دانستنی‌های سلامت:

غذا چگونه در بدن سردی و گرمی ایجاد می‌کند؟

از دید طب سنتی، غذا نقش مهمی در سلامت هر فرد دارد در عین حال که غذا می‌تواند در بدن ایجاد سردی یا گرمی کند در این باره دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و استاد گروه دانشگاه آزاد(واحد خوراسگان) توضیح می‌دهد:

تاریخ انتشار: 11:26 - دوشنبه 1402/04/5
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
غذا چگونه در بدن سردی و گرمی ایجاد می‌کند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ از دید طب سنتی، غذا نقش مهمی در سلامت هر فرد دارد در عین حال که غذا می‌تواند در بدن ایجاد سردی یا گرمی کند در این باره دکتر بهنام یوسفیان، محقق طب سنتی و استاد گروه دانشگاه آزاد(واحد خوراسگان) توضیح می‌دهد:

غذاها و اهمیت آن در حفظ سلامت

غذاها اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان دارند. از طرفی نیاز به غذا، یک نیاز دائمی است تا آنچه را که به‌وسیله اسباب درونی و بیرونی بدن به تحلیل می‌رود، جایگزین کند و از سویی دیگر هر نوع خوردنی با مزاج مخصوص خود می‌تواند بر مزاج بدن انسان اثر گذارد.

اما از نظر طب سنتی ایران، انسان‌ها با یکدیگر تفاوت مزاجی و ساختاری دارند. بنابراین لازم است پزشک بر اساس تشخیص مزاج و توجه کامل به ویژگی‌های ساختاری هر فرد برای او تدبیر غذایی مناسب و تدابیر دیگر را تجویز کند.

غذاها علاوه بر اینکه ماده مصرفی سوخت و ساز بدن هستند، با توجه به کیفیت مزاجی خود بر اعضای مختلف بدن اثرات مثبت یا منفی به جای می‌گذارند و جسم و روان شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهند. محمد‌بن زکریای رازی و بسیاری از حکما اولین و مهم‌ترین تدبیر درمانی در بیماران را اصلاح یا تجویز رژیم غذایی می‌دانسته‌اند.

بسیاری از اصول ضروری برای تندرستی مانند تغییرات فصلی درجه حرارت و آلودگی هوا، خارج از اراده و خواست فرد است ولی مصرف غذا تا حد بسیار زیادی قابل برنامه‌ریزی است.

آموزش تغذیه صحیح، یک ایزار مهم سلامتی است که پزشک می‌تواند بیماران خود را با آن تجهیز کند. این روش به راحتی قابل آموزش است و برای همه مردم نیز قابل درک است و از نظر اجرایی نیز چندان دشوار نیست.

نحوه ایجاد سردی وگرمی در بدن

نظریه‌های مختلف در رابطه با گرمی و سردی غذاها و داروها، تئوری‌های مختلفی در مورد اینکه چرا با مصرف بعضی از مواد مانند خرما و عسل و فلفل در بدن گرمی ایجاد می‌شود و با مصرف بعضی دیگر سردی پدید می‌آید، مطرح شده است که در ذیل بعضی از آنها ارائه می‌شود:

با ورود مواد غذایی به بدن، سیستم خودکار عصبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مواد گرم، فعالیت سیستم سمپاتیک را زیاد می‌کنند و مواد سرد، فعالیت سیستم پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهند.

مواد غذایی با ورود به بدن، سیستم غدد درون‌ریز را متاثر می‌کنند. خوراک‌های گرم فعالیت غده تیروئید و ترشح تیروکسین را افزایش داده، در نتیجه متابولیسم پایه و تولید انرژی بالا می‌رود. خوراک‌های سرد فعالیت تیروئید و ترشح تیروکسین را کاهش می‌دهند در نتیجه متابولیسم پایه و تولید انرژی کم می‌شود.

 حکما معتقد بودند با ورود غذا به بدن، سیستم عصبی ارادی و خودکار شناخته شده و شناخته نشده و همچنین سیستم غدد درون ریز شناخته شده و شناخته نشده تحت تاثیر قرار می‌گیرند. موادی که سطح فعالیت کل این سیستم‌ها را بالا می‌برند گرم هستند و موادی که فعالیت این سیستم‌ها را کاهش می‌دهند، سرد نامیده می‌شوند.

بعضی از غذاها با ورود به بدن تولید آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهند، این مواد گرم هستند. این نظریه جزئی از نظریه سوم است، زیرا تولید آنزیم‌های گوارشی و ترشح آن تحت تاثیر سیسم اعصاب و غدد درون‌ریز است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 3 =