مناظره کاربران مجازی

روزهای نزدیک به انتخاب دولت چهاردهم است. بیشتر صفحه‌ها، کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی پر است از کامنت‌های تبلیغی برای نامزدها. در لابه‌لای کامنت‌ها دنبال کاربرانی می‌گردم که کامنت‌هایشان حاوی تبلیغات نباشد.

تاریخ انتشار: 09:47 - پنجشنبه 1403/04/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مناظره کاربران مجازی

به گزارش اصفهان زیبا؛ روزهای نزدیک به انتخاب دولت چهاردهم است. بیشتر صفحه‌ها، کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی پر است از کامنت‌های تبلیغی برای نامزدها. در لابه‌لای کامنت‌ها دنبال کاربرانی می‌گردم که کامنت‌هایشان حاوی تبلیغات نباشد.

کاربرانی درباره‌ ویژگی‌های فرد اصلح گفت‌وگو کرده‌اند. «اصلح کسی است که در جایگاه یا در پست سازمانی قبلی خودش کاری مفید یا قدم مثبتی برای مردم و مملکت برداشته باشد… .» کارایی و تصمیم‌های درست دو کلیدواژه‌ای است که در بعضی کامنت‌ها دیده می‌شود؛ به عنوان نمونه، کاربری می‌گوید: «اصلح کسی است که در بزنگاه‌های حساس بدون توجه به موج‌ ایجادشده در جامعه تصمیم‌ها و مواضع درستی بگیرد.»

تعدادی از کاربران با نقد احزاب معتقدند هر حزبی افراد خود را بدون اشتباه می‌داند. کاربری با رد نگاه صفر و صدی به نامزدهای انتخاباتی نوشته است: «از هیچ‌کدام نمی‌توان محکم دفاع و گریبان چاک کرد؛ چون هرکدام نقطه‌ضعف مهمی دارند. باید با پذیرش این ضعف‌ها رأی داد.» با نگاه این کاربر موافقم. هر شش نامزد ریاست‌جمهوری به واسطه‌ سال‌ها فعالیت ممکن است نقاط‌ضعفی داشته باشند؛ اما آنچه مهم است، دیدن نقطه‌ضعف‌ها و قوت‌هاست. یکی از کاربران همین مضمون را در کامنتش بیان کرده است: «به جای احساسات بروید صحبت‌ها و سوابق افراد را بررسی کنید. کمی هم اطلاعات از کانال‌ها و هواداران کاندیدای رقیب خودتان بگیرید… .»

کامنت‌های حاوی توهین و تحریم انتخابات نیز دیده می‌شود. کاربری نوشته است: «با توجه به اینکه اینجا می‌شود آزادانه نظر داد، من و خانواده‌ام به هیچ وجه در شوی (نمایش) انتخابات شرکت نخواهیم کرد.» کاربری از تحریم‌کنندگان انتخابات می‌پرسد: «… اولا من توصیه به رأی‌دادن یا رأی‌ندادن نمی‌کنم؛ می‌خواهم سناریوهای مختلف را بررسی کنیم و بعد تصمیم بگیریم. پس پرسشم این است: بعد از اینکه رأی ندادید، آن‌وقت در سناریو‌های محتمل چهار سال آینده چه خواهید کرد؟»کاربر دیگری ضمن توهین به برخی نخبگان فکری می‌نویسد: «یک اتفاق خوبی که خواهد افتاد به برکت این انتخابات، همان‌طور که سلبریتی‌ها از گفتمان سیاست و انتخابات دور شدند، این‌بار هم نخبگان فکری جامعه از منظر مردم ایران جدا خواهند شد… .»

کاربرانی معتقدند مردم باید در سرنوشت خود، مشارکت داشته باشند. «… ما باید خودمان برای خودمان تصمیم‌ بگیریم؛ نه اینکه یک عده در داخل یا بیشتر در خارج برای ما نسخه بپیچند.» برخی از کاربران معتقدند هرکس انتخاب شود، در زندگی مردم تفاوتی ایجاد نمی‌شود؛ تعدادی نیز با اشاره به دستاورد هر دولت، حرف این کاربران را نقض می‌کنند. تا روز انتخابات این گفت‌وگوها و جدل‌ها ادامه دارد. در بین کامنت‌ها چشمم به کامنتی می‌افتد که با بقیه متفاوت است. «به نظرم همان‌گونه که در داخل رأی‌دادن یا ندادن سیگنال به حاکمیت است، به این موضوع هم می‌بایست فکر کنیم که با رأی‌دادن یا ندادن چه سیگنالی به کسانی‌که در خارج کشور در جهت مبارزه با جمهوری اسلامی هستند، می‌فرستیم.» یکی از کاربران اما به شرایط کشور اشاره و دیگران را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند. «همه در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ اما نه کشور را دست وطن‌فروشان بدهیم و نه دست تندروها. اعتدال و میانه‌روی لازمه‌ شرایط امروز کشور است.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 11 =