حضرت فاطمه(س) در نگاه اهل سنت

حضرت فاطمه (س) از جایگاه ویژه‌ای در مکتب اسلام برخوردار است و قرآن کریم در پاسداری از حرمتش، او را «خیر کثیر» نامیده است. رسول خدا(ص) که در کلام و رفتارش سستی و جانبداری عاطفی راه ندارد، در تکریم او آشکارا همت گمارده و به احترامش مقابل چشم دیگران از جای برمی‌خاست و دست  آن حضرت را بوسیده و بر جای خود می‌نشاند.

تاریخ انتشار: 14:26 - یکشنبه 1401/10/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضرت فاطمه(س) در نگاه اهل سنت

به گواه تاریخ، رفتاری که پیامبر خاتم در حق حضرت فاطمه(س) به جای آورده و یا جملات نغز و بلندی که در وصف حضرتش فرموده، به‌منظور صرف تجلیل و تکریم از او نبوده، بلکه معرف شأن و منزلت سیده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است.

در پرتو سیره عملی حضرت فاطمه (س) فرد مسلمان دارای آن‌چنان موقعیتی می‌شود که می‌تواند با تعهد و فضیلت به برپایی مناسبات اخلاقی، خیرخواهانه و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، اهتمام ورزیده و به جامعه‌ای سرشار از دوستی و مهرورزی دست یابد.

چنین است که بسیاری از دانشمندان اهل سنت درباره حضرت فاطمه زهرا (س) و فضائلش قلم به دست گرفته و گزارش‌هایی در احوال و زندگانی آن حضرت نوشته‌اند؛ از این رو منابع حدیثی اهل سنت شامل کتاب‌های تاریخی، سیره، شرح حال، جوامع حدیثی، معجم‌های حدیثی و… از قرن دوم هجری به این سو دارای گزاره‌های متقنی پیرامون ارجمندی‌های یگانه بانوی جهان اسلام و دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) است.

راویان این احادیث علاوه بر رسول خدا (ص)، از اهل‌بیت آن حضرت، همسران، منسوبان و اصحاب حضرتش احادیثی روایت کرده‌اند که چهره تابناک و نورانی حضرت فاطمه(س) را می‌نمایاند و در هیچ کجا از منابع عالمان اهل سنت طعن و کنایه‌ای نسبت به حضرت زهرا (س) وجود ندارد.

از جمله احادیث موثقی که در منابع برادران اهل سنت روایت شده، حدیث مشهور «کسا» است که حضرت فاطمه(س) محور و کانون این حدیث است؛ همچنین در منابع حدیثی برادران اهل سنت، فضایل و ویژگی‌های اخلاقی‌معنوی حضرت فاطمه(س) به نحو مکرر و مبسوطی ذکر شده است.

در این منابع به واقعه مباهله اشاره صریح شده و به نقل از راویان، حضرت فاطمه (س) مصداق «نسائنا» شمرده شده است؛ همچنین از قول انس بن مالک آمده است: رسول خدا (ص) مدت شش‌ماه برای رفتن به نماز صبح از کنار خانه فاطمه عبور می‌کرد و می‌فرمود: «الصلاة یا أهل بیت محمد، انّما یرید الله لیُذهـب عنکـم الرجـس أهل البـیت و یطهـرکم تطهیرا» (الاحـزاب، 33) به درسـتی که خداوند می‌خواهد تا پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه نماید.

ابن اثیر و سایر محدثین اهل سنت به نقل از عایشه، همسر رسول خدا (ص) در کتاب خود آورده‌اند: «جمیع بن عمیر تیمی می‌گوید، نزد عایشه رفتم و از او پرسیدم: پیامبر (ص) چه کسی را بیش از همه دوست می‌دارد؟ گفت فاطمه. سؤال شد ازمردان چه کسی را؟ گفت: همسرش را».

همچنین عبیده هروی  می‌گوید: «فاطمه را از آن جهت بتول نامیدند؛ زیرا که نظیر و مانندی نداشت.» زمخشری در تفسیر خود درباره آیه ۱۲ سوره تحریم می‌نویسد: «تنها چهار تن از زنان عالم کامل‌ترین هستند: آسیه همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد (ص).» این روایت را نجار، مسلم و ترمذی نیز از پیامبر اکرم نقل کرده‌اند.

زمخشری و سیوطی در تفاسیر خود اشاره کرده‌اند که همان‌گونه که برای حضرت مریم از آسمان غذای آسمانی فرود می‌آمد، این مائده آسمانی بر حضرت زهرا(س) نیز فرود آمد و هنگامی که رسول اکرم از او سؤال کرد این غذاها از کجاست، ایشان پاسخ دادند: «…هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ». زکریا نیز همین سؤال را از حضرت مریم کرده بود و چنین پاسخ شنیده بود.

در پایان شاید بتوان مهم‌ترین روایتی که در منابع اهل سنت در باب فضائل حضرت فاطمه (س) آمده است را روایت زیر دانست: طبرانی و ابن‌اثیر به نقل از سلسله روات خود نقل کرده‌اند که رسول خدا (ص) به فاطمه فرمود: «انّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک»، (خداوند با خشم تو خشمناک و از رضایت تو خشنود می‌گردد.)

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − سه =