تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی را خودسرانه افزایش می‌دهند:

کابوس خرید جهیزیه

قیمت لوازم خانگی از قدرت خرید کارمندان و کارگران خارج است. این روزها مردم ترجیح می‌دهند لوازم خانگی قدیمی‌شان را تعمیر و استفاده کنند. چراکه دخلشان با خرید لوازم خانگی همخوانی ندارد. علاوه براین، نوعروسان هم برای تأمین جهیزیه‌شان در مضیقه قرار گرفته‌اند.

تاریخ انتشار: 09:24 - یکشنبه 1402/02/31
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کابوس خرید جهیزیه

به گزارش اصفهان زیبا؛ قیمت لوازم خانگی از قدرت خرید کارمندان و کارگران خارج است. این روزها مردم ترجیح می‌دهند لوازم خانگی قدیمی‌شان را تعمیر و استفاده کنند. چراکه دخلشان با خرید لوازم خانگی همخوانی ندارد. علاوه براین، نوعروسان هم برای تأمین جهیزیه‌شان در مضیقه قرار گرفته‌اند.

چون قیمت لوازم خانگی چندین و چندبار به فاصله چندماه توسط تولیدکنندگان افزایش پیدا می‌کند. هر بار تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی را افزایش می‌دهند صمتی ها مخالفت خود را اعلام می‌کنند. اما اینطور که به‌نظر می‌رسد، گوش تولیدکنندگان به حرف صمتی ها بدهکار نیست و با وجود تذکرات چندین و چندباره کارخودشان را می‌کنند.

البته که تولیدکنندگان راه‌های میان‌بر را هم خوب بلدند. درواقع برخی شرکت‌ها نام مدل محصول را تغییر داده‌اند و آن را با نام یک محصول جدید راهی بازار می‌کنند.

افزایش خودسرانه قیمت لوازم خانگی

آخرین مجوز افزایش قیمت لازم خانگی به‌طوررسمی تیرماه سال گذشته اعلام شد. در این زمان مجوز افزایش 15 درصدی قیمت برای تلویزیون و 10 درصد برای یخچال، یخچال‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی صادر شد. اما از تیرماه تاکنون تولیدکنندگان چندین‌بار به‌صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند.

دی‌ماه سال گذشته برخی تولیدکنندگان قیمت‌ها را تا 15 درصد هم افزایش دادند. در مقابل اما سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نکرده است. افزایش قیمت لوازم خانگی فقط محدود به تیرماه نشد و بازار شب عید نیز فرصتی فراهم کرد تا قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

امسال هم افزایش قیمت لوازم‌خانگی از سوی برخی شرکت‌ها خبرساز شد. افزایش قیمتی که خودسرانه اعمال شده است. دی‌ماه سال گذشته برخی تولیدکنندگان قیمت‌ها را تا 15 درصد هم افزایش دادند.

درمقابل اما سخن‌گوی وزارت صمت اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نکرده است. افزایش قیمت لوازم خانگی فقط محدود به تیرماه نشد و بازار شب عید نیز فرصتی فراهم کرد تا قیمت محصولاتشان را افزایش دهند. امسال هم افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت‌ها خبرساز شد؛ افزایش قیمتی که خودسرانه اعمال شده است.

قیمت لوازم خانگی روی شیب صعودی

قیمت برخی لوازم‌ خانگی داخلی با نرخ این کالا در بازار جهانی برابری می‌کند! قیمت ماشین ظرف‌شویی دوو با گارانتی از سوی فروشندگان لوازم‌خانگی اصفهان 35 میلیون تومان اعلام شده است.

قیمت این کالای لوازم خانگی در حالی است که درمقابل قیمت ماشین ظرف‌شویی بوش هم از سوی نمایندگی بوش در اصفهان معادل 35 میلیون تومان اعلام می‌شود.

با وجود این تفاسیر، تفاوتی بین نرخ این کالای داخلی با نرخ جهانی این کالا وجود ندارد. افزایش قیمت لوازم‌خانگی باعث شده تا خیلی‌ها از خیر خرید این کالاها بگذرند.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد به فاصله چندماه نرخ لوازم‌خانگی افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. قیمت یخچال‌فریزر اسنوا تیرماه سال گذشته 12 میلیون و 480 هزار تومان بوده که اردیبهشت ماه امسال به 34 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است! برای خرید یک سرویس قاشق و چنگال 24 پارچه تیرماه سال گذشته 698 هزار تومان هزینه می‌شد. اما اردیبهشت امسال افراد باید 3 میلیون و 500 هزار تومان برای خرید همین سرویس قاشق و چنگال پرداخت کنند.

اجاق گاز مبله اسنوا با قیمت 15میلیون و 570 هزار تومان و گاز اخوان نیز با قیمت 15 میلیون و 260 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. ماشین لباس‌شویی 9 کیلویی اسنوا با قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان و ماشین لباس‌شویی جی پلاس با قیمت 18 میلیون و 150 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مایکروویو ال‌جی با نرخ 7 میلیون و 100 هزار تومان و مایکروویو جی پلاس با قیمت 8 میلیون و 708 هزار تومان به فروش می‌رسد. این‌ها قیمت برخی کالاهای اولیه مورد نیاز مردم است. با وجود سیر صعودی افزایش قیمت لوازم خانگی تقاضا در این بازار کاهشی شده است. درواقع می‌توان گفت که مردم فقط در مواقع نیاز به خرید اقساطی لوازم خانگی روی آورده‌اند.

قیمت لوازم خانگی منطقی است؟

واردات لوازم‌خانگی از سال 97 ممنوع شد و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. برای رشد و پویایی صنعت لوازم خانگی باید از تولیدکنندگان این بخش حمایت کرد. اما این نکته هم دارای اهمیت است که نبود رقابت بین تولیدکننده داخلی و خارجی منجر به انحصار در صنعت لوازم خانگی می‌شود.

ممنوعیت واردات منجر به افزایش قاچاق لوازم خانگی نیز شده است. بر اساس آمارهای متولیان، لوازم‌خانگی در رتبه نخست کالاهای قاچاق در سال جاری قرار گرفته است. در بین قاچاق محصولات و کالاهای مختلف حجم کالای قاچاق لوازم‌خانگی سالانه یک‌میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شده است.

مشاور وزیر اقتصاد نیز در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» معتقد است برای سامان‌دهی به بازار لوازم خانگی باید واردات آن به میزانی که منجر به ضربه‌زدن به تولید داخلی نشود، انجام شود.

حمیدرضا فولادگر در توضیح چرایی برابری نرخ برخی لوازم خانگی داخلی با نرخ جهانی می‌گوید: اگر ماشین ظرف‌شویی بوش از طریق مبادی رسمی وارد شده باشد و نرخ این کالا با احتساب تعرفه حقوق گمرکی و سود بازرگانی باشد، در این شرایط می‌توان گفت که قیمت لوازم خانگی داخلی به نسبت نرخ این کالاها در بازار جهانی بالاست. اما اگر ماشین ظرف‌شویی از طریق بازارچه‌های مرزی و کردستان یعنی مبادی غیررسمی وارد شود، تعرفه‌ای نیز بر آن اعمال نمی‌شود و نمی‌توان چنین نتیجه‌گیری داشت.

او خاطرنشان می‌کند: افزایش قیمت تمام‌شده محصولات همچون قطعات فلزی (ورق فولاد و آلومینیومی) و مواداولیه مانند محصولات پتروشیمی، حقوق و دستمزد و هزینه‌های بالاسری منجر به افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی شده است.

فولادگر عنوان می‌کند: وقتی در کشور با نرخ تورم 45/8 درصدی مواجهیم قیمت تمام‌شده لوازم خانگی نیز افزایش می‌یابد. ولی برای جلوگیری از گران‌فروشی باید قیمت تمام‌شده و حاشیه سود تولیدکنندگان مشخص باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت‌های لازم را انجام دهند. اگر قیمت لوازم خانگی بیشتر از این نرخ باشد، مشمول گران‌فروشی می‌شود و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند.

واردات لوازم‌خانگی راهگشاست

فولادگر ادامه می‌دهد: واردات لوازم‌خانگی نیز در در تعدیل قیمت‌ها تأثیرگذار است. البته واردات به میزانی که برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت باشد و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی نشود، باید انجام شود. به اعتقاد بنده ممنوعیت واردات لوازم خانگی نباید دایمی باشد. باید برای مدتی واردات انجام شود تا برای تولیدکننده داخلی امکان رقابت فراهم شود.

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان می‌کند: ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی مختص زمانی بود که با نوسانات ارزی مواجه بودیم. ولی اگر ممنوعیت واردات دائمی شود بخش خصوصی و تولیدکنندگان به این فکر نمی‌افتند که قیمت تمام‌شده محصولاتشان را بهینه کنند. وقتی امکان رقابت برای تولیدکننده فراهم شود، بهره‌وری نیز حاصل خواهد شد.

فولادگر اذعان می‌کند: زمانی که امکان رقابتی‌شدن فراهم نباشد تولیدکنندگان به این فکر نمی‌افتند که بهره‌وری‌شان را افزایش دهند و قیمت تمام‌شده‌شان را عادلانه کنند. اگر واردات به میزان محدودی انجام شود، محصولات داخلی نیز با محصولات خارجی رقابت می‌کنند.

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان می‌کند: تولید لوازم خانگی داخلی نیز افزایش یافته و فاصله چندانی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار است. اگر فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد شد، به سرنوشت بازار خودرو دچار می‌شویم. در بازار خودرو تقاضا واقعی نیست. تقاضای کاذب وجود دارد و کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل شده است. ولی بازار لوازم‌خانگی هنوز به سرنوشت این بازار دچار نشده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × یک =