نقد پروژه ایران‌هراسی و ایمان‌هراسی در رسانه‌های غرب:

پرچم ما بالاست!

هالیوود که رسالت ذاتی آن، معرفی و جاانداختن سبک و ارزش‌های لیبرالی زندگی آمریکایی با تولید آثار سینمایی پرهزینه و بهره‌مندی از بازیگران خوش‌قیافه است، همواره برای رسیدن به این منظور از ابزار «دوقطبی‌سازی» و «دیگری‌سازی» استفاده کرده است.

تاریخ انتشار: 13:48 - یکشنبه 1402/04/18
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
پرچم ما بالاست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ هالیوود که رسالت ذاتی آن، معرفی و جاانداختن سبک و ارزش‌های لیبرالی زندگی آمریکایی با تولید آثار سینمایی پرهزینه و بهره‌مندی از بازیگران خوش‌قیافه است، همواره برای رسیدن به این منظور از ابزار «دوقطبی‌سازی» و «دیگری‌سازی» استفاده کرده است.

پس از جنگ جهانی دوم و در ایام جنگ سرد، هالیوود ابزاری بود که دمار از روزگار اتحاد جماهیر شوروی و بلوک سراسر «شرّ» شرق درآورد که قصد داشتند به‌اصطلاح جهان را به تیرگی بکشانند!

با فروپاشی جهان کمونیسم، ناگهان هالیوود متوجه رقیب تمدنی جدیدی به اسم «جهان اسلام» شد و پروژه «اسلام‌هراسی» و «ایمان‌هراسی» را کلید زد.

از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، به‌موازات اسلام‌هراسی، رویکرد «ایران‌هراسی» را نیز در دستورکار خود قرار داد و تلاش‌های فراوانی برای ارائه تصویری غیرواقعی از ایران و انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن صرف کرد.

طبعا گفتمان جدید و اقبال جهانی از پیام‌های ارزشی انقلاب اسلامی ایران، زنگ خطر را برای آمریکا و کشورهای همسو با اهداف استکباری به صدا درآورده بود؛ آن‌ها برای مقابله با ندای انقلاب، هر دو پروژه جنگ سخت و جنگ نرم و درمجموع جنگ‌های ترکیبی را در دستورکار خود قرار دادند.

در مقاله پیش رو نگاهی به فیلم‌های پرشمار پروژه «ایران‌هراسی» می‌اندازیم که جزئی جدانشدنی از تولیدات سالانه سینمای غرب است و در پایان خواهیم دید که این جنگ نه بر سر حقوق بشر یا انرژی هسته‌ای، بلکه جنگی در ابعاد تمدنی است.

پیشاپیش از مخاطبان به‌خاطر محتوای احتمالا آزاردهنده زیر عذرخواهی می‌کنیم.

فرستاده (1983)

اولین فیلم ضدانقلاب اسلامی، به کارگردانی بازیگر سابق سینمای فیلمفارسی و با هدف خودشیرینی نزد غربی‌هاست؛ هرچند از اهمیت زیادی برخوردار نشد.

شیرین و خشن (1983)

ساخته کارگردان ایتالیایی و درباره سربازان ایرانی در دفاع مقدس است که آن‌ها را افرادی خشن و شکنجه‌گر معرفی کرده است.

بدون دخترم هرگز (1991)

این فیلم که اولین فیلم ضدایرانی مطرح پس از انقلاب اسلامی بود، با تبلیغات (پروپاگاندا) که روی آن انجام شد، توانست توجه زیادی را به خود جلب کند.

فیلم مدعی داستان واقعی زندگی خانم «بتی محمودی» است که با پزشکی ایرانی ازدواج می‌کند و از کانادا برای زندگی به ایران می‌آید؛ اما با دیدن فضای خشک مذهبی، اعدام‌های خیابانی و رعب‌ووحشت زندگی در ایران، چاره‌ای جز فرار از کشور به‌همراه دخترش نمی‌بیند.

همان ایام دکتر محمودی در تلویزیون ایران ظاهر شد و اذعان کرد، فرد خشنی که در فیلم دست‌ِبزن دارد بنده نیستم و اصلا مطالب فیلم با واقعیت تطبیق ندارد.

خانه‌ای از شن و مه (2003)

داستان غم‌انگیز ایرانیانی است که پس از انقلاب اسلامی چاره‌ای جز مهاجرت از ایران نداشتند و حالا در دیار غربت نیز به زندگی سختی به‌دوراز وطن دچار هستند.

متأسفانه بازیگر نقش اول این فیلم «بن کینگزلی»، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر به‌خاطر نقش گاندی است که در ایران از محبوبیت برخوردار است؛ اما مشخصا کینگزلی چندین فیلم ضدایرانی دیگر نیز در کارنامه دارد که در ادامه فهرست آمده است.

شهره آغداشلو هم بازیگر زن این فیلم است که چندین فیلم ضدایرانی را در کارنامه خود دارد و از این لحاظ رکوردشکن است! همین‌جا به‌عنوان یک فرامتن اشاره کنیم که کارنامه سیاه سینمایی برخی بازیگران، نشان‌دهنده بغض و کینه نه به انقلاب اسلامی، بلکه به این آب‌وخاک است.

مریم (2002)

زندگی ایرانیان دور از وطن است.

تصادف (2004)

باز هم زندگی سخت و چالشی ایرانیان دور از وطن است.

اسکندر (2004)

این فیلم که بازسازی‌شده فیلم «اسکندر کبیر» (1956) است، به نابودساختن شاهنشاهی هخامنشی اشاره دارد.

سیریانا (2005)

در این فیلم ضدتروریستی، شاهد میز مبارزه با ایران در وزارت امور خارجه آمریکا هستیم.

شبی با پادشاه (2006)

در این فیلم که با نام «اِستر» هم شناخته می‌شود، شاهد تلاش همسر یهودی خشایارشا برای نجات قوم یهود از دسیسه‌های وزیر ایرانی او هستیم؛ البته این فیلم اشاره‌ای به نحوه کنارزدن همسر اول خشایارشا و جنایات «استر» در قتل‌عام ایرانیان نمی‌کند.

300 (2006) و (2014)

تحریف تاریخ در نبرد باستانی امپراتوری ایران با اسپارت است؛ به‌طوری‌که 300 نفر اسپارتی قهرمان، درمقابل ارتش یک‌میلیون‌نفره ایران مقاومت می‌کنند و از کشته، پشته می‌سازند! آش آن‌قدر شور بود که در خود آمریکا با تولید فیلم نقیضه «ملاقات با اسپارتی‌ها» (2008) به تمسخر داستان و اِلمان‌های فیلم 300 پرداختند.

از فرامتن‌های فیلم 300، چهره نقاب‌زده و کریه سربازان ایرانی است که قرار است بدون هیچ جلب ترحمی، قتل‌عام یا از دره به پایین پرتاب شوند.

چهره عجیب و کریه خشایارشا در این فیلم را با چهره زیبا و متناسب خشایارشا در فیلم «شبی با پادشاه» مقایسه کنید؛ گویی سیاست چماق و هویج همین است که اگر در تیم ما و داماد یهود باشی، تو را زیبا و اگر در مقابل تمدن ما باشی، تو را زشت جلوه خواهیم داد!

اورشلیم شمارش معکوس (2006)

بمب‌گذاری طرفداران ایران در مقر یهودیان نیویورک است.

انیمیشن پرسپولیس (2007)

ساخته کشور فرانسه و ماجرای آن، تحریف در علل وقوع انقلاب ایران و ارائه شمایلی اِگزَجره از روحانیان، افراد تندروی حکومتی و زن‌های محروم و مظلوم (ویژگی‌های ثابت این‌گونه فیلم‌ها) است.

سنگسار ثریا (2008)

فیلمی خشن با تحریف شریعت است که در اسرائیل فیلم‌برداری شده و نوعی توهین به شعور مخاطب است.

مرد بله‌گو (2008)

این فیلم با بازی جیم کری است که به دلیل ارتباط با یک زن ایرانی دچار دردسرهایی می‌شود.

کشتی‌گیر (2008)

این فیلم روایت مصیبت‌های یک بازیکن کشتی کج آمریکایی است که حالا پیر شده و مشکلات خانوادگی و مالی دارد و محبوبیت سابق را از دست داده است. درواقع تنها چند دقیقه از این فیلم به کشتی‌گرفتن با یک ایرانی و توهین به پرچم ایران می‌گذرد.

شرح: در فیلم «کشتی‌گیر» شاهد مسابقه کشتی‌گیر آمریکایی با کشتی‌گیر سیه‌چرده ایرانی هستیم که پرچم ایران را به‌عنوان طراحی لباس خود انتخاب کرده است.

کشتی‌گیر ایرانی به‌شدت وحشی و غیراخلاقی است؛ حتی حرمت پرچم کشور خود را هم نگه نمی‌دارد و با آن به کشتی‌گیر آمریکایی و داور حمله می‌کند. نهایتا پرچم شکسته می‌شود و او هم پس از دقایقی کتک‌خوردن در مبارزه شکست می‌خورد.

تهران من حراج (2009)

تولید با حمایت مالی استرالیا و درباره جوانانی است که در ایران امکان تفریح و پارتی ندارند و به‌سختی مجبور به فرار از کشور هستند.

زنان بدون مردان (2009)

بازنمایی زن مظلوم و محروم ایرانی در ایام کودتا علیه مصدق است.

شاهزاده ایرانی (2010)

برگرفته از بازی محبوبی به همین نام است؛ تصویری اساطیری از ایران و بازنمایی گروه‌های تروریستی و زیرزمینی در فرهنگ و تاریخ ایرانی‌اسلامی.

پنج مناره در نیویورک (2010)

ساخت ترکیه است. در این اثر، حزب‌الله لبنان به‌عنوان تروریست و در ارتباط با ایران بازنمایی می‌شود.

غیرقابل‌تصور (2010)

ایرانیان به‌عنوان مظنون عملیات تروریستی معرفی می‌شوند.

سالت (2010)

با بازی آنجلینا جولی است. یک مأمورمخفی سیا باید جلوی شلیک یک موشک اتمی به‌سمت تهران را بگیرد؛ وگرنه جنگ جهانی رخ می‌دهد.

شرایط (2011)

زندگی سخت همجنس‌گرایان در ایران است.

(2011) Iranium مستند

ترکیبی از اسم ایران با اورانیوم، با گویندگی شهره آغداشلوست. در این مستند، ایران به بمب اتم نباید دست پیدا کند.

روسری طلایی (2011)

تحریف نحوه وقوع انقلاب ایران است.

تبدیل‌شوندگان (2011)

قسمت سوم از تریلوژی مشهور transformers است که در چند دقیقه اول آن شاهد حمله به تأسیسات اتمی ایران و نفس‌راحت‌کشیدن جهان هستیم!

شرح: در سینمایی «تبدیل‌شوندگان3»، ماشین‌های تبدیل‌شونده به تأسیسات اتمی ایران حمله می‌کنند؛ اما پرچم ایران روی آ‌ن‌ها واژگون نصب شده است. این اتفاقی نیست؛ بلکه پرچم واژگون نمادی برای سرنگونی است.

بازی بتلفیلد 3 (2011)

ماجرای حمله ارتش آمریکا به تهران است.

سریال آشوب (2011)

در یک فصل آن، تروریست‌ها عضو حزب‌الله لبنان و در تماس با ایران هستند.

سریال 24 (از 2001 تا 2017 پخش شده است)

سریال ضدتروریستی در 9 فصل است. در دو فصل آن، تروریست‌ها مسلمان و در یک فصل (با بازی شهره آغداشلو) تروریست‌ها ایرانی هستند.

آرگو (2012)

به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) در سال 58 می‌پردازد. این اثر، اسکار بهترین فیلم آن سال را از دستان میشل اوباما (همسر رئیس‌جمهور وقت) گرفت.

بازی اسپلینترسل – لیست سیاه (2013)

مأموریت کماندوی آمریکایی در تهران، مقر سپاه پاسداران، است.

شرح: در بازی «لیست سیاه»، کماندوی آمریکایی وارد مقر سپاه پاسداران می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، پرچم ایران واژگون نصب شده است. باتوجه به بودجه‌های هنگفتی که صرف ساخت این محصولات می‌شود، آیا این اتفاقی است؟

گلاب (2014)

درباره وقایع فتنه سال 88 و دستگیری خبرنگار بی‌بی‌سی است.

دختری تنها در شب به خانه می‌رود (2014)

یک خون‌آشام را با حجاب چادر تصور کنید!

طبیب (2014)

جوانی از انگلستان برای آموختن طب به اصفهان، نزد بوعلی‌سینا (با بازی بن کینگزلی) می‌آید. شاید ابتدا از دیدن این فیلم ذوق‌زده شوید، اما در انتها خواهید دانست که چقدر طبابت ابن‌سینا ساده و غیرعلمی بوده است!

پلیس آهنی (2014)

در دقایق اول و بی‌ربط این فیلم، به‌دنبال تروریست‌ها در تهران می‌گردند. این نسخه از فیلم به‌شدت خاطره‌های خوش نسبت به سری‌های قبلی فیلم نوستالژیک پلیس آهنی را در ذهن ما خراب می‌کند!

سپتامبرهای شیراز (2015)

انقلاب ایران پیروز شده و اموال یهودیان مصادره می‌شود.

جوخه انتحار (2016)

یکی از اجنه (ابرقهرمان ضدقهرمان) پرونده محرمانه اتمی ایران را در کسری از ثانیه به سرقت می‌برد.

تهران تابو (2017)

همه در ایران دچار فساد اخلاقی هستند!

شش روز (2017)

به ماجرای واقعی گروگان‌گیری و اشغال سفارت ایران در لندن اشاره دارد. در این فیلم، پلیس انگلستان قهرمان است؛ درحالی‌که برای مقامات ایران، جان شهروندان ایرانی مهم نیست.

آدمکش آمریکایی (2017)

همیشه ایرانی‌ها مظنون به خرابکاری هستند.

مأمورمخفی (2019)

ماجرای پرستوی اسرائیلی در ایران است!

عنکبوت مقدس (2022)

توهین به ساحت امام‌رضا(ع) است.

به این لیست، ده‌ها فیلم و مستند خبری و بازی‌های غیرمشهور دیگر و همچنین بسیاری از خودزنی‌های کارگردانان سینمای ایران مانند بخشی، قبادی، کیارستمی، فرهادی و… را می‌توان افزود.

شرح عکس: بازی محبوب پرندگان خشمگین انصافا نکته‌های منفی ندارد و کشور سازنده آن فنلاند نیز با ایران دشمنی ندارد؛ اما معلوم نیست چرا در نسخه‌ای از انگیری بردز فضایی، خوک‌ها در نقشه ایران و برج میلاد نشسته‌اند!

شرح: در این بازی کشور ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس حمله می کند. پرچم ایران بر روی هلیکوپتر مهاجم مشهود است.

در حاشیه

بازی «فتح پرچم» یک بازی پرطرفدار تخته‌ای و مبتنی بر راهبرد است که همه ساله شاهد برگزاری مسابقات آن در سرتاسر دنیا هستیم.

در این بازی دو نفره هر فرد ۴۰ مهره دارد که یکی از آن‌ها پرچم است یعنی مهم‌ترین مهره‌ای که نباید به دست دشمن بیفتد. هر کس بتواند پرچم طرف مقابل را پیدا کند یا تمامی مهره‌های قابل حرکت حریف را از بازی خارج کند، برنده می‌شود.

داستان یک پرچم!

برافراشتن پرچم آمریکا در یک تپه در «ایوو جیما»ی ژاپن، در خلال جنگ جهانی دوم، به یکی از مشهورترین عکس‌های تاریخ تبدیل شد که با الهام از آن کلینت ایستوود فیلم «پرچم‌های پدران ما» را ساخت و مجسمه یادبودی هم در ویرجینیا مشابه آن ساخته شد.

اما این تصویر با نقادی‌های زیادی هم همراه شده است؛ ازجمله خانه طراحان ایران با صحنه‌پردازی، آن را افراشته‌شده بر خون بسیاری از ملت‌های مظلوم و خون‌های به‌ناحق ریخته‌شده می‌داند.

معرفی کتاب: «تاریخ مستطاب آمریکا» با یادداشت‌های دکتر محمدصادق کوشکی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و کاریکاتورهای زیبای مازیار بیژنی به بخشی از تاریخ سراسر خون‌بار و جنایت‌بار آمریکا از لحظه شکل‌گیری می‌پردازد. با توجه به هفته حقوق بشر آمریکایی، خواندن کتاب توصیه می‌شود.

دعوا بر سر چیست؟

با مقایسه دو نمودار جهان‌بینی غربی و جهان‌بینی اسلامی، متوجه می‌شویم که این دو جهان‌بینی در ذات خود با یکدیگر سر ستیز دارند که همان نبرد تاریخی حق و باطل است؛ یکی، به‌دنبال جهانی‌شدن حکومت «طاغوت» و دیگری به‌دنبال برپایی حکومت «عدل الهی» است.

جهان‌بینی غربی

نگاه به انسان: اومانیسم (اعتقاد به انسان‌محوری به‌جای خدامحوری)

نگاه به دین: سکولاریسم (دین حداقلی)

سبک حکومتی: لیبرالیسم

نگاه به اقتصاد: کاپیتالیسم (سرمایه‌داری)

نگاه به علم: پوزتیویستی

منشأ حیات: داروینیسم

نگاه به زن: فمینیسم

نتیجه: جهانی‌شدن حکومت طاغوت

جهان‌بینی توحیدی

اعتقاد به حاکمیت خدا (خدامحوری)

دین حداکثری و کاربردی (سیاسی)

نظام تسلیمی (اسلامی)

هدف: درهم‌شکستن جهانی‌شدن طاغوت

نتیجه: جهانی‌شدن حکومت عدل الهی

در پایان باید گفت: می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و خدا جز به‌کمال‌رساندن نور خود نمی‌خواهد؛ هرچند کافران را خوش نیاید (آیه 32 سوره توبه).

به قول خودمان: چراغی را که ایزد برفروزد/ هرآن‌کس پُف کند ریشش بسوزد!

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × سه =