گفت‌وگو با حسین حیدری به بهانه حضور در جام جهانی اسکیت روی یخ هلند:

زندگی اسکیتی داریم!

اسکیت روی یخ رشته چندان شناخته‌شده‌ای در ایران نیست؛ اما اینکه در این ورزش کمتراسم‌ورسم‌دار در جام جهانی نماینده داشته باشیم، در نوع خود اتفاق جالب‌توجهی است که در رده پیش‌کسوتان و توسط حسین حیدری به وقوع پیوست.

تاریخ انتشار: 09:43 - چهارشنبه 1402/06/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی اسکیتی داریم!

به گزارش اصفهان زیبا؛ اسکیت روی یخ رشته چندان شناخته‌شده‌ای در ایران نیست؛ اما اینکه در این ورزش کمتراسم‌ورسم‌دار در جام جهانی نماینده داشته باشیم، در نوع خود اتفاق جالب‌توجهی است که در رده پیش‌کسوتان و توسط حسین حیدری به وقوع پیوست.

این مربی اصفهانی سال‌هاست در رشته اسکیت به پرورش ورزشکار و ملی‌پوش اشتغال دارد و در مقاطعی هدایت تیم ملی را هم عهده‌دار بوده است.

حیدری که همسرش نگار همایونی، از قهرمانان سابق اسکیت و از مربیان فعلی کشور است، در این گفت‌وگو درباره رشته اسکیت روی یخ و فعالیت‌هایش در آن می‌گوید و البته تأکید دارد حضور یک زوج اسکیتی در کنار هم اتفاقات مثبتی را رقم زده که خروجی آن را در بحث فنی و تحصیلات دانشگاهی هر دو می‌توان دید.

با ما در این گفت‌وگو همراه شوید.

چطور شد سمت اسکیت روی یخ رفتید؟

اصلا لفظ اسکیت، به اسکیت روی یخ اطلاق می‌شود. اسکیت مرسوم که بیشتر افراد آن را می‌شناسند، اسکیت رولت هست که زیربخش‌های زیادی دارد.

سال 92 در کلاس مربیگری اسکیت روی یخ که زیرنظر یک مدرس اروپایی انجام شد، به همراه تعدادی از دیگر مربیان شرکت کردم. پس از کسب موفقیت در این دوره پربار و فشرده که برای اولین‌بار در ایران برگزار شد، مدرک مربیگری اسکیت روی یخ را دریافت کردم.

یک باشگاه خصوصی در تهران دارای زمین پیست یخ در ابعاد کوچک است که در این زمین دوره مربیگری را سپری کردیم؛ البته زمانی در ورزشگاه 12هزارنفری آزادی، در مقطعی روکش سالن را برداشتند و پیست یخ دایر کردند؛ اما پس از دوره کوتاهی این پیست جمع شد.

شرکت در یک دوره مربیگری برای دانش‌افزایی در این رشته کافی بود؟

از همان زمان که به‌طورجدی وارد این رشته شدم، با فیلم‌هایی که می‌دیدم و ترجمه‌هایی که از متون اصلی دنیا داشتم، تلاش کردم به جدیدترین آموزش‌های دنیا دسترسی داشته باشم. با توجه به اینکه تمام رشته‌های اسکیت روی یخ المپیکی است، همواره علاقه داشتم برای توسعه این رشته در کشور فعالیت ویژه‌ای کنم.

مهارت در اسکیت پایه چقدر به موفقیت در رشته اسکیت روی یخ کمک می‌کند؟

خاستگاه رشته اسکیت، روی یخ است و از قرن هفدهم یک فرد بلژیکی برای اینکه در سایر فصول سال هم بتوان اسکیت انجام داد، چرخ فلزی را ابداع کرد که به مرور به کفش اسکیت‌های امروزی رسیدیم.

به‌طورکلی هرچقدر مهارت اسکیت بیشتر باشد، این مهارت‌ها در اسکیت روی یخ نتیجه بهتری دارد؛ مثلا ورزشکاری که اسکیت کار کرده، با یک‌چهارم فرصتی که یک ورزشکار اسکیت روی یخ برای کسب مهارت صرف می‌کند، در این رشته تبحر پیدا می‌کند.

به نظر می‌رسد در اسکیت روی یخ احتمال مصدومیت بیشتر است. در واقعیت هم همین‌طور است؟

در اسکیت معمولی زمین‌خوردن شاید بیشتر از اسکیت روی یخ باشد و برای شروع کار باید از لوازم ایمنی مانند زانوبند، کلاه و دست‌کش استفاده کرد.

درواقع تفاوتی بین اسکیت روی یخ و اسکیت چرخ‌دار وجود ندارد. اگر اسکیت به‌خوبی آموزش داده شود و یک ورزشکار مهارت‌های لازم را پیدا کند، در اسکیت روی یخ احتمال آسیب‌دیدگی به حداقل می‌رسد.

با توجه به نبود سخت‌افزار رشته اسکیت روی یخ، می‌توان به آینده این رشته امیدوار بود؟

اسکیت روی یخ رشته‌های مختلفی مانند سرعت، هاکی روی یخ و پاتیناژ دارد. در بحث سخت‌افزاری اسکیت روی یخ در ایران با مشکل مواجه هستیم و فعلا در تهران، طرقبه و کرمان پیست یخ وجود دارد.

وجود پیست یخ باعث شد رشته هاکی روی یخ در ایران توسعه خوبی پیدا کند؛ به‌طوری که در بخش دختران نتیجه گرفتیم و نایب‌قهرمان آسیا شدیم. در رشته اسکیت روی یخ، من به‌عنوان اولین ایرانی در مسابقات هلند 2023 شرکت کردم.

دورنمای این رشته را موفق می‌بینم؛ زیرا با توجه به مهارتی که در اسکیت سرعت داریم، خیلی زود می‌توانیم در این رشته پیشرفت کنیم و مانند هاکی روی یخ به موفقیت برسیم.

در اسکیت سرعت اگر مسابقه جهانی و آسیایی باشد، با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم در این رشته به نتایج خوبی برسیم. کاوه صدقی در بحث هاکی روی یخ زحمت زیادی کشیده و کارهایی که برای هاکی شده، به‌واسطه پیگیری‌های او بوده است که باید از تلاش‌های او تشکر کنم.

در اصفهان تاکنون اقدامی برای احداث زیرساخت موردنیاز اسکیت روی یخ انجام شده است؟

حدود 10سال پیش به یکی از مالکان تجاری اصفهان پیشنهاد احداث زمین اسکیت روی یخ را دادم که اصلا استقبال نکردند؛ درصورتی‌که بزرگ‌ترین پیست اسکیت روی یخ ایران در یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تهران واقع شده و نتایجی که هاکی روی یخ به دست آورد، به‌واسطه وجود این بستر بود؛ همچنین با یکی از افرادی که قصد راه‌اندازی یک مجتمع تجاری داشت، صحبت‌هایی داشتم و او را به پیمانکار زمین تهران معرفی کردم؛ اما اقدام خاصی انجام نشد. معمولا برای رویدادهای مهم تمرین ما در پیست تهران است.

بحث آموزش و توسعه رشته اسکیت روی یخ تابع چه شرایطی است؟

نیاز است در این رشته استعدادیابی شود و لازم است فدراسیون اسکی روی این رشته سرمایه‌گذاری بهتری انجام دهد. اگر این رشته وارد المپیاد کشوری شود، زمینه پیشرفت فراهم می‌شود.

در بحث آموزشی هم فدراسیون باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد و مثل دیگر رشته‌ها مربیان باید در دوره‌های تخصصی شرکت کنند و اصول و روش‌های آموزشی این رشته را فرا بگیرند تا بتوانند به تربیت شاگردان بپردازند.

مربیان اسکیت رولت (چرخ‌دار) اگر در دوره‌های تخصصی اسکیت سرعت حضور پیدا کنند، به نسبت افرادی که در اسکیت پیشینه‌ای ندارند، زمینه بیشتری برای موفقیت دارند؛ اما لازمه کار مربیان دراختیارداشتن امکانات سخت‌افزاری، یعنی زمین مخصوص اسکیت روی یخ است.

همراهی یک قهرمان و مربی اسکیت به‌عنوان همسر، ازلحاظ فنی چه تأثیری داشته است؟

حضور همسرم با توجه به اینکه دارنده مدال برنز آسیا و مربی تیم ملی است و در بحث قهرمانی شرایط بهتری نسبت به من دارند، تأثیر بسیار مثبتی برای من داشته است.

همسرم همواره کمک خوبی برای من بوده و مربیگری را با هم شروع کرده‌ایم و زندگی مشترک ما هم به‌نوعی اسکیتی است. فعلا هر دو در باشگاه شهدای نقش‌جهان مربی هستیم و به‌عنوان مدرس فدراسیون فعالیت داریم.

برای بازی‌های آسیایی هانگژو پیش از به‌تعویق‌افتادن آن، هر دو مربی تیم ملی بودیم و برنامه مشترکی را برای تیم داشتیم که بازی‌ها به تعویق افتاد و بعد از آن هم فدراسیون تصمیم دیگری گرفت. درمجموع تلاش می‌کنیم همدیگر را به جلو حرکت بدهیم و باعث موفقیت یکدیگر شده‌ایم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

8 + پانزده =