لاغری بیش‌ازاندازه عوارض دارد:

خطرهای نی‌قلیونی‌بودن!

اصطلاح نی‌قلیونی‌ بودن را شنیده‌اید؟ اصطلاحی که برای افراد بیش‌ازحد لاغر به کار می‌رود! حال بماند که برخی از افراد ذاتا لاغر هستند، اما بسیاری دیگر با رژیم‌های مختلف یا بی‌اهمیتی به غذای مصرفی خود دچار این وضعیت می‌شوند و گاهی حتی به آن افتخار می‌کنند!

تاریخ انتشار: 09:47 - یکشنبه 1402/06/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
خطرهای نی‌قلیونی‌بودن!

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصطلاح نی‌قلیونی‌ بودن را شنیده‌اید؟ اصطلاحی که برای افراد بیش‌ازحد لاغر به کار می‌رود! حال بماند که برخی از افراد ذاتا لاغر هستند، اما بسیاری دیگر با رژیم‌های مختلف یا بی‌اهمیتی به غذای مصرفی خود دچار این وضعیت می‌شوند و گاهی حتی به آن افتخار می‌کنند!

امروزه برخی برای شرکت در شوهای لباس، به رژیم‌های خطرناکی گرایش پیدا می‌کنند تا خود را بیش‌ازحد لاغر یا باربی کنند؛ این در حالی است که شاید از عوارض آن بی‌اطلاع هستند. دکتر مهدی فهیمی، مدرس طب ‌سنتی به این عوارض اشاره می‌کند:

عوارض لاغری بیش‌ازحد، کم نیستند؛ به‌خصوص لاغری‌هایی که به‌صورت عمدی و با کاهش ریزمغذی‌ها باشد.

به‌طورکلی اگر شما در رژیم روزانه‌تان، به‌اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکنید، ممکن است مشکلاتی مثل نازک‌شدن پوست، ریزش مو، خشکی پوست و… بروز کند.

در ضمن اگر شما انرژی کافی از رژیم غذایی‌تان برای حفظ وزن و سلامت بدن نداشته باشید، ممکن است مواد غذایی کافی برای مقابله با عفونت‌ها دریافت نکنید.

درنتیجه ممکن است به‌صورت مکرر بیمار شوید و بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی بیش‌ازحد معمول طول بکشد و دریافت‌نکردن کالری کافی برای حفظ عملکرد بدن باعث می‌شود شما همیشه احساس خستگی و ضعف کنید.

دریافت ناکافی مواد مغذی به‌ویژه آهن نیز می‌تواند باعث کم‌خونی شود و زنانی که کم‌وزن هستند، ممکن است قاعدگی نامنظم داشته باشند یا اولین قاعدگی به تأخیر بیفتد و حتی قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی می‌تواند باعث ناباروری بشود.

اما حال چند مورد از مهم‌ترین عوارض لاغری بیش‌ازحد را بررسی می‌کنیم.

تأخیر در رشد

تأخیر در رشد و تکامل در کودکانی که مبتلا به لاغری هستند، دیده می‌شود؛ به‌خصوص در کودکان زیر ۳ سال به‌خاطر سرعت رشد مغز، این مشکل به شکل شدیدتری دیده می‌شود.

مغز برای تکامل به مواد غذایی مختلف نیاز دارد؛ کودکانی که دچار سوء‌تغذیه و لاغری هستند، در تأمین این مواد برای مغز به مشکل برمی‌خورند.

این مورد، می‌تواند مشکلاتی برای تکامل رشد مغز و تأخیر در رشد مغز ایجاد کند و اگر این مسئله شدید باشد، می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی کودک شود.

از‌دست‌دادن عضله

یکی از مهم‌ترین عوارض لاغری بیش‌ازحد، این است که بافت عضلانی بدن خود را از دست می‌دهید و زمانی این موضوع را متوجه‌ می‌شوید که ضعف عضلانی دارید.

در برخی از موارد امکان دارد که یکی از اندام‌های بدن شما از دیگری کوچک‌تر باشد و این مشکل بسیار بزرگی است.

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که بدن از بافت‌های چربی، عضله و استخوان تشکیل شده است.

بر این اساس اگر عضله خود را از دست بدهید، مشکل بسیار بزرگ‌تری برای شما به وجود می‌آید.

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد و باید آن را بدانید این است که ورزش و تغذیه مناسب می‌تواند از عوارض لاغری بیش‌ازحد و همچنین از‌دست‌دادن عضله‌هایتان جلوگیری کند.

کاهش قدرت سیستم‌ایمنی‌

در مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفت، ارتباط مستقیمی بین لاغری و افزایش بروز عفونت‌های مختلف مشاهده شد؛ البته هنوز محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا لاغری خود به‌تنهایی می‌تواند باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی شود یا عواملی که باعث لاغری فرد شده‌اند، موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی می‌شود.

برای مثال سوء‌تغذیه از طرفی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی می‌شود و از طرف دیگر باعث کاهش وزن و لاغری در شما می‌شود.

دیابت

یکی دیگر از بیماری‌هایی که امروزه بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ازجمله مهم‌ترین عوارض لاغری بیش‌ازحد است، بیماری دیابت است.

در این بیماری گلوکز خون بسیار بیشتر می‌شود و به همین دلیل، کلیه مقدار بسیار زیادی از گلوکز خون را از طریق ادرار دفع می‌کند.

این بیماری، یکی از بیماری‌های خطرناکی است که بسیاری از افراد شاید با آن مواجه شده باشند و حتما می‌دانید که درمان‌کردن این بیماری تا حدودی دشوار است و ضمنا خود این بیماری به‌مرور عوارض دیگری بر بدن بیمار می‌گذارد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 5 =