مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 10:22 - پنجشنبه 1403/03/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

ضرب و شتم و پیامدهای روان شناختی‌آن (3)

تاثیر و پیامدهای خشونت و پرخاشگری: قبل از پرداختن به این موضوع ذکر این نکته بسیار مهم است که اساساً فردی که مرتکب خشونت می‌شود هرگز قادر نیست رفتارهای خشونت‌بار و پرخاشگرانه را در یک سطح و یا در یک حوزه و گستره حفظ کند. به عبارت دیگر فردی که با اعضای خانواده با خشونت رفتار کند، بزودی رفتارش به دیگر حوزه‌های تعاملی‌اش سرایت خواهد کرد. همچنین افراد برای تخلیه هیجانات خود قادر نخواهند بود که رفتار خود را کنترل کنند و معمولاً شدت تنش‌های رفتاری آنها در هر مرحله نسبت به مرحله قبل افزایش خواهد یافت. به عنوان نمونه بررسی روی افرادی که در یکی از حوزه‌های تعاملی مرتکب خشونت‌های رفتاری شده‌اند نشان داده است این افراد عمدتاً شیوه رفتاری پرخاشگرانه خود را نتوانسته کنترل کنند و آن را به عنوان یک ویژگی شخصیتی در خود درونی کرده‌اند.

پس از تاکید مجدد روی نکته فوق به تبیین تاثیر و پیامدهای خشونت و پرخاشگری می‌پردازم. تاثیر و پیامدهای خشونت و پرخاشگری در چهار حوزه درون فردی‌، بین‌فردی، بین گروهی و اجتماعی قابل تبیین و توضیح است.

الف) تاثیر و پیامدهای خشونت و پرخاشگری در سطح درون فردی: افرادی که به طور مکرر مرتکب رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شوند هرگز نگرش مثبت و تصویر مطلوبی نسبت به خود ندارند. نشاط محیط پیرامونی را درک نمی‌کنند و احساس پوچی به آنها دست می‌دهند. کم حوصله شده و قادر به استدلال نبوده و قادر نیستند برای حل مشکلات و مسائل خود راه‌حل‌های متعدد بیابند. این افراد قدرت خلاقیت خویش را منکوب کرده و حتی اگر بخواهند باز هم نمی‌توانند از بن‌بست ایجاد شده رهایی یابند. در آرا و افکار خود معمولاً با بن‌بست‌های مضاعف و چندگانه روبرو شده و تقریباً هیچوقت از نتیجه عمل خویش رضایت درونی احساس نمی‌کنند.

ب) تاثیر و پیامدهای خشونت و پرخاشگری در سطح بین فردی: ارتکاب به خشونت به ویژه به شکل انجام ضرب و شتم صرف‌نظر از تبعات کیفری و قضایی آن و همچنین صرف‌نظر از تاثیری که به جهت جسمی و روانی بر روی قربانی می‌گذارد‌، ضارب را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده و همانطور که در بخش «الف» به آن اشاره شد، ارتباطات درون فردی او را مختل می‌کنند. اما آثار و تبعات ضرب و شتم به این سطح محدود نمی‌شود و با شدت بیشتری روابط بین فردی ضارب را در سطح خانواده و دوستان تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت در یک سیکل مخرب و پیش‌روند بنیان‌های ارتباطات تعاملی فرد را با اطرافیان دچار تزلزل و چالش جدی کرده به گونه‌ای که فرد با همسر و فرزندان نمی‌تواند ارتباط سازنده و مطلوب برقرار کند، نهایتاً اعضای خانواده نسبت به یکدیگر مورد بی‌مهری قرار گرفته و به محرومیت‌های عاطفی مبتلا  می‌شوند. در چنین وضعیتی در گستره حوزه ارتباط بین فردی‌، رفتارهای مخالفت آمیز توسعه یافته و مقاومت طرفین ارتباط بیشتر، خشن‌تر و پرخاشجویانه‌تر می‌شود. در این وضعیت در دسترس‌ترین قربانیان فرزندان و کودکان هستند که با رفتارهای پرخاشگرانه‌ای مثل تنبیه و توهین آشنا شده و خو خواهند گرفت. آنگاه تنها پیامی كه خشونت و تنبیه‌های بدنی برای كودك دارد این است كه پدر و مادر هیچ علاقه‌ای به نیازها و خواسته‌‌های او ندارند و از این كه جثه‌ای بزرگ‌تر و قدرتی بیشتر از كودك دارند، نهایت سوءاستفاده را می‌كنند و او را با اعمال زشت و خشن مورد سركوب قرار می‌دهند. كودك (یا نوجوان) نیز در این بین درمی‌یابد، كسانی را كه با علاقه دوست می‌داشته است و به آنها اعتماد كامل كرده است، موجب غم، ناراحتی و آزار او می‌شوند.

كسانی كه بیش از ۴ حادثه بدرفتاری و ضرب و شتم در خانه را تجربه كرده‌اند، ۱۲ برابر بیشتر در معرض خطر اعتیاد و گرایش به موادمخدر، الكل و… داشته‌اند.

رفتارهای این دسته از افراد قابل پیش‌بینی نیست برای مثال، چه همسر، فرزندان و اطرافیان آنها رفتار خوبی داشته باشد و چه كج‌خلقی و بداخلاقی كنند، آنها كماكان مرتکب رفتارهای خشونت‌آمیز بدنی شده و همراه با انواع دیگر پرخاشگری‌های لفظی  واکنش نشان می‌دهند.. اینان توقعات نامتناسب و وارونه‌ای از فرزندان خود دارند. برای مثال، خودشان را كودك و فرزندان‌شان را مسئول زندگی و نان‌آور خود می‌دانند. معمولاً یكی از والدین‌(یا پدر و یا مادر)، نقش آزاردهندگی فعال را به عهده می‌گیرد و دیگری با سكوت اختیار كردن در برابر خشونت‌های او، نقش منفعلانه به خود می‌گیرد و با آزار فرزندان توافق خاموش دارند.

پرسش مسابقه

پیامدهای خشونت و پرخاشگری در چه سطوحي اثر‌گذاري دارند؟

1.در سطح درون فردی

2.در سطح بین فردی

3.در سطح اجتماع

4.گزينه 1و 2

نحوه شرکت در مسابقه

برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

نام برنده مسابقه پیش

امین توسلی

نحوه دریافت جوایز

برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 4 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 3 =