دانستنی روز:

از فراموشی تا آلزایمر

 آلزایمر رو به افزایش است و از بیماری‌هایی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود، از این رو دفتر تخصصی سالمند باغ تجربه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ضمن برپایی برنامه‌هایی همچون نمایش، دیکلمه‌خوانی، سرودخوانی و… به این مهم پرداختند.

تاریخ انتشار: 11:19 - شنبه 1402/07/8
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
از فراموشی تا آلزایمر

به گزارش اصفهان زیبا؛ آلزایمر رو به افزایش است و از بیماری‌هایی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود، از این رو دفتر تخصصی سالمند باغ تجربه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ضمن برپایی برنامه‌هایی همچون نمایش، دیکلمه‌خوانی، سرودخوانی و… به این مهم پرداختند.

این همایش که با عنوان «پیش از فراموشی؛ نکات کلیدی در مورد بیماری آلزایمر پیشگیری، علائم، درمان» بود، هفته گذشته در سالن همایش کتابخانه مرکزی برگزار شد. اما، برای اطلاع از نکات ارائه‌شده آن توسط دکتر فریبا فغانی، فوق تخصص روانپزشکی ما را دنبال کنید:

زوال مغز

زوال مغز، زمانی اتفاق می‌افتد که مغز توانایی و عملکرد خود را از دست می‌دهد. یکی از شایع‌ترین نوع زوال عقل، آلزایمر است. این بیماری در کل جهان و به‌خصوص ایران در حال افزایش است و از بیماری‌های پیش‌رونده محسوب می‌شود.

ضمنا هرچند آلزایمر در بین سالمندان شیوع دارد، اما برخی از جوانان می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. همچنین در افرادی که دارای عقب‌ماندگی ذهنی هستند، این بیماری شایع است.

در خصوص ایجاد آن می‌توان گفت؛ هرچه سن افزایش یابد و به کهولت برسد، موادی در مغز رسوب می‌کند و سرعت تشکیل آن باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز می‌شود. بدین تریب بافت مغز به مرور کوچک‌تر می‌شود و از بین می‌رود.

ضمنا بهتر است بدانید 10 تا 15 سال پیش از بروز آلزایمر، این بیماری شروع به گسترش می‌کند.

عوامل خطر

عوامل خطر این بیماری را باید شناخت تا از بروز آن پیشگیری کرد. برخی از عوامل قابل‌کنترل نیستند، از جمله: سن بالا، سابقه فامیلی و عقب‌ماندگی ذهنی.

اما برخی از عوامل قابل کنترل هستند، از جمله: تحصیلات پایین، اضافه زون، دیابت، فشارخون، ضربه‌ به سر به‌خصوص در سنین رشد، مشکلات شنوایی و بینایی، مصرف دخانیات و الکل، کاهش معاشرت اجتماعی و افسردگی.

علائم زودرس آلزایمر

 فراموشی (منظور از فراموشی حافظه بلندمدت که به کلی همه چیز فراموش می‌شود، نیست؛ منظور حافظه کوتاه مدت است)، گم شدن در محیط آشنا، سخت شدن کارهای روزمره در خانه، جابجایی وسایل در مکانی غیر از جای اصلی خود، وجود اضطراب، فراموشی اسامی و اشیا، عدم تشخیص فاصله‌ها، عدم شناخت چهره‌ها و سانحه در هنگام رانندگی.

مراحل بروز بیماری

 علائم این بیماری معمولا در سه مرحله خود را نشان می‌دهد.

الف. مرحله خفیف آلزایمر: فراموشی قرار ملاقات، گم کردن اشیا، دشواری در کارهای روزمره و…

ب.مرحله متوسط آلزایمر: تشدید فراموشی، گم کردن مکان، گم کردن محیط‌های آشنا، دشواری در استفاده از وسایلی مثل کنترل تلویزیون و…

علائم رفتاری هم در این زمان دیده می‌شود که از جمله می‌توان به اختلال خواب، بی‌قراری، پرخاشگری، بدبینی به اطرافیان، توهمات شنوایی و بینایی اشاره کرد.

ج. مرحله شدید آلزایمر: وابستگی کامل بیمار به مراقب، محدودیت در صحبت کردن و ناتوانی در سخن گفتن، پرخاشگری یا بی‌تفاوتی شدید و خستگی مفرط، بی‌اختیاری ادرای و مدفوع، کاهش توانایی فرد در اعمال روزانه.

راه‌های تشخیص قطعی آلزایمر

 اخذ شرح حال از بیمار و فرد مطلع، انجام تست‌های شناختی متناسب با هر بیمار بر اساس سطح تحصیلات و فرهنگ، انجام تست‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری و پاتالوژی.

راهکارهای درمانی

در حال حاضر فرایند درمان به معنای کنترل و کاهش سرعت پیشرفت بیماری است و بر اساس پیشرفت بیماری درمان برای افراد متفاوت است. ضمنا درمان به دو صورت دارویی و غیردارویی انجام می‌شود.

نمونه درمان‌های غیردارویی که باعث فعال کردن مغز می‌شود، عبارت‌اند از: تشویق برای انجام اموری که قبلا انجام می‌گرفت مثلا نقاشی کردن، خیاطی به صورت ساده، آموزش موسیقی، پازل، تماشای آلبوم خانوادگی، باغبانی و… انجام ورزش.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − نوزده =