نکات دارویی

دارو، چه با نسخه پزشک تجویز شود، چه بدون نسخه، هرگز بی‌خطر نیست. داروها در کنار اثرات درمانی، عوارض جانبی، تداخل با غذاها، نوشیدنی‌ها و یا سایر داروها را ایجاد می‌کنند.

تاریخ انتشار: 10:10 - یکشنبه 1403/03/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
نکات دارویی

به گزارش اصفهان زیبا؛ دارو، چه با نسخه پزشک تجویز شود، چه بدون نسخه، هرگز بی‌خطر نیست. داروها در کنار اثرات درمانی، عوارض جانبی، تداخل با غذاها، نوشیدنی‌ها و یا سایر داروها را ایجاد می‌کنند. از این رو توجه به نکاتی در زمان مصرف دارو مهم است. به این نکات دکتر فرناز ابراهیمی،

کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره می‌کند:

مقدارمصرف دارو

 بیمار باید مطابق دستور پزشک داروی خود را به مقدار تجویز شده مصرف کند، زیرا مصرف کم یا زیاد داروها به نفع بیمار نیست. در صورتی که دارو کمتر از مقدار تجویز شده مصرف شود، ممکن است نتواند عوارض بیماری را علاج کند و در نتیجه زمان بیماری طول بکشد و یا حتی بدتر شود. همچنین بیمار نباید تصور کند که اگر بیش از مقدار توصیه شده دارو مصرف کند، زودتر سلامتی خود را به دست خواهد آورد، زیرا مقدار تجویز شده به میزان کافی است و اگر بیش از اندازه مصرف شود، موجب تشدید عوارض جانبی ناخواسته و مسمومیت می‌شود.

رعایت میزان مصرف دارو، در مورد قرص‌ها و کپسول‌ها مشکل زیادی به دلیل ثابت بودن میزان دارو در آن ندارد، ولی در هنگام مصرف مایعات دارویی، بیمار باید دقت داشته باشد که به اندازه تجویز شده مصرف کند.

زمان مصرف دارو

 زمان مصرف دارو و فاصله زمانی هر بار مصرف به طور کامل توسط پزشک مشخص می‌شود که بیمار باید آن را رعایت کند، زیرا با مصرف یک وعده دارو، مقداری دارو وارد بدن می‌شود و به مقابله با عامل بیماری می‌پردازد. بعد از چند ساعت مقداری از آن توسط بدن مصرف و یا دفع می‌شود. باید توجه داشت که مشاهده اثر مصرف داروها بر درمان بیماری همان لحظه و در زمان مصرف اتفاق نمی‌افتد و گاهی زمان زیادی لازم است تا اثرات دارو بر روند درمان مشخص شود.

در نتیجه مقدار داروی مفید و موجود در بدن کاهش می‌یابد که با مصرف وعده بعدی دارو، مقدار آن دوباره در بدن افزایش یافته و به مقدار مفیدش می‌رسد. بنابراین مصرف نکردن دارو در وعده‌های توصیه شده‌(عمدی یا غیرعمدی) ممکن است روند دارودرمانی را با شکست مواجه سازد.

از این رو باید در رعایت فواصل و وعده‌های مصرف دارو نهایت تلاش به کار گرفته شود و در صورت فراموشی یکی از وعده‌ها، با داروساز و یا پزشک در مورد نحوه ادامه مصرف دارو مشورت شود تا مشکلی پیش نیاید.

همیشه به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از بروز هر گونه اشتباه، باید دستور مصرف و اثر هر دارو، به طور مجزا و خوانا روی برچسب آن نوشته شود.

نگهداری دارو

 نگهداری داروها نیز جزو مسائل با اهمیت است، زیرا در صورتی که داروها در محل مناسبی نگهداری نشوند، زودتر از موعد خراب می‌شوند، بنابراین دارو درمانی شکست می‌خورد. شرایط نگهداری بسیاری از داروها بر روی بسته بندی دارو و یا برگه راهنمای آنها نوشته شده است .داروهای یخچالی باید حتماً در یخچال نگهداری شوند، اما باید از یخ زدن آن جلوگیری کرد. بهترین محل برای نگهداری دارو، دور از قسمت یخ‌گیر است. در این موارد باید به این مسئله دقت کنید که داروها را در محلی از یخچال که توجه کودکان را جلب کند، قرار ندهید. داروهای غیریخچالی باید دور از نور، آفتاب و حرارت نگهداری شوند. محل‌هایی مثل کابینت هود آشپزخانه محل مناسبی برای دارو نیست. بیشتر داروها به نور و حرارت حساس هستند و ممکن است زودتر از موعد خراب شوند و یا حتی به مواد سمی تبدیل شوند. بنابراین بهتر است درصورت ندانستن محل نگهداری دارو از داروساز سوال کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × پنج =