۱۶ ایستگاه خط دو متروی اصفهان هر کدام یک ابرپروژه‌اند:

تمرکز مدیریت‌شهری بر تکمیل خط دوم مترو

برای شهر اصفهان سه خط قطار شهری در نظر گرفته شده است. خط یک مسیر شمال به جنوب، خط دو شمال شرقی به غرب و خط سه از جنوب به غرب منتهی و برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌شوند.

تاریخ انتشار: 11:41 - سه شنبه 1402/05/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تمرکز مدیریت‌شهری بر تکمیل خط دوم مترو

به گزارش اصفهان زیبا؛ سال 59 بود که مطالعات جامع حمل‌ونقل شهری برای احداث مترو تکمیل و پس از آن بر اساس نیاز شهر اصفهان و به درخواست استانداری، شرکت مهندسان مشاور پاسیفیک کوماگائی گومی به مدت یک سال عهده دار انجام مطالعات متروی اصفهان شد.

سال 63 مطالعات حمل‌ونقل برون‌شهری با همکاری مجتمع فولاد مبارکه، اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی به‌منصه‌ظهور رسید و در سال‌های 66 تا 69 مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک اصفهان با همکاری دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام شد.

بین سال‌های 71 تا  73 بود که مطالعات پیش امکان‌پذیری حمل‌ونقل انبوه منطقه اصفهان با همکاری مشاور فرانسوی سوفرتو و در سال‌های 75 – 74 مطالعات امکان‌پذیری آن با همکاری مشاور استرلیایی ppk به اتمام رسید که منتج به مشخص‌شدن شبکه حمل‌ونقل انبوه منطقه اصفهان شد؛ سپس خطوط اولویت‌دار قطارشهری اصفهان و حومه در سال‌های 77-75 طراحی شد.

سرانجام سال 79 بودجه احداث قطارشهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و‌‌ در سال 80 زمزمه‌های ساخت قطار شهری در اصفهان دهان‌به‌دهان چرخید؛ اما به‌دلیل اینکه مختصات این کلان‌شهر تاریخی با تکنولوژی‌های حمل‌ونقلی همخوانی نداشت، اجرای مترو با  کندی مواجه و در طول مسیر هم خطاهای اجرایی مزید بر علت شد تا ساخت این مجموعه حمل‌ونقلی سال‌ها طول بکشد.

آن‌گونه که در اخبار روایت شده، برای شهر اصفهان سه خط قطار شهری در نظر گرفته شده است. خط یک مسیر شمال به جنوب، خط دو شمال شرقی به غرب و خط سه از جنوب به غرب منتهی و برخی از شهرهای اطراف نیز از طریق این سامانه به خطوط مترو اصفهان متصل می‌شوند.

آغاز اجرای عملیات خط دو متروی اصفهان از ابتدای سال ۹۸

20 ایستگاه فعال مترو در اصفهان وجود دارد. عملیات خط دو متروی اصفهان از ابتدای سال ۹۸ اجرا و حفاری تونل‌ها از شمال شرق با دودستگاه به قطر ۶/۵ متری و از غرب توسط یک‌دستگاه با قطر ۹/۵ متری انجام می‌شود.

این روزها کارگران مترو در ایستگاه‌های مختلف در اعماق زمین فعال هستند و تلاش می‌کنند تا هر چه سریع‌تر ایستگاه‌ها برای ورود قطار شهری و تسهیل در عبور و مرور شهروندان آماده شود.

پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و ترافیک در شهر از مزیت‌های مترو است؛ هر چند که با گسترش جمعیت استفاده از خودروهای شخصی در شهرها زیاد شده؛ اما مترو می‌تواند به‌عنوان یک تسهیل‌کننده به تنفس شهر کمک کند.

شاید برای شهروندان اصفهانی که هر روز از کنار ایستگاه‌های در حال احداث مترو می‌گذرند، قابل‌باور نباشد که «احداث هر کیلومتر خط دو مترو ۲,۷۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.» این آماری است که سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در برنامه رادیویی «صدای شهر» اعلام کرده است.

او می‌گوید: «۱۶ ایستگاه خط دو متروی اصفهان هم‌اکنون فعال است و هر کدام یک ابرپروژه به‌شمار می‌رود.»

اگر دقت کرده باشید جای‌جای مترو هم با تبلیغات اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان مزین شده است. معرک‌نژاد به این موضوع اذعان دارد و در این خصوص به نکاتی اشاره می‌کند: «این پروژه از آغاز فعالیت‌های این دوره مدیریت شهری موردتأکید و توجه اعضای شورا و شهردار اصفهان به‌عنوان یک اولویت زیست‌محیطی و به‌نوعی پروژه‌ای برای نجات شهر قرار گرفت. مترو، یکی از گران‌ترین پروژه‌های دنیا در حوزه حمل‌ونقل شهری به‌شمار می‌رود که از یک‌سو می‌تواند یکی از آسان‌ترین، ارزان‌ترین و باشخصیت‌ترین مدهای ترافیکی ما در شهرها باشد و از سوی دیگر آلودگی‌های زیست‌محیطی که امکان دارد پیرامون دیگر پروژه‌های ترافیکی ایجاد شود، در این پروژه ترافیکی وجود ندارد.»

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان هم معتقد است: «اگرچه در دوره‌های مختلف مدیریت شهری نیز بر این پروژه‌ها تأکید شده؛ اما احداث خط یک مترو در شهر اصفهان سال‌ها طول کشیده است.»

مدیریت شهری دوره ششم عزم خود را جزم کرده است که احداث خط دو متروی اصفهان را تکمیل کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آن بهره‌برداری کند.

این موضوع را معرک‌نژاد بیان می‌کند و در ادامه از دو اتفاق ویژه برای رسیدن به این هدف در مدیریت شهری سخن می‌گوید: «نخستین اتفاق، تمرکز مالی
بر این پروژه بود که در این راستا درصد زیادی از بودجه به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک به ویژه خط دو متروی اصفهان اختصاص یافت و  از سوی دیگر، از تکنیک‌های به‌روزتر در خط دو مترو استفاده شد؛ به‌طوری که پروژه به‌صورت هم‌زمان در ۱۶ ایستگاه فعال بوده؛ اما ممکن است مردم نمود عمرانی آن را در شهر نبینند.»

او در ادامه سخنانش درباره پروژه تقاطع غیرهمسطح سعید کاظمی‌آشتیانی صحبت کرد و گفت: «این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان در منطقه ۱۴ شهرداری بهره‌برداری شد.»

در حال حاضر در کارگاه‌های عمرانی شهر کارگران و مهندسان مشغول فعالیت هستند و شاید بسیاری از شهروندان از فعالیت‌های آن‌ها اطلاعی ندارند.

در این خصوص مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان می‌گوید: «در کارگاه‌های ۱۶ ابرپروژه عمرانی شهر، بیش از ۱۵۰۰ کارگر و مهندس به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند؛ همچنین دستگاه تی بی‌ام که عملیات حفاری تونل‌های مترو را انجام می‌دهد، از دو جبهه کاری و سه محور مشغول فعالیت است. امیدواریم بتوانیم این پروژه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری برسانیم و تقدیم شهروندان کنیم تا اتفاقی که می‌توانست طی چندسال آینده با صرف هزینه‌های بالاتری انجام شود را تا دوسال آینده به سرانجام برسانیم.»

معرک‌نژاد این نوید تازه را هم برای شهروندان داشت: «شهروندانی که علاقه‌مند هستند از پروژه‌های عمرانی بزرگ همچون مترو که زیرِ زمین شهر قرار دارد بازدید کنند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه Isfahan.ir درخواست خود را برای شرکت در تور بازدید “دور اصفهان در ۸۰ روز” ثبت کنند.»

این روزها مدیریت شهری هم درصدد برآمده است تا تابلوهای شهری اصفهان را با محتوای فعالیت‌های مترویی در مقابل دید شهروندان قرار دهد. تا آن‌ها با اهمیت اقدامات درحال‌انجام در این پروژه بزرگ که زیر زمین شهر در حال احداث است، آشنا شوند.

تولید نشریه «شارستان» با محتوای متروی اصفهان

محمدحسن مردانی، معاون برنامه‌ریزی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان هم در این زمینه اشاره‌ای داشته به ساخت مجموعه‌ای از تولیدات چندرسانه‌ای درخصوص خط‌دو متروی اصفهان: «یک موشن‌گرافیک یا انیمیشن تولید خواهد شد که مسیر احداث خط دو را به شکل کامل برای مردم توضیح می‌دهد.

همچنین مستندهای اجتماعی در دست تهیه است که دوربین همراه با مهندسین پروژه مترو حرکت خواهد کرد و لحظه‌به‌لحظه این فعالیت‌ها را در قالب یک مستند اجتماعی خیلی خوب و جذاب، در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد؛ موارد دیگری همچون مجموعه تولید تصویری با عنوان «شهردرصد» تولید می‌شود که درصد پیشرفت پروژه‌های عمرانی را ارائه می‌کند.»

او از تولید نشریه مستقل برای خط دو متروی اصفهان با عنوان «شارستان» خبر می‌دهد و می‌گوید: «تیزرهای صوتی و تصویری آماده شده است که منتشر می‌شود. در این راستا با تهیه‌کنندگان حوزه صداوسیما تعامل برقرار کردیم تا از ظرفیت برنامه‌های شبکه استانی، رادیو اصفهان و شبکه‌های ملی، برای گفت‌وگو در زمینه خط دو قطار شهری و مسائل پیش روی آن استفاده خواهیم کرد؛ زیرا یکی از موضوعات مشترک همه کلان‌شهرهاست و تلاش می‌کنیم در قالب برنامه‌های ملی با حضور متولیان قطار شهری اصفهان و سایر کلان‌شهرها میزگرد و گفت‌وگوی جذابی تشکیل دهیم که محل پخش آن رسانه ملی باشد.»

این خبر هم به روایت مردانی بیان شده است که چندمانور شهری یا به تعبیری، رویداد خلاق هنری در شهر در قالب فعالیت نمایشی یا هنر نقالی اطلاعات خط دوم قطار شهری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. از سایر ابزارها مانند آگهی‌ها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و اخبار مطبوعاتی، پیامک‌های مکتوب و صوتی به صورت یک نشریه مستقل با عنوان «شارستان» برای موضوع قطار شهری از سوی اداره ارتباطات رسانه‌ای استفاده می‌شود.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × یک =