برای دیدن فیلمی، به یک سالن بزرگ دعوت شده بودیم. برایمان «Green Book» را گذاشتند. بعد از حدود دو ساعت، وقتی فیلم تمام شد و چراغهای سینما را روشن کردند، استادمان میکروفون را به دست گرفت و خطاب به همه ما پرسید: «از این فیلم چه یاد گرفتید؟» همهکسانی که در سالن بودند و تریبون را به دست گرفتند، درباره نژادپرستی و مذمت تبعیضهای نژادی حرف زدند. همهشان از ناعدالتیهایی گفتند که در آمریکا درباره سیاهپوستان رواشده و حقوحقوق انسانیشان نادیده گرفته میشود.
آقای مسعود مهرابی عزیز، از من خواسته شده تا اینجا در اصفهان برای یک روزنامه خوشنام درباره شما بنویسم. حالا از خود میپرسم چرا نوشتن درباره شما باید یک دلیل تلخ و غمانگیز داشته باشد؟! صبح دوشنبه دهم شهریور 1399 در یک گروه دوستانه تلگرامی خواندم که: «مسعود مهرابی فوت کرد». میبینید آقای مهرابی، چه بیرحمانه و بیمحابا خبر بر سر ما آوار شد. باور کنیم؟! میگویند در خواب شبانه به ناگهان قلبتان از حرکت بازایستاده! به همین سادگی آقای مهرابی؟! خیلی از ما دوستدارانتان که بیش از سه دهه خواننده ماهنامه سینمایی فیلم یا همان مجله فیلم بودیم تازه بعد از رفتنتان اطلاع یافتیم که این اواخر قادر به استفاده از دستهایتان نبودید.
خانه حیاطدار عضو غایب بازار مسکن اصفهان در تابستان 99 بود. بررسیهای میدانی نشان میدهد اگرچه بازار خریدوفروش و رهن و اجاره آپارتمان گرم بود؛ ولی در بازار خانههای حیاطدار نه فروشنده چندانی حضور داشت و نه مشتری دستبهنـقـدی به دنـبال مـلک میگشت.
خرداد، تیر و 15 روز اول مرداد، بیشترین تعداد معاملات بازار خانههای حیاطدار اصفهان در محله پروین اعتصامی انجام شد.
نهتنها گردشگران غیر اصفهانی، بلکه چهبسیار اصفهانیها که از کنار پل خواجو عبور میکنند، عمارتی زیبا و آجری با دو گنبد کوچک به چشمشان میخورد که درست نمیدانند چه هست. باریکتر که میشوند میفهمند یک مقبره است. قبر کیست؟ کنار پل چه میکند؟ چه زمانی ساخته شده و آیا مثل همهچیز مربوط به عصر شاهعباس است؟! این مطلب کاوشی است در جهت پاسخگویی به این سؤالات. در همه دنیا این قانون ساده، جاری و ساری است که باید آنکسانی که دوستمان داشتند، دوستشان بداریم. آری این بنا آرامگاهی است بیگنبد و بارگاه و خاموش. صاحب مقبره پروفسور پوپ از آن دسته آدمها بود که بهشدت اصفهان را دوست داشت.
«کلاسها در سال تحصیلی جدید بهصورت حضوری برگزار میشوند»، «خبر حضوری بودن کلاسها در سال تحصیلی99 تکذیب شد و آموزش بهصورت مجازی خواهد بود.»
در هر دوره مجلس شورای اسلامی گروهی از نمایندگان به دنبال ساماندهی شبکههای اجتماعی میروند و تلاش میکنند این شبکهها را محدود یا به تعبیر خود قانونمند کنند. تاکنون هم اقداماتی انجام دادهاند که البته بیشتر این اقدامات بهجای قانونمندکردن شبکههای اجتماعی به فیلترینگ آنها ختم شده است. حالا در مجلس یازدهم نیز دوباره گروهی از نمایندگان طرح قدیمی «ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» که در سال ۹۷ مطرح شده بود را با تغییراتی در دستور کار قرار دادهاند. نام طرح جدید، «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سازماندهی پیامرسانها» است. به گزارش فرارو، طرح تازه نمایندگان یک خصوصیت مهم دارد؛ آنهم این است که در آن حاکمیت اشراف کامل و مطلق بر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی پیدا میکند.
باز محرم شد و شور و نوای حسینی بهپا خاست. محرم که میشود در رگهای مرده ما خون میدود. گویی باز قیامت دیگری برپاشده و بدون دمیدن در صور، مردم ازخودبیخود شدهاند. فرقی هم نمیکند کودک یا پیر باشی، مسلمان باشی یا مسیحی، زن باشی یا مرد، سفیدپوست باشی یا سیاهپوست، شهری باشی یا روستایی یا… . این عشق همه را درگیر خود کرده است. در چشمهای خشکشده ما چشمه اشک به جوشش میآید و باران حیاتبخش عشق حسینی بر قلبهای قفلشدهمان باریدن میگیرد و ما زنده میشویم تا بتوانیم تا سال آینده در سایه امامحسین(ع) زندگی کنیم. این چه سودایی است که عقلها را متحیر کرده است و پس از چند قرن وقتی نامش را بر زبان میرانی گویی تمام غمهای دنیا بر قلبت نازل میشود و ناخودآگاه اشک از چشمانت سرازیر میشود.
یکی از آیینهای سنتی عزاداری در مناطق جنوبی کشور بهخصوص در شهر بوشهر آیین سنج و دمام است که هرسال با شروع مراسم عزاداری ماه محرم اجرا میشود و طرفداران بسیاری در جنوب کشور دارد. این سبک از عزاداری جنبه موسیقایی و نمایشی پررنگی دارد و از آیینهای مهم و کهنی است که در کنار مراسم مشهور سینهزنی به ثبت ملی رسیده است. در این آیین کهن، عزاداران با استفاده از دمام، سنج و بوق سوگواری میکنند. به اعتقاد مردم بوشهر و در افواه عامه، سنج و دمام از کشور هند یا زنگبار به بوشهر وارد شده است. این آیین پرشور در ایام ماه محرم و برای اعلام شروع عزاداری در جنوب ایران برگزار میشود و بیشتر در بوشهر رواج دارد، هرچند در شهرهای دیگر ایران مانند آبادان، اهواز و کازرون و شیراز بهواسطه حضور بوشهریها رونق گرفته است. سازهای این آیین را سنج و دمام و بوق تشکیل میدهند و هریک از این سازها ویژگیهای موسیقایی و تاریخی مهمی دارند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: به دـیل لزوم رعـــایت پروتکلهای بهداشتی، امسال مجوز هیچ ایستگاه صلواتی برای محرم صادر نشد و مقرر شد بهجای آن مجوز برپایی ایستگاههای نما و نوا با موضوع پخش عزاداری امامحسین(ع) در نقاط مختلف شهر صادر شود که بیش از 100 ایستگاه این جواز را دریافت کردهاند. به گزارش اصفهانزیبا به نقل از اداره ارتباطات رسانهای شهرداری اصفهان، حسین امیری در نشست خبری خود با خبرنگاران که در قالب سلسلهنشستهای «سهشنبهها با رسانه» بهصورت مجازی برگزار شد، در خصوص فضاسازی شهر ویژه ایام محرم اظهار کرد: به مناسب ماه محرم، 2500 پرچم مشکی، قرمز و سبز در بلوارها، چهارراهها، میادین و محورهای مرکزی و… نصب و همه ایستگاههای مترو و اتوبوسرانی، فضاسازی و سیاهپوش شده اند.
بیکاری، تعطیلی کارگاههای تولیدی و نبود سرمایه برای بازسازی یا احداث مراکز صنعتی جدید، موجب شده دولت یازدهم و دوازدهم در سالهای گذشته برای حمایت از واحدهای صنعتی، تسهیلاتی بهمنظور رونق تولید و اشتغال در نظر گیرد.
ایام عزاداری و سوگواری فخر اولاد آدم، حضرت سیدالشهدا (ع) علتی شد تا به دیدار حاج استاد علی نریمانی برویم، شاعر هشتادوپنجسالهای که از پانزدهسالگی تاکنون عمر خود را صرف تعزیه کرده و مهمترین داراییاش را همین میداند، سراینده کتابهای «دیوان اشعار قائمی» که در دو مجلد به چاپ رسیدهاند و کتاب «تعزیهنامه قائمی». او همچنین هشت مجلس تعزیه را بهصورت کامل سروده و مجالس زیادی را ویراستاری کرده است. این چهره شاخص تعزیه، امروز برای ما از تهدیدها و موانع یکی از مهمترین میراث فرهنگی مذهبی اصفهان روایت میکند.