بررسی عملکرد شورای مشورتی بانوان شهرداری اصفهان:

شورای «فقط» مشورتی بانوان

از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری و با روی کار آمدن علی قاسم‌زاده به عنوان شهردار، شورایی تحت‌عنوان شورای مشورتی بانوان به منظور اهمیت بیشتر به بانوان در این حوزه تشکیل شده است.

تاریخ انتشار: 10:07 - پنجشنبه 1402/03/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
شورای «فقط» مشورتی بانوان

به گزارش اصفهان زیبا؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی به کرامت و شخصیت انسان، اعم از زن و مرد توجه جدی شده، تا آنجا که در بند ۶ اصل دوم این قانون، ایمان به کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خداوند به‌عنوان یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی شمرده شده است.

این توجه و اهتمام درباره زنان، دو چندان شده و این قانون در موارد متعددی بر پاسداشت شخصیت انسانی زن و زمینه‌سازی برای رشد شخصیت او تأکید کرده است.

در بخشی از مقدمه قانون اساسی، پس از معرفی خانواده به عنوان «واحد بنیادین جامعه و کانون رشد و تعالی انسان» درباره شخصیت انسانی زن چنین آمده است: «زن در چنین برداشتی از واحد خانواده، از حالت (شیء بودن) یا (ابزار کار بودن) در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار، خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پرارج مادری در پرورش انسان‌های مکتبی، پیشاهنگ و خود، هم‌رزم مردان در میدان‌های فعال حیات است و درنتیجه، پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر خواهد بود.»

در اصل بیست‌و‌یکم قانون اساسی نیز می‌خوانیم: «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و امور زیر را انجام دهد: ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او… . »

حال این پرسش مطرح است که آیا سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، قانون‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان در دو سه دهه گذشته به گونه‌ای بوده است که کرامت و ارزش انسانی آنان را آن‌گونه که قانون اساسی جمهوری اسلامی خواسته است، پاس دارد و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیتشان را فراهم کند یا خیر؟

از ابتدای دوره جدید مدیریت شهری و با روی کار آمدن علی قاسم‌زاده به عنوان شهردار، شورایی تحت‌عنوان شورای مشورتی بانوان به منظور اهمیت بیشتر به بانوان در این حوزه تشکیل شده است. به همین منظور، خبرنگار اصفهان‌زیبا با مائده‌السادات کاویانی دبیر این شورا به گفت‌و‌گو نشسته است:

شورای مشورتی با چه نگاهی در این دوره از مدیریت شهری ایجاد شده است؟

دکتر قاسم‌زاده در دوران معاونت فرهنگی هم که در شهرداری حضور داشتند، به قول خودشان جراحی انجام دادند؛ یعنی معاونت‌های فرهنگی را ذیل شهرداری‌ها تعریف کردند.

در این دوره نیز دست به ابتکار زدند و چون بحث بانوان برای ایشان از اهمیت خاصی برخوردار بود و علاقه‌مند بودند در سیستم مدیریت شهری نگاه بانوان هم لحاظ شود، تصمیم گرفتند که یک شورای مشورتی پنج‌نفره متشکل از بانوان راه‌اندازی کنند. این شورا یک سال‌و‌نیم است که شروع به فعالیت کرده است.

هدف اصلی از پایه‌گذاری چنین شورایی در سیستم مدیریت شهری چه بوده است؟

هدف اصلی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه امور مربوط به بانوان شهر اصفهان است و رویکرد اصلی جناب شهردار برای تشکیل چنین شورایی ایجاد سازوکار جدید در ساختار مدیریت شهری با دید بانوانه است.

بانوان دقت‌نظر و تیزبینی خاصی در مسائل دارند که ممکن است از دید آقایان مغفول بماند یا در نظر آنان اهمیت لازم را نداشته باشد که باتوجه به اینکه حداقل نیمی از جمعیت شهر و چه بسا بیشتر از نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند، اهمیت استفاده از چنین نگاه‌هایی در مدیریت شهری مشخص می‌شود.

همچنین هدف دیگر از تشکیل این شورا نگاه تخصصی‌تر و جامع‌تر به بانوان و خانواده در شهر و سیاست‌گذاری در این حوزه است.

صحبت از سیاست‌گذاری در این حوزه کردید؛ لطفا این سیاست‌ها را بیان بفرمایید.

پنج مورد سیاست‌گذاری در شش ماه اول شورا در دستور کار قرار گرفته است از جمله:

برنامه‌ریزی و سازماندهی مجموعه‌های تفریحی و ورزشی بانوان با رویکرد تغییر و جهت‌مند‌کردن باغ‌های بانوان؛

تسهیلگری معابر و پارک‌ها برای بانوان و به خصوص آنانی که شرایط خاص دارند؛

تسهیلگری در امور حمل‌و‌نقل بانوان؛ به این صورت که ایستگاه‌هایی که قرار است بانوان در انتظار وسیله نقلیه باشند سازماندهی و امنیت برقرار شود. همچنین سازوکاری که در حمل‌و‌نقل و در فضای مترو یا اتوبوس هست بهینه شود؛

تعریف برنامه جامع و برنامه‌ریزی و ایجاد رویداد برای دختران جوان و نوجوان؛

ایجاد و راه‌اندازی یک سلسله‌رویداد شهری برای بهره‌بری تمام بانوان شهر.

آیا بودجه‌ای از اعتبارات شهرداری برای این منظور در نظر گرفته شده است؟

نظر شهردار محترم بر این است مسائلی که به مرحله اجرایی می‌رسد، ذیل معاونت فرهنگی تعریفی شود و این‌گونه برنامه‌ها به این معاونت ارجاع داده شود.

مورد دیگری که از ابتدا به عنوان مطالبه مطرح شد، این بود که یکی از اعضای شورای مشورتی را به عنوان مسئول مرکز تخصصی بانوان آفتاب قرار دهند تا برای مسائل اجرایی به مشکل بر نخوریم و از این طریق فضاهای اجرایی بهتر و راحت‌تر برای ما فراهم شود که خدا را شکر این مطالبه مورد توجه قرار گرفت و هم‌اکنون خانم آقایی مسئولیت این مرکز تخصصی را عهده‌دار هستند.

درباره فعالیت‌هایی که در این مدت به مرحله اجرایی رسیده‌اند، توضیح دهید.

در بحث ساماندهی باغ‌های بانوان که پیش‌تر گفتم، باغ بانوان پردیس از لحاظ فیزیکی و ساختمانی برای بانوان مناسب نبوده است.

برای این کار از یک تیم طراحی کمک گرفتیم و ساختار جدیدی برای این باغ در نظر گرفته شده که به معاونت طراحی ارجاع داده شده است و پس از تأیید به مرحله مناقصه پیمانکار می‌رسد و ان شاءالله اجرایی خواهد شد.

باتوجه به اهمیت موضوع دختران نوجوان از ابتدای تابستان دوره‌ای را تحت‌عنوان «شهریار» برای این قشر درنظر گرفته‌ایم.

برای طراحی این دوره با یکی از تیم‌های موفق شهری که در زمینه نوجوان در شهر فعالیت داشتند، وارد مذاکره شدیم و هم‌اکنون در مرحله آموزش و توانمند‌سازی تسهیلگران قرار داریم و ان‌شاءالله از اول تابستان قرار است فراخوان پذیرش نوجوانان دختر صورت بگیرد و دختران در فرهنگسراهایی که برای این کار تعریف می‌شود حضور پیدا کنند تا از دوره‌های آموزشی و تربیتی و احتمالا اردویی بهره ببرند.

با توجه به اینکه سن نوجوانی، سن پرسشگری است، با این کار فضایی ایجاد می‌شود تا این حس نوجوانان نیز برطرف شود.

برنامه‌ریزی شما برای آینده چیست؟ چه برنامه‌هایی قرار است تا پایان سال عملیاتی شوند؟

کافه گفت‌و‌گو؛ که با هدف توانمندسازی و مداخله بیشتر دختران نوجوان و جوان در فضاهای شهری درنظر گرفته شده است. چند طرح مختلف در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته‌ که همچنان در حال پخته‌شدن هستند.

بنا داریم که این کافه‌ها تنها در مراکز شهرداری برگزار نشود و از ظرفیت‌های دیگر شهر نیز استفاده کنیم.

راه‌اندازی بنیاد امین؛ باتوجه به اینکه یکی از بانوان اصفهانی شاخص در سطح کشور که به عنوان الگوی برتر شناخته شده است بانو امین هستند، تصمیم برآن شد تا در محل مقبره این بانوی بزرگوار اصفهانی اندیشکده و پژوهشکده‌ای مختص بانوان ایجاد کنیم.

زیست عفیفانه؛ از مسائل مورد توجه شورای مشورتی زیست عفیفانه بوده است که با توجه به اتفاقاتی که در شهر رخ داده، بسیاری از این اتفاقات نشئت‌گرفته از عدم شناخت کافی بانوان از شخصیت خودشان است.

در این زمینه سلسله‌رویدادها و گفت‌و‌گوهایی با بـانـوان مــوفق شـکل گـرفـتـه اسـت. همچنین برنامه‌هایی تدارک دیده شده است از جمله بحث مهماندار مترو بود و از اوایل امسال به مرحله اجرا درآمده است.

بانوانی تحت عنوان مهماندار در گیت ورودی مترو قرار می‌گیرند و ضمن ارائه خدمات، از بانوان کم‌حجاب درخواست اصلاح حجاب را دارند.

مسائل و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بوده‌اید را بفرمایید.

علی‌رغم اینکه مسئله بانوان بسیار حائز اهمیت است، متأسفانه در ساختار شهرداری هیچ بودجه و ساختاری برای این امر هنوز در نظر گرفته نشده است.

اگر بحثی در شورای مشورتی هست بحث زنان و خانواده است و نه اینکه زن را جدا از جامعه ببینیم و معتقد هستیم اگر حرکتی قرار باشد در جامعه شکل بگیرد، قطعا بانوان پیشتاز خواهند بود.

در کارگروه‌هایی که در معاونت برنامه‌ریزی تعریف شده است، یکی از 9 کارگروه، کارگروه بانوان و خانواده بوده که طبق همین قاعده باید یک‌نهم از بودجه شهرداری به بحث بانوان و شورای مشورتی بانوان اختصاص داده شود که متأسفانه هنوز این بودجه تخصیص داده نشده است.

تا چه حد نقش این شورا مؤثر بوده بوده است؟ آیا می‌توان هم اکنون نظری داد یا نیاز به زمان است تا این اثرات مشخص شود؟

نیاز به زمان دارد؛ چرا که هنوز مقبولیتی از بابت وجود ساختار بانوان و پذیرش آن در زمینه مسائل اجرایی ایجاد نشده است و این امر مستلزم آن است تا مدیران شهری نگاه ویژه‌تری به بحث بانوان و خانواده داشته باشند تا حرکت سریع‌تر و مؤثرتری رقم بخورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 − 7 =