دانستنی روز:

پیشنهادات درمانی برای رفع تالاسمی مینور

تالاسمی از بیماری‌های شایعی است که امروزه برخی دچار آن می‌شوند. برای درمان این بیماری دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی(واحد شهرضا) چند پیشنهاد می‌دهد:

تاریخ انتشار: 16:51 - سه شنبه 1402/07/18
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
پیشنهادات درمانی برای رفع تالاسمی مینور

به گزارش اصفهان زیبا؛ تالاسمی از بیماری‌های شایعی است که امروزه برخی دچار آن می‌شوند. برای درمان این بیماری دکتر بهنام یوسفیان، استاد گروه گیاهان دارویی(واحد شهرضا) چند پیشنهاد می‌دهد:

توصیه

-به بيماران توصيه مي‌شود از غذاهايي كه حاوي آهن زيادي هستند، پرهيز كنند.

 از جمله این مواد غذایی می‌توان به گوشت يا جگر حيوانات به‌خصوص گاو و گوسفند و فرآورده‌های آنها نظير همبرگر و سوسيس و كالباس اشاره کرد.

همچنین لوبيا، حبوبات، سويا، كره و بادام‌زميني، گندم، كلم‌بروكلي و ديگر سبزيجات برگ‌سبز، هندوانه، كشمش، نخودفرنگي، آب آلو، آلو، خرما، انگور، باقلا، غلات غني‌شده با آهن و نخود آهن زيادي دارند.

-ضمنا در تالاسمی مینور که فرد به نوعی دچار کم‌خونی است، با دریافت اسیدفولیک و مصرف منابع غذایی حاوی آن وضعیت فرد بهتر می‌شود. غلات سبوس‌دار و سبزیجاتی مثل کاهو و کلم بهترین منابع دریافت اسیدفولیک هستند.

-مصرف روزانه ميوه و سبزيجات به ميزان كافي در تمام افراد به‌خصوص بيماران مبتلا به تالاسمي توصيه می‌شود. زيرا اين مواد، خطر بروز گرفتگی عروق را در بيماران تالاسمی كاهش می‌دهد.

-اين بيماران بايد به مصرف مواد معدنی ديگر توجه خاصی داشته باشند و تا جايی كه می‌توانند بدن خود را سالم نگه دارند. يكي از اين مواد مغذی، كلسيم است. كلسيم به تقويت و حفظ سلامت استخوان‌ها كمك شايانی می‌كند. به علاوه بيماران مبتلا به تالاسمی، استخوان‌های سستی داشته و در معرض مشكلات استخوانی بسياری قرار دارند. بنابراين كلسيم بايد به مقدار كافی و بيشتر از يك فرد معمولی در رژيم غذايی اين افراد وجود داشته باشد.

-ویتامین C‌ عامل افزایش‌دهنده جذب آهن است. ویتامین‌C در میوه‌ها‌(به ویژه در مرکبات و گوجه فرنگی) و سبزی‌ها(جعفری، شاهی، شنبلیله، تره، شبت، گل‌کلم، فلفل دلمه‌ای و…) یافت می‌شود.

سبزی‌های پخته‌شده حاوی ویتامین‌C‌ کمتری است، برای مثال مصرف یک عدد پرتقال یا 100 گرم سبزی‌خوردن همراه با غذا جذب آهن را دو‌برابر خواهد کرد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − 11 =