در وبینار مقام‌های شهری اصفهان و خواهرخوانده روسی‌اش، مسائل مرتبط با آب‌رسانی، فاضلاب و تصفیه پساب‌های شهری مطرح شد

تدوین برنامه جامع همکاری اصفهان

روز چهارشنبه 18 بهمن ماه، نشست وبیناری مقام‌های شهری اصفهان و شهر سن پتربورگ روسیه با محوریت مسئله مرتبط با آب‌رسانی و فاضلاب و تصفیه پساب‌های شهری برگزار شد.

تاریخ انتشار: 09:01 - دوشنبه 1402/11/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
تدوین برنامه جامع همکاری اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز چهارشنبه 18 بهمن ماه، نشست وبیناری مقام‌های شهری اصفهان و شهر سن پتربورگ روسیه با محوریت مسئله مرتبط با آب‌رسانی و فاضلاب و تصفیه پساب‌های شهری برگزار شد.

نشست مذکور به درخواست شهرداری اصفهان با هدف تبادل تجربیات و اطلاعات میان مقام‌ها و کارشناسان فنی دوشهر در حوزه مدیریت سیستم‌های آب و فاصلاب و در راستای رایزنی‌ها و همکاری‌های چندسال اخیر دو شهر اصفهان و سن پترزبورگ که پیوند خواهرخواندگی نیز میان آن‌ها برقرار است، صورت گرفت.

از جانب طرف روسی، کلاکف الکساندر ایوانوویچ، متخصص سرویس شبکه لوله‌های آب و فاضلاب شرکت آب‌رسانی سن‌پترزبورگ و همچنین وولتسکا اورگانیکا راین، رئیس بخش تحلیل و پیشرفت تکنولوژیک سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب شرکت آب‌رسانی شهر سن‌پترزبورگ و البته پاول میخایلوف، معاون بخش سیستم‌های آب‌رسانی شهر سن‌پترزبورگ، در این وبینار حضور داشتند.

از سمت اصفهان نیز مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان و سید امین مرتضوی، رئیس اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان و همچنین محمد جمالی‌نژاد از متخصصان مباحث مرتبط با تصفیه‌خانه‌ها حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مقام‌ها و متخصصان حوزه آب و فاضلاب شهری در سن‌پترزبورگ، توضیحاتی کلی درباره تصفیه‌خانه‌های شهر سن‌پترزبورگ (تصفیه‌خانه پساب و فاضلاب شهری) و فناوری‌های به کار گرفته‌شده در آن‌ها را مطرح کردند.

در این راستا رئیس بخش تحلیل و پیشرفت تکنولوژیک سیستم‌های آب‌رسانی شرکت آب‌رسانی شهر سن‌پترزبورگ، گفت: «در شهر سن‌پترزبورگ دو سیستم مستقل فاصلاب وجود دارد. این سیستم تمام پساب‌های شهری و صنعتی و مسکونی را پوشش می‌دهد. در این راستا، 70 درصد سیستم مذکور معطوف به پساب‌های شهری و صنعتی و 30درصد نیز معطوف به مناطق مسکونی است. در شهر سن‌پترزبورگ 23 دستگاه تصفیه فاضلاب فعال هستند و به کار مشغول‌اند. 12 مورد از این تعداد در حوزه تصفیه پساب خانگی و شهری فعال هستند. میزان فاضلاب تصفیه‌شده در روز در شهر سن‌پترزبورگ نیز دو و نیم‌میلیون متر مکعب است.»

وولتسکا اورگانیکا راین  افزود: «دستگاه‌های تصفیه‌کننده پساب و فاضلاب در این شهر از عمق 40 متری، پساب‌ها را پمپاژ می‌کنند و با برخی فیلترها و امکاناتی که در این سیستم تعبیه شده، ذرات بزرگ جدا می‌شوند. البته که روند تصفیه چندین مرحله دارد که عرصه‌های مکانیکی و تمام‌ماشینی که با استفاده از ابزارها و تجهیزات مدرن انجام می‌شوند را دربرمی‌گیرد. در این فرایند چندین ظرف جمع‌کننده وجود دارند که گذار مرحله به مرحله تصفیه فاضلاب و پساب‌ها را تسهیل می‌کنند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «تلاش‌ها بر آن است که یک سیستم سوم تصفیه نیز به شهر سن پترزبورگ اضافه شود که مراحل فنی و سرمایه گذاری جهت تحقق آن در حال انجام است. در عین حال، شهر سن‌پترزبورگ اکنون یک سیستم تصفیه برای جداکردن فسفر و فسفات‌ها را نیز داراست.»

رئیس بخش تحلیل و پیشرفت تکنولوژیک سیستم‌های آب‌رسانی شرکت آب‌رسانی شهر سن پترزبورگ، در ادامه، همه دستاوردهای فناورانه و شیوه‌ها و روش‌های مرتبط با تصفیه فاضلاب و پساب در شهر سن‌پترزبورگ و البته چشم اندازهای آتی در این حوزه را در وبینار مشترک با مقام‌های شهری اصفهان تشریح کرد.

او همچنین وضعیت موجود و برنامه‌های مقام‌های شهری برای آینده شهر سن پترزبورگ در این خصوص را مورد اشاره قرار داد.

اعلام آمادگی سن‌پترزبورگ برای همکاری‌های حوزه آب و فاضلاب با اصفهان

در ادامه این نشست، مقام‌ها و کارشناسان شهری و شرکت آب‌رسانی شهر سن‌پترزبورگ اعلام آمادگی کردند که در قالب نشست‌های حضوری در اصفهان و یا سن پترزبورگ، با کارشناسان و مقام‌های شهری شهر اصفهان تبادل تجربه داشته باشند و همکاری‌ها را در حوزه آب و فاضلاب با کشورمان توسعه بخشند.

همچنین طرف روسی به طور خاص از تدوین یک برنامه جامع برای همکاری با شهر اصفهان در فاصله میان سال‌های 2024 تا 2026 میلادی نیز خبر داد که در قالب آن تمامی زمینه‌های همکاری میان دو شهر اصفهان و سن‌پترزبورگ در حوزه آب‌رسانی و مدیریت فاضلاب، مورد بررسی قرار می‌گیرد  و جنبه عملیاتی به خود خواهد گرفت.

استفاده از تجربیات روسیه در شیوه‌های تصفیه فاضلاب و پساب

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره خشک‌سالی و کم‌آبی در استان اصفهان، به طور خاص به این مسئله پرداخت که در سال‌های گذشته تمرکز و توجه چشمگیری به حوزه تصفیه فاضلاب و پساب‌ها معطوف شده است.

مهدی بقایی در ادامه توضیحاتی را در مورد شیوه‌های تصفیه فاضلاب و پساب در سیستم آب و فاضلاب شهری اصفهان ارائه کرد و استفاده از تجربیات طرف روسی و تبادل اطلاعات در این حوزه را یک فرصت ذی‌قیمت برای هر دو طرف دانست.

تمایل مقام‌های شهر سن‌پترزبورگ نسبت به آگاهی از تجربیات آبی اصفهان

در ادامه بحث محمد جمالی‌‌نژاد، از متخصصان مباحث مرتبط با تصفیه‌خانه‌ها نیز با طرح مطالب و البته سؤال‌هایی، به بحث درخصوص سیستم‌های تصفیه فاضلاب پرداخت و دیدگاه و روش‌های مورداستفاده طرف روسی با استفاده از فناروی های روز دنیا در حوزه تصفیه فاضلاب و پساب و همچنین مدیریت تصفیه خانه‌ها را جویا شد. کارشناسان و متخصصان شهری سیستم‌های آب و فاضلاب شهر سن‌پترزبورگ نیز به سؤالاتی که  مطرح شد پاسخ دادند.

جمالی‌نژاد نیز توضیحاتی را درباره سیستم‌های آب و فاضلاب و به طور خاص سامانه‌های تصفیه فاضلاب و پساب شهر اصفهان ارائه کرد.

او در عین حال، به تشریح پروژه‌های پیشین و همچنین برنامه‌های آتی شهرداری اصفهان و نهادهای مرتبط با حوزه آب و فاضلاب شهر اصفهان جهت ارتقای سیستم‌های فعال در حوزه مذکور هم اشاره کرد. مقام‌های شهر سن پترزبورگ نسبت به آگاهی از تجربیات طرف اصفهانی در حوزه آب و فاضلاب ابراز تمایل کردند.

در پایان  این نشست وبیناری مقام‌های شهر سن‌پترزبورگ و اصفهان ضمن مفید توصیف‌کردن نشست‌هایی از این نوع، به طور خاص بر تداوم برگزاری آن‌ها در آینده تأکید کردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 5 =