گفت‌وگوی «اصفهان‌زیبا» با حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان:

ناگفته‌های فولادگیت

شاید این روزها موضوع حجاب و عفاف و تصویب لایحه‌ای برای آن ازجمله مهم‌ترین خبرهایی باشد که در حوزه فعالیت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود. به همین بهانه سراغ حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی رفته‌ایم.

تاریخ انتشار: 09:03 - یکشنبه 1402/05/22
مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه
ناگفته‌های فولادگیت

به گزارش اصفهان زیبا؛ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که بر اساس ماده ۵۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به منظور انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما و ارتباطات جمعی، تربیت بدنی، جوانان، زنان و خانواده مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل می‌شود.

شاید این روزها موضوع حجاب و عفاف و تصویب لایحه‌ای برای آن ازجمله مهم‌ترین خبرهایی باشد که در حوزه فعالیت این کمیسیون دنبال می‌شود.

به همین بهانه سراغ حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی رفته‌ایم. میرزایی مدیریت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان را نیز عهده‌دار بود و در مصاحبه خود ناگفته هایی از این پرونده را بیان می‌کند.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بحث بسترسازی مناسب فرهنگی همواره مد نظر مسئولان بوده است. از نظر شما که هم کنشگر فرهنگی هستید و هم در این عرصه مسئولیتی را بر عهده دارید، مسبب وضعیت کنونی فرهنگ کشور چه فرد یا نهادی است؟

فرهنگ را می‌توان مجموعه اعتقادات و اخلاقیات و رفتار و نمادهای متناسب با آن‌ها تعریف کرد. درخصوص کنشگران فرهنگی نیز ما یک حاکمیت رسمی داریم و یک حاکمیت غیررسمی؛ به‌عنوان‌مثال شبکه‌های خانگی که امروزه وجود دارد یک حاکمیت غیر رسمی در حوزه فرهنگی است؛ همچنین عزاداری محرم و صفر از دیگر مصادیق حاکمیت غیررسمی است.

اما حاکمیت رسمی فرهنگی توسط نهاد‌های تصمیم‌گیر و تأثیر‌گذار مانند مجلس و دولت و قوه قضاییه، شهرداری‌ها و شوراهای شهر، استانداری‌ها و… شکل می‌گیرد.

در حوزه فرهنگ ما متأسفانه مرجعیت فرهنگی را جابه‌جا کرده‌ایم و این جابه‌جایی مرجعیت فرهنگی منجر به خسارات بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف شده است.

اما اگر قرار باشد مصداق مشخصی برای آن تعیین کنیم، شاید نتوانیم دقیقا بگوییم چه شخصی و چه گروهی چه سهمی از این ماجرا دارند؛ ولی مسئولیت اصلی فرهنگ کشور با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به نظر می‌رسد تمام متولیان فرهنگ اعم از حاکمیت رسمی و غیررسمی در ایجاد وضع کنونی دخیل باشند.

با این حساب اشتباهاتی رخ داده است که به نقطه فعلی رسیده‌ایم. در ادامه چه کسی باید پیگیر اصلاح این اوضاع باشد؟ امر فرهنگ، جبهه‌ای یا ستادی باید پیش برود یا مردمی؟

برای اصلاح وضعیت کشور معتقد هستم حداقل سه جا باید انقلاب کرد و یکی از آن سه جا که باید انقلاب کرد، فضای علوم انسانی است که زیر‌بنا و زیر‌مایه فرهنگ همین علوم انسانی است.

اگر این علوم به سمت اسلامی‌شدن برود، موجبات اصلاح فرهنگی جامعه به وجود می‌آید.

ممکن است برخی بگویند علم که دیگر اسلامی و غیر اسلامی ندارد. در پاسخ به این‌ها باید گفت، اگر علوم را دسته بندی کنیم، یک دسته علومی است که نظر انسان و نظر دانشمند و متفکر در آن تأثیری ندارد و دسته دیگر علومی است که دقیقا این نظرات در آن دخیل هستند. منظور ما از علوم انسانی اسلامی همان دسته دوم است.

در این زمینه توجه شما را به روایتی از رسول‌الله (ص) جلب می‌کنم. همان پیغمبری که فرمودند «انظر الی ما قالَ و لا تَنظُر الی مَن قالَ»؛ می‌فرمایند: «العِلمُ دِینٌ الصَّلاةُ دِینٌ، فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ هذا العِلمَ»؛ علم، دین است. نماز، دین است. پس بنگرید که این علم را از چه کسی فرا می‌گیرید.

از اشتباهاتی که در طول دهه‌های گذشته در کشور رخ داده، این است که مرجعیت علوم انسانی از حوزه‌های علمیه به سمت دانشگاه‌ها حرکت کرده است؛ مثلا بودجه کل حوزه‌های علمیه کشور، آن هم نه بودجه رسمی، از بودجه فقط دانشگاه تهران کمتر است و این از خطاهای استراتژیک جمهوری اسلامی است.

اگر ما ملت مسلمانِ محب اهل بیت و پیرو اهل بیت هستیم، باید بدانیم در دوران غیبت حضرت ولی عصر (عج) ما را به فقها سپرده‌اند و به غیر نسپرده‌اند.

«… وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ…»

اشاره کردید برای اصلاح وضعیت کشور نیازمند سه انقلاب هستیم، منظور شما از دو انقلاب دیگر چیست و در کدام حوزه‌ها باید شکل بگیرد؟

یکی در حوزه اقتصاد به خصوص اقتصاد پولی و مالی و یکی هم در حوزه پزشکی است.

الان در حوزه پزشکی در کشور یک انحصار به وجود آمده است. گفته می‌شود پزشکی فقط همان است که اروپا یا آمریکا به آن رسیده‌اند و وزارت بهداشت هم با هر مداخله‌ای در حوزه پزشکی که جز این باشد مخالفت می‌کند.

نتیجه این روند، یک نظام طبقاتی مانند دوره انوشیروان به وجود آورده که علم را متعلق به طبقه خاصی می‌کند. سلامت مردم، شوخی نیست و مردم هم حاضر هستند برای سلامتشان هر کاری کنند.

اینکه پزشکی انحصارا در دست عده‌ای باشد، مطلوب نیست؛ مخصوصا افرادی که نگاه‌های اقتصادی پررنگی دارند و مثلا شاهد هستیم بعضا می‌گویند تا پول ندهی، خدمات ارائه نمی‌دهیم.

البته همه این‌طور نیستند؛ اما عده‌ای با این نگاه‌ها، پزشکی را مبتذل کرده‌اند. اینکه دانش آموزان اکثرا با انگیزه مادی وارد رشته پزشکی می‌شوند، ابتذال پزشکی است.

راه‌حل این است که طب سنتی به صورت مستقل در کشور ایجاد شود و مردم برای انتخاب نوع درمان، آزادی عمل داشته باشند. در بعضی از موارد، طب رایج بر طب سنتی برتری دارد و در بعضی از موارد هم طب سنتی بر طب رایج برتری دارد. در بعضی از مشکلات هم هیچ‌یک پاسخ‌گو نیستند.

این فضای آزاد و رقابتی اگر در کشور به وجود بیاید، هم از حیث آزادی انتخاب مردم و هم از حیث اقتصادی به نفع کشور است. خود مردم باید تصمیم بگیرند در چه مواردی از طب سنتی و در چه مواردی از طب رایج استفاده کنند.

این باعث می‌شود نابسامانی در طب سنتی هم برطرف شود و این طب، مرکز و مرجعی پیدا کند. امروز در حوزه درمان، تعارض منافع وجود دارد و از سمت صاحبان قدرت و تبلیغات، برخورد درستی با طب سنتی نمی‌شود.

در اینجا نیاز به موازنه داریم و در نهایت باید شرایط به گونه‌ای شود که مردمی که ذینفع واقعی هستند تصمیم بگیرند.

درباره لایحه‌ای که جدیدا برای حجاب و عفاف تصویب شده است، بفرمایید که چرا همین قوانینی که موجود است، پیگیری نمی‌شود تا رعایت شود و این لایحه جدید تا چه حد می‌تواند بازدارنده باشد؟ همچنین در این قضیه آیا فقط نیاز به نگاه حکومتی است یا خود مردم نیز باید نقشی را ایفا کنند؟

طبق پیش‌بینی دیدبان نظام یعنی رهبر انقلاب در اسفند ۱۴۰۰ ما در خصوص زنان و عفاف و حجاب برنامه‌هایی از سوی دشمنانمان داریم. رهبر انقلاب در این راستا به تعدادی از دستگاه‌ها مأموریتی نیز داده بودند.

مجلس مسئولیت قانون‌گذاری دارد و ضمان اجرایی آن با قوه قضائیه است. در نتیجه کمیسیون فرهنگی اعلام کرد اگر نقصانی در قوانین دیده می‌شود، این نقصان را در قالب لایحه برای مجلس بفرستند تا به تصویب برسد.

به جای اینکه این لایحه به کمیسیون فرهنگی داده شود، به کمیسیون قضایی واگذار شد و نهایتا با محوریت آقای غضنفرآبادی و چندتن دیگر از نماینده‌ها لایحه به جاهای خوبی رسید که چند شب پیش بارگذاری شده و پیشنهاد نهایی هم قرار است در صحن مجلس تصویب شود.

در مورد بازدارندگی نیز چیزی که در لایحه پیش‌بینی شده این است که موضوع بازدارنده متناسب با هر قشری تدبیر شود. برای کسانی که به شکل سازماندهی‌شده به ترویج فساد و فحشا می‌پردازند، برای سلبریتی‌ها، همچنین برای دستگاه‌های دولتی و اجرایی، برای اصناف، برای داخل هواپیما و اتوبوس و ماشین و… خلاصه برای هر مکانی متناسب همان مکان قوانین بازدارنده پیش‌بینی شده است.

به نظر من لایحه جدید بسیاری از دغدغه‌های متدینین را تأمین خواهد کرد و چون در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم، این اسلام است که تعیین می‌کند قوانین چطور پایه‌گذاری شوند.

همچنین به عنوان نکته آخر یادآور شوم برخورد فیزیکی مانند گشت ارشاد در این قوانین دیده نشده و تماما به شکل هوشمند و الکترونیکی خواهد بود.

هرگاه بحث لایحه حجاب و عفاف پیش می‌آید، سوالی که قشر غیرمذهبی جامعه مطرح می‌کند این است که اگر این‌گونه کنترل‌های هوشمند و زیرساخت‌ها برای کنترل حجاب و عفاف موجود است، چرا تا پیش از این برای جلوگیری از دزدی و فساد و… از آن‌ها استفاده نمی‌شده است؟ و اگر قرار است هزینه جدیدی برای ایجاد این زیرساخت‌ها پرداخت شود، چرا قبل از این پرداخت نشده است؟

جهان چون چشم و خال و خط و ابروست/ که هرچیزی به جای خویش نیکوست

مثلا شما نمی‌توانید فقط به فکر خوراک یک خانواده باشید، بدون اینکه به مسائل بهداشتی آن خانواده توجه کنید.

ضمنا این موضوع چندمنظوره است یعنی دوربینی که شما داشته باشید، هم این برای دزد است و هم برای فساد؛ این‌طور نیست که بگوییم دوربین را نصب می‌کنیم فقط برای رصد یک موضوع.

ضمنا به مرور زمان است که تجهیزات پیشرفت می‌کند و همچنین زیرساخت‌های لازم برای آن به وجود می‌آید، که در زمان کنونی این امکان فراهم آمده است.

خب کمی از بحث فرهنگ فاصله بگیریم و سراغ مسئله فولاد برویم، در مورد گزارش تحقیق و تفحص از فولاد بگویید. چطور این گزارش درز پیدا کرد و این انتشار اطلاعات به نوعی نشان‌دهنده ضعف تیم تحقیق و تفحص نبوده است؟

تمام اتفاقاتی که در فولاد افتاد، مربوط به مهر ۹۷ تا مهر ۱۴۰۰ یعنی سه سال آخر دولت آقای روحانی بوده است. ۱۹۸ نفر از نمایندگان مجلس به آن رأی دادند و تصویب شد. همچنین دو مرتبه در صحن علنی مجلس رأی گرفت.

یعنی گزارش تهیه‌شده را دادگاه مجلس تأیید کرده بود؛ البته آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شد، ۲۰۰ و خورده صفحه‌ای، گزارش بین‌راهی بود که ما رفته بودیم در کمیسیون صنایع ارائه گزارش کنیم و دستاوردهای این تحقیق و تفحص را برای آن‌ها بیان کنیم تا اگر اصلاحی لازم است، صورت گیرد.

گزارش نهایی تحقیق و تفحص با گزارشی که منتشرشده متفاوت است و اصلا در گزارش نهایی عددی به نام ۹۲ هزارمیلیارد وجود ندارد.

همچنین باید یادآور شوم بنده و تیم به اصطلاح اجرایی تحقیق و تفحص در انتشار این گزارش هیچ نقشی نداشتیم.

از نظر قانون تعدادی از افراد می‌توانستند این گزارش را در اختیار داشته باشند و تا زمانی که نشر اطلاعات و اخبارش قانونا ممنوع بوده این گزارش‌ها منتشر نشده است.

بنابر تبصره ۶ ماده قانون امور داخلی مجلس، پس از قرائت گزارش در صحن، انتشار اطلاعاتش منعی ندارد؛ بنابراین فرد یا افرادی که این گزارش را منتشر کردند، قانوندان بوده‌اند.

همچنین تا قبل از ارائه در صحن، حفاظت از این اطلاعات به عهده بنده و هیئت تحقیق و تفحص بوده و بعد از قرائت گزارش ما هیچ وظیفه‌ای نداشتیم.

هدف نهایی این تحقیق و تفحص چه بوده است؟ و نهایتا  با توجه به واکنش‌های منفی که پس از انتشار این گزارش در جامعه به وجود آورد، آیا این تحقیق و تفحص به هدف خود رسید؟

در این تحقیق و تفحص ما دنبال برخورد با فساد و مدیریت ناکارآمد بوده‌ایم و می‌توان گفت دستاوردهای بسیار خوبی نیز داشتیم. اولا که دسته‌ای از مدیران متخلف بعضا فاسد و ناکارآمد کنار گذاشته و تعدادی مدیران انقلابی و کاربلد و متخصص جایگزین شدند.

البته نیل به این هدف صددرصد اتفاق نیفتاده ولی تغییرات خوبی رخ داده است.

همچنین با مدیریت جدید از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری به عمل آمد؛ البته باز هم بعضا حقوق‌های زیادی می‌گیرند؛ ولی سقف آن حداقل 30 الی 40 میلیون کاهش پیدا کرده است.

امروز فولاد‌مبارکه، استیل که از نیازهای کشور است را تولید می‌کند. رقمی که تا پایان سال 1401 که اطلاع دقیق دارم بیش از 150 هزار میلیارد تومان به نفع میلیون‌ها سهامدار بوده است.

درباره رقم بیان‌شده هم باید بیان کنم این رقم 58 هزار میلیارد تومان و رانت بوده است نه اختلاس. به این مفهوم که فولاد تولیدی به دلال‌ها و انباردارها با قیمت کمتری فروخته می‌شده است و بعد از آن با بهای بسیار بالاتر در بازار خرید‌و‌فروش می‌شده است.

باز عده‌ای نگویند ما این‌ها را به ایران‌خودرو و سایپا داده‌ایم. کل فولادی که به خودروسازها داده می‌شده حدود 4 الی 5 درصد از 22 میلیون تن فولاد بوده و مابقی به صورت رانت فروخته می‌شده است.

حدود 9 میلیون تن از آن به صورت خارج بورس به شکل انبار فروخته شده، بخشی از آن هم صادرات بوده است. این اعداد کم نیست! حرف از 8 یا 9 میلیون تن فولاد است؛ یعنی 9 میلیارد کیلو!

اگر در هر کیلوگرمش، هزارتومان مابه‌التفاوت وجود داشته باشد، می‌شود 9 هزارمیلیارد تومان! این مابه‌التفاوت اگر دوهزار تومان باشد، می‌شود 18 هزارمیلیارد تومان و اگر سه‌هزار تومان باشد می‌شود 27 هزارمیلیارد تومان.

حرف از یک ریال و دو ریال نیست. 8 هزارتن فولاد به یکی از فوتبالیست‌ها داده شده که در این ایام برای نظام و انقلاب، کُری می‌خواند. آقای فوتبالیست! تو 8 هزارتن فولاد برای چه می‌خواهی؟!

این‌ها دلالی است. یکی از مفسدان اقتصادی در همین جریانات به کارآفرین اقتصادی تبدیل شد! چگونه؟! فولاد را به اعتبار امروز می‌خرید که شش‌ماه بعد هزینه‌اش را بپردازد.

از یکی از کارشناسان صمت پرسیدم رقم رانت همین یک نفر چقدر بوده است؟ گفت حدود 4 الی 5 هزار‌میلیارد ناقابل! الان کیفرخواست این‌ها با عنوان «اخلال در نظام اقتصادی کشور» صادر شده است.

بعضی‌ها می‌گفتند این گزارش، کارشناسی نبوده است! مگر این گزارش را من خودم نوشته‌ام؟ کارشناسان دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت اطلاعات و سازمان‌های دیگر این گزارش را بررسی و تهیه کرده‌اند.

اگر این کیفرخواست‌ها به نتیجه برسد فکر می‌کنم سنگین‌ترین پرونده اقتصادی بعد از انقلاب باشد، به داوری کجا؟

به داوری مجلس شورای اسلامی؟

خیر الان دیگر به داوری قوه قضائیه.

الان که به عقب نگاه می‌اندازید، به نظرشما امکان تعریف سازوکاری برای پخش این گزارش وجود نداشت که این چنین تأثیر منفی در جامعه نداشته باشد؟

در این موضوع سه دسته تحت عنوان جنگ رسانه‌ای، شمشیر نظام علیه فساد را به شمشیر فساد علیه نظام تبدیل کردند.

دسته اول متهمان پرونده که طبق مصاحبه‌های موجود از نظام نام بردند و فساد را گردن نظام انداختند. دسته دوم حامیان آن‌ها در بین مسئولان و مردم و دسته سوم دشمنان نظام از جمله سلطنت‌طلب‌ها و ضد انقلاب و… .

دقت کنید فولاد‌مبارکه مدعی است که یک مجموعه خصوصی است و به این ترتیب تعدادی مدیر صنعتی خصوصی فساد بزرگی را رقم زدند. این قضیه چه ربطی به نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد؟

غیر از این است که یکی از ارکان نظام یعنی مجلس شورای اسلامی درصدد مقابله با این فساد برآمده است؟

رئیس هیئت تحقیق و تفحص یک نماینده عمامه‌به‌سر بوده، کسی که این طرح را مطرح کرده هم یک نماینده روحانی بوده اما یک عده می‌خواهند این تحقیق و تفحص را که جزو افتخارات نظام است، به شمشیری علیه نظام تبدیل کنند.

این تحقیق و تفحص برکات دیگری هم داشته است. بعضی از اموال، بازگردانده شد. تعدادی که حضور غیرقانونی در مجموعه داشتند و حقوق می‌گرفتند اخراج شدند.

تعدادی هم بودند که اصلا حضور نداشتند و حقوق می‌گرفتند که با آن‌ها نیز برخورد شد. بعضی از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها، آنجا را به حیات خلوت خود برای تأمین مسائل مالی‌شان تبدیل کرده بودند.

در جریان این تحقیق و تفحص، بعضی از نقصان‌های قانونی که از آن‌ها سوءاستفاده می‌شود هم شناسایی شدند. ما پیشنهاد برطرف شدن این نقصان‌ها را به کمیسیون قضایی مجلس دادیم.

اگر مسئولان در دستگاه‌های مختلف نظام به‌هوش باشند، فرایندی در جریان این تحقیق و تفحص برملا شد که می‌توان نظیر آن را در شرکت‌های مشابه یافت.

باید بدانیم که عده‌ای در این کشور، مال باصاحب را به مال بدصاحب تبدیل می‌کنند و بعد از آن، مال بدصاحب را بی‌صاحب می‌کنند؛ در نهایت هم صاحب مال بی‌صاحب می‌شوند. صحبت از یک ریال و دو ریال هم نیست! پول‌های کلان است.

برویم سراغ تحقیق و تفحص بعدی که در حال پیگیری است؛ یعنی تحقیق و تفحص از اوقاف. شما می‌گویید با تحقیق و تفحص می‌توان جلوی یک جریانی از مفاسد را گرفت. طبیعتا مردم هم باید متوجه شوند که جلوی فساد گرفته شده است؛ اما معمولا این اتفاق نمی‌افتد. مثلا در بحث اوقاف که هنوز تحقیق و تفحص هم شروع نشده، در چند هفته اخیر موضوع موقوفات گوهرشاد مطرح شد. باز اینجا به سؤالات مردم پاسخ شفافی داده نمی‌شود. مجلس چگونه می‌تواند از این تحقیق و تفحص به نفع انقلاب اسلامی و جریان مبارزه با فساد استفاده کند؟

تحقیق و تفحص یک امکان مُتَرقی است که در قانون اساسی نوشته شده و مجلس با دست بازِ باز کارش را انجام می‌دهد. پس اصلش کار بسیار بجا و درستی
است.

در خصوص اوقاف خبرهایی از این طرف و آن طرف آمده است و آقای میرمحمدی میبُدی نماینده محترم میبد، یک تحقیق و تفحص با حدود ۲۰ تا محور، مطرح کرده‌اند.

تحقیق و تفحص فولاد مبارکه هشت محور داشت، اینجا حدود 20 محور مطرح شده و حدود 90 نفر از نمایندگان تحقیق و تفحص را امضا کرده‌اند. البته اگر یک نفر هم امضا کند، کفایت می‌کند.

این تحقیق و تفحص به کمیسیون فرهنگی آمد و از مسئولان اوقاف دعوت شد تا توضیحات خود را ارائه کنند. توضیحاتی که دادند قابل قبول نبود. به همین دلیل تحقیق و تفحص در کمیسیون رأی‌گیری شد و رأی آورد.

باز به خاطر اینکه مسئولان اوقاف فرصتی برای پاسخ‌گویی داشته باشند به آن‌ها مهلت داده شد. ظاهرا با جلساتی که داشتند پاسخ‌ها قانع‌کننده نبوده و با اصرار نمایندگان، در صحن مجلس رأی آورد و تصویب شد.

الان این طرح وارد فرایند تشکیل هیئت و صدور احکام توسط رئیس محترم مجلس است. من درباره نتایج آن، پیش‌داوری نمی‌کنم. اما اگر عضو هیئت تحقیق و تفحص باشم (چون درخواستی از سمت آقای مرتضی آقاتهرانی در این زمینه مطرح شده) می‌دانم که کار بسیار سختی است.

وقف هم حق الله است هم حق الناس، هم حق موقوف علیهمِ و هم حق واقف باید ادا شود و پیچیدگی‌های شرعی خاصی هم دارد که برآمدن از عهده‌اش بسیار کار سختی است.

الان در بعضی از شبکه‌های اجتماعی، موجی از افشاگری درباره اوقاف به وجود آمده و به نظر می‌رسد مجددا موضوع در حال تبدیل‌شدن به یک سوژه علیه انقلاب و جمهوری اسلامی است. چاره چیست؟

اولا بنده مسئول اختیارات و وظایف خودم هستم، مسئول اقدامات بقیه نیستم. ثانیا کلید تحقیق و تفحص از اوقاف، یک سال پیش خورده است و کاری به چهارتا توییت ندارد!

اما مسئله‌ای که باید مجموعه‌های رسانه‌ای انقلابی به آن دقت کنند و ما هم باید در این زمینه همکاری کنیم، این است که در جنگ رسانه‌ای به‌هوش باشیم و اجازه ندهیم مانند قبل، شمشیر نظام علیه فساد به شمشیر فساد علیه نظام تبدیل شود.

درباره پروژه‌هایی که در زمینه آب است و وزارت نیرو تعلل یا ترک فعل کرده وضعیت چگونه است؟ در برخورد با متخلفان در برداشت از منابع آبی آن‌گونه که باید انجام نمی‌شود. شما به عنوان نماینده مجلس مشکل را کجا می‌بینید؟

درخصوص آب یکی بحث تأمین منبع را داریم که یکی دوسال است با بارندگی‌هایی که اتفاق افتاده مقداری از آن به لطف خدا تأمین شده است و مقداری دیگر توسط پروژه‌های انتقال آب قرار است تأمین شود.

طرح‌هایی که وزارت نیرو تحقیق کرده و پیش روی ما می‌گذارد، انتقال آب از منابعی مانند کوهرنگ ۳، خلیج‌فارس و… است.

بحث دیگر مدیریت کسانی است که بدون مجوز آب را بهره‌برداری می‌کنند یا آن‌هایی که مجوز دارند اما زیاد از حد از آب برداشت می‌کنند.

همچنین در حوزه کنترلِ بعضی از برداشت‌ها از طریق پمپ‌ها و غیره نیز اقداماتی صورت گرفته است؛ ولی اقدامی که تاکنون به صورت عملیات اجرایی در آمده باشد، منهای بحث انتقال آب از خلیج فارس، اقدام خاصی رخ نداده است.

من نامه‌ای برای رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه در خصوص فرونشست زمین در اصفهان نوشتم و این عبارت را در آن به کار بردم که «اگر به فریاد اصفهان نرسید خدایی‌نکرده در دهه‌های آینده دیگر از اصفهان باید در کتاب‌های تاریخ سراغ گرفت.»

یک سانتی‌متر فرونشست در زمین از نظر ما مهندسان عمران، بحران است؛ الان در دشت برخوار که امتدادش در اصفهان است، سالانه 18 الی19 سانتی‌متر فرونشست وجود دارد.

فکر می‌کنید چگونه یک شهر در داخل زمین فرو می‌رود و در خاک محو می‌شود؟ شاید برای عموم این مسئله دیرباور باشد، اما برای ما که تخصصمان بوده اصلا بعید نیست که یک شهر در یک آن فرو بریزد! اصلا چیز بعیدی نیست!

یک حوزه آبریز، زندگی و مرگ دارد، ممکن است به نقطه‌ای برسد که اگر اقیانوس هند را هم در آن بریزید دیگر زنده نشود!

من در مجلس سوالی هم از آقای محرابیان مطرح کردم که چرا به وعده‌هایی که در اصفهان به مردم دادید عمل نکردید؟! چند ماه پیش هم بازدیدی از یکی از پروژه‌های انتقال آب داشتم که مشخص شد تجهیزات کار در گمرک گیر افتاده است. با پیگیری از گمرک توانستیم این تجهیزات را آزادسازی کنیم.

شما به عنوان نماینده‌ای که در کمیسیون اصل نود عضو است، بفرمایید درباره آلودگی هوا چه اقداماتی انجام شده است؟ همچنین لطفا مواردی را که به این کمیسیون ارجاع داده شده و درباره اصفهان است نیز بفرمایید.

از اشتباه‌ها در سیاست‌گذاری و سیاست‌های شهری و مدیریت شهری ما این بوده است که وقتی جمعیت انبوهی را در محوطه سرزمینی اندکی متراکم می‌کنیم، موجبات آلودگی هوا را فراهم خواهیم کرد؛ به این گونه که این جمعیت وسیله نقلیه دارند که موجب آلایندگی هوا فراهم می‌شود.

همچنین برای گرمایش و سرمایش و به خصوص گرمایش، حجم زیادی از گازها را در منطقه سرزمینی محدودی آزاد می‌کنند. صنایع آلاینده هم جایی تعبیه شده که ورودی باد به شهر است و تمام این آلودگی‌ها را به شهر منتقل می‌کند.

در این شرایط صددرصد هم که قانون هوای پاک را پیاده کنید، باز با مشکل آلایندگی روبه‌رو خواهید شد. پیشنهاد مشخص ما، اصفهان ساحلی است. همان‌طور که حضرت آقا در خصوص احیای سواحل مکران دستور دادند و اقدام خاصی هم صورت نگرفت.

در استان‌های ساحلی ما با محوطه سرزمینی روبه‌رو هستیم که به منابع انرژی نفت و گاز نزدیک است. این منابع خوراک کارخانه‌های فولادی و صنعتی ما و حتی پتروشیمی و این‌هاست.

پیشنهاد ما این است که مناطق مختلف از سواحل مکران که حضرت آقا مطرح کردند، برای سرمایه‌گذاری و این‌ها، در اختیار استان‌های مختلف قرار بدهیم که هر استان قسمتی از آن را آباد کند.

با این کار از استان‌های ساحلی موجود مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان محرومیت‌زدایی و همچنین برای آنان ایجاد اشتغال می‌شود.

همچنین نیاز به نیروی کار در آن مناطق بالاتر می‌رود و در نتیجه موجب می‌شود پراکندگی جمعیت در کشور منطقی و متوازن و متعادل شود.

در موارد مطرح‌شده در کمیسیون اصل نود، مهم‌ترین مسئله مطرح‌شده اصفهان همان بحث آب است که بالاخره روشن شد اصفهانی‌ها در این راستا اقدام غیرقانونی و همچنین زیاده‌خواهی نکرده‌اند؛ بلکه تلاششان این بوده که در این سال‌ها مطابق با قانون و مقررات و شرع رفتار شود.

از دیگر نتایجی که طبق شکایت اصل نود اتفاق افتاد، درخصوص استفاده از آب آلوده، مربوط به کل کشور از جمله اصفهان برای کشاورزی است.

یکی دیگر از کارهایی که باز برای کل کشور بود و البته در اصفهان هم هست و تأثیرات بسیار خوبی داشت، اجرای قانون صدور چک بود که حاصل پیگیری کمیسیون اصل نود است.

در پایان نظرتان را نسبت به هریک از این واژه‌ها بفرمایید. طب سنتی؟

راه برون‌رفت کشور از سلطه علمی‌پزشکی آمریکا و اروپا بر کشور، روزنه جدیدی برای فعالیت‌های اقتصادی در حوزه گیاهان دارویی و…، بستری برای اصلاح اخلاق و رفتار مردم، راهی برای شکست انحصار طب رایج و خارج‌کردن و نجات مردم از گروگان‌گیری سلامت .

عظیمیان؟

متهم ردیف اول پرونده فولاد‌مبارکه بنابر کیفر خواست بازپرس این پرونده به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور.

فولاد مبارکه؟

درخت پرثمری از افتخارات جمهوری اسلامی که عده‌ای درصدد نابودی آن بر آمده بودند و جلوی آن‌ها گرفته شده است. ان‌شاءالله این درخت بیش ازپیش ثمرات برای مردم و انقلابمان داشته باشد.

انفال؟

مالکیت در اسلام سه مدل است: مالکیت خصوصی، مالکیت عمومی، مالکیت شرعی؛ انفال مالکیتش مربوط به شرع و دین و خدای تبارک و تعالی، نه عمومی است نه خصوصی، و همچنین پشتوانه اقتصاد اسلامی است.

فیلترینگ؟

سوپاپ اطمینان بین آزادی و عدالت.

گرانی و معیشت مردم؟

اولا که شرمندگی. دوم نتیجه پیاده‌کردن اقتصاد سرمایه‌داری در طول دهه‌های گذشته از دولت سازندگی به این طرف در کشور.

زاینده‌رود؟

شاهرگ حیات استان اصفهان و شهر اصفهان.

سید ابراهیم رئیسی؟

رئیس جمهوری خالص پرکار، ولی فاقد برنامه مؤثر اقتصاد فرهنگی برای برون‌رفت کشور از مشکلاتش.

نمایندگی مجلس؟

اگر این نباشد که تکلیف شرعی توسط دیگران برعهده انسان گذاشته شود نه اینکه خودش احساس تکلیف کند، ورود به این صحنه عین خطاست.

اینکه انسان بتواند در این مسیر از قبر و قیامت به سلامت در بیاید کار بسیار سختی است. اما اگر حجت شرعی بر کسی گذاشته شود، کوتاهی‌کردن جایز نیست.

اصفهان ساحلی؟

راه برون‌رفت از سیاست‌های غلط شهرسازی که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاده و به وجود آوردن پراکندگی مناسب جمعیت در کشور، منافع اقتصادی بسیار زیادی خواهد داشت و موجب عملیاتی‌کردن فرمان حضرت آقا در حوزه سواحل مَکران و جنبه‌های دیگر خواهد شد.

طلبگی؟

تنها راه ساختن تمدن آینده اسلامی ایرانی این مسیر است، راه دیگری ندارد.

اوقاف؟

تحقیق و تفحصی مطرح شده است که بعد از رسیدگی و به نتیجه رسیدن این تحقیق و تفحص می‌توان در مورد آن قضاوت و داوری کرد.

عفاف و حجاب؟

پس‌زدن حمله شیطان از جناح چپ؛ ابلیس گفت: ثُمَّ لَآتِینَّهُمْ مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکثَرَهُمْ شَاکرِینَ، شهوات و لذات حمله ابلیس و لشکریانش به انسان از سمت چپ است. سد محکم در برابر این حمله، حجاب و عفاف است.

مولدسازی؟

اصطلاح زیبایی است که در واقعیت خلاف آن رخ می‌دهد.

کمیسیون اصل نود؟

قدرتمندترین مجموعه دفاعی کشور برای اصلاح کار مدیران.

عمران-عمران؟

رشته‌ای که چهار سال عمر خود را صرف آن کردیم.

فساد ۹۰ هزار میلیاردی؟

دو دروغ در دو کلمه.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 + هشت =