70هزار معتکف؛ آمار امسال استقبال از اعتکاف

عکوف، منحصرکردن برای خلوت با اوست

بزرگی می‌گوید ماه رجب که می‌آید، ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهی‌ها و تلخی‌ها از جان است.

تاریخ انتشار: 10:35 - شنبه 1402/11/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
عکوف، منحصرکردن  برای خلوت با اوست

به گزارش اصفهان زیبا؛ بزرگی می‌گوید ماه رجب که می‌آید، ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهی‌ها و تلخی‌ها از جان است.

می‌گوید رجب و دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیله‌ای است برای این‌که بتوانیم دل‌وجان خود را صفا و طراوتی ببخشیم.

اعتکافی که یعنی خود را محبوس کردن در یک مکان محدود و ایجاد محدودیت در خود. عُکوف یعنی بسته بودن؛ خود را به یک نقطه‌ای منحصر کردن، برای اینکه خلوتی در دل به‌وجود بیاید که انسان بتواند فرصت ارتباط صمیمی و خالص با خدای عالَم را پیدا کند؛ اعتکاف این است؛ یعنی عبادتی است که جنبه ریاضت دارد.

پیشینه اعتکاف و خلوت و راز و نیازی که به دنبال دارد، به زمان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیه‌السلام برمی‌گردد. بعد از او هم در بعضی از شریعت‌ها و در زندگی برخی از صالحان همچون حضرت مریم و زکریا به چشم می‌خورد.

با شکل‌گیری جامعه اسلامی در صدر اسلام و برپایی احکام الهی، سنت اعتکاف شکل دیگری به خود می‌گیرد و به‌عنوان یک عمل عبادت مستحب با شرایط خاصی تعریف می‌شود؛ عبادتی که همواره موردتوجه مسلمین قرار گرفته و مسجدالحرام، مسجدالنبی و مساجد جامع جهان اسلام، مهم‌ترین مساجد برای میزبانی از معتکفان بوده‌اند.

سنت اعتکاف در طول تاریخ ایران اسلامی هم کم‌وبیش برپا می‌شده است. بااین‌حال از پیشینه آن قبل از دوران صفویه چیز زیادی در دست نیست. آنچه به‌صورت مستند وجود دارد برپایی این سنت الهی در دوران صفویه است که به همت شیخ لطف‌الله میسی و شیخ‌بهایی، در دو پایتخت صفویه، یعنی قزوین و اصفهان صورت گرفته است.

با گذر از دوران صفوی، سنت اعتکاف با نوساناتی همراه می‌شود. هرچند در دوران پهلوی با آمدن آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به شهر قم و تأسیس حوزه علمیه قم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (ع)، بار دیگر رونق به مراسم اعتکاف بازمی‌گردد، هیچ‌گاه همچون این روزها و با استقرار نظام جمهوری اسلامی، چنین اشتیاقی برای شرکت در اعتکاف آن‌هم به‌واسطه جوانان و نوجوانان شاهد نبوده‌ایم.

دهه‌هشتادی‌ها یکه‌تاز شرکت در اعتکاف

اینکه از اشتیاق سخن می‌گوییم به آمارهای حجت‌الاسلام تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف بازمی‌گردد. به ۶ هزار مسجد در کل کشور و 300 مسجد اصفهانی که سال گذشته میزبان معتکفان بوده‌اند.

به آمارهایی که این روزها از حضور و رغبت جوانان و نوجوانان در مساجد به گوش می‌رسد. از حضور ۴۰۰ هزار نفر شرکت‌کننده نوجوان دهه هشتادی در اعتکاف رجبیه سال گذشته. همان‌طور که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب بیان می‌کنند: «دیدید راجع به دهه هشتادی‌ها چقدر برای مردم لطیفه‌های مسخره‌آمیز بیان کردند. در آمارها و گزارش‌ها آمده که در اعتکاف امسال دهه هشتادی‌ها حدود هفتاد درصد جمعیتی بودند که اعتکاف کردند.»

آماری که دست‌کم در اصفهان با گذشت یک سال دو برابر شده است و حجت‌الاسلام مهدی فوقی در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» با تشریح برنامه‌های دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص برگزاری «مراسم معنوی اعتکاف» هم‌زمان با فرارسیدن ایام البیض و نیمه ماه رجب اظهار می‌کند: برای مراسم اعتکاف امسال حدود 600 مسجد در سطح استان ساماندهی شده و تاکنون بیش از 70 هزار نفر برای حضور در این مراسم ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان حضور جوانان و نوجوانان را در اعتکاف امسال بی‌سابقه می‌داند و بیان می‌کند: امسال  اعتکاف دانش‌آموزی به‌عنوان یک حوزه تخصصی موردتوجه قرار گرفت و شیوه‌نامه‌ای تدوین و به مساجد ابلاغ شده است. در همین راستا صد مسجد در استان اصفهان به اعتکاف‌های دانش‌آموزی اختصاص دارد و تنها در مسجد‌سید شهر اصفهان هزار دانش‌آموز معتکف شده‌اند.

او با اشاره به رشد کیفی اعتکاف‌ها حضور مبلّغ را بااهمیت می‌شمارد و اضافه می‌کند: اعتکاف یکی از ظرفیت‌های مهم مورد بهره‌برداری انقلاب اسلامی است و باید به‌وسیله آن، لکنت در نظام اسلامی را برای قشر جوان برطرف کرد و در این راستا هماهنگی لازم با 600 مبلّغ نیز به عمل آمده است.

او با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای مراسم اعتکاف امسال نسبت به سنوات قبل متفاوت است، ادامه می‌دهد: در این راستا برنامه آموزش یک‌روزه ستادهای اعتکاف استان اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد و در این برنامه درباره استفاده از ظرفیت‌های توجیهی و اقنایی ارگان‌هایی از قبیل شهرداری‌ها، آتش‌نشانی‌ها، شبکه مبلّغان و نیروی انتظامی در کنار مجموعه‌های هم‌افزا مثل مداحان و مفسران بحث شد.

مراسم معنوی اعتکاف که از پنجشنبه پنجم بهمن‌تا هفتم بهمن مصادف با 13 رجب تا 15 رجب برگزار شده است، امسال اشکال تخصصی ازجمله برگزاری اعتکاف‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، نونهالان، مادر و فرزندی، نخبگانی و مانند آن را به خود گرفته است و همین سبب شده تا متناسب با شرایط مختلف مردم، بسترهای مناسبی برای بهره‌گیری از این فضیلت بزرگ فراهم شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 2 =