.

این ابتکار هنری‌فرهنگی، با تجلی اشعار شاهنامه در فضاهای شهری، به غنای فرهنگ عمومی و بصری جامعه می‌افزاید

و ارادت دیرینه هنرمندان ایرانی به خاندان اهل بیت(ع) را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد./تسنیم