روایت زندگی یک جانباز در قالب فیلم

شاید گرازها بهتر می‌بینند!

هشت سال جنگ تحمیلی، مقاومت مردم، قصه هر کدام از شهدا و جانبازان موضوعی است که در دل آن می‌توان آثار درام و منحصر فرد بسیاری جست که هرکدام قابلیت تبدیل به یک اثر سینمایی و تصویری دارد.

تاریخ انتشار: 10:21 - پنجشنبه 1403/07/5
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید گرازها بهتر می‌بینند!

به گزارش اصفهان زیبا؛ هشت سال جنگ تحمیلی، مقاومت مردم، قصه هر کدام از شهدا و جانبازان موضوعی است که در دل آن می‌توان آثار درام و منحصر فرد بسیاری جست که هرکدام قابلیت تبدیل به یک اثر سینمایی و تصویری دارد.

بهروز باقری کارگردان اصفهانی، به‌تازگی و در جدیدترین اثر خود به سراغ قصه زندگی یکی از جانبازان جنگ رفته و آن را در اثری به نام «کسی مرا ندید به جز گرازها» به تصویر کشیده است. به گفته باقری، این اثر یک مستند داستانی نیمه‌بلند در ژانر جنگ است و به بخشی از زندگی ابوالفضل صادقی می‌پردازد؛ فردی که در نوجوانی درس و حوزه علمیه را کنار می‌گذارد و به جبهه می‌رود و قرعه‌اش در گردان یازهرای لشکر امام حسین (ع) می‌افتد. قصه این مستند مربوط به زمانی است که چند روز مانده به سقوط منطقه فاو، گردان یازهرا به آن منطقه اعزام می‌شوند و شرایط به نحوی پیش می‌رود که نمی‌توانند مقاومت کنند و بنا به دستور فرمانده، برای نجات جانشان اقدام می‌کنند.

به دنبال این ماجرا، صادقی به همراه چند رزمنده دیگر برای بازگشت به سمت ایران، به‌ناچار از طریق اروندرود با وجود کوسه‌های آدم‌خوارش اقدام می‌کنند؛ اما همه همراهان در مسیر شهید می‌شوند و او با مشقت بسیار و رسیدنش به خلیج‌فارس به‌وسیله امواج آب، نهایتا به نیزارهای فاو می‌رسد.

پس‌ازآن، صادقی 44 روز در آن منطقه مقاومت می‌کند؛ درحالی‌که از یک طرف، نیروهای عراقی و از طرف دیگر نیروهای ایرانی به او شلیک می‌کردند و شب‌ها در داخل خشکی گرفتار گرازها و در آب گرفتار کوسه‌ها بود. بهروز باقری درباره گذران این روزها به‌طور خلاصه می‌گوید: ابوالفضل صادقی حدود 20 روز از شکوفه خرما تغذیه می‌کرده و مابقی روزها از درخت توتی که پیدا کرده تغذیه می‌کند و در نهایت وزن این رزمنده از حدود 70 کیلو به 28 کیلو می‌رسد. او سرانجام در شب چهل‌وچهارم دلش را به دریا می‌زند و به سمت ایران شنا می‌کند.

ابوالفضل صادقی پس از طی این دوران سخت و رسیدن به کشور، در پی حقوق جانبازی‌اش برمی‌آید. با وجود یک مرمی در قفسه سینه و از دست دادن بخشی از حافظه، به صادقی فقط 10 درصد جانبازی تعلق می‌گیرد و این مستند این بخش از زندگی او را نادیده نگرفته است.

گفتنی است شخص ابوالفضل صادقی و خانواده او در مستند حضور دارند. همچنین کتابی با محوریت زندگی او با عنوان «توت حیات» اثر فضل‌الله صابری و رضا اعظمیان تهیه شده است که در روند تولید این کار کمک شایانی کرده است.لوکیشن فیلم‌برداری «کسی مرا ندید به جز گرازها» بندشاخ‌کنار شهر ورزنه و حسن‌آباد جرقویه در استان اصفهان بوده و نخلستان شهر خوروبیابانک برای بازسازی صحنه‌های جبهه انتخاب شده است. این مستند به سفارش کنگره 24 هزار شهید استان و سپاه صاحب‌الزمان تولید شده و به مناسبت 25 آبان آماده نمایش است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × پنج =