به گزارش اصفهان زیبا؛ صبح شنبه مصادف با 7 مهرماه بود که بخشی از سقف کلاسی در طبقه همکف دبیرستان دخترانه دولتی فرهنگ در ناحیه ۴ آموزشوپرورش اصفهان فروریخت.
در این حادثه پنج دانشآموز مصدوم شدند؛ حادثهای که در ابتدای مهرماه امسال هم در یکی از مدارس استان اتفاق افتاده بود و پیشازاین هم در سالهای گذشته، دانشآموزان چنین حوادثی را در دفتر خاطراتشان به یاد سپردهاند.
در پی این حادثه، برای بهسازی و مرمت مدرسه، دستور تخلیه دانشآموزان از مدرسه فرهنگ صادر شد. منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در گفتوگو با «اصفهانزیبا» دراینرابطه اظهار کرد: «یک ماه پیش از آغاز مدارس دستورالعملهای ایمنی به آموزشوپرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان ابلاغ شده بود تا بررسیهای لازم نسبت به کنترل و پایش وضعیت مدارس صورت گیرد.» او درباره وضعیت این مدرسه پیش از حادثه افزود: «بااینحال نسبت به این مدرسه خاص هشدار خاصی دریافت نکرده بودیم و مورد خاصی گزارش نشده بود.»
شیشهفروش نسبت به وضعیت مدارس فرسوده اصفهان بیان کرد: «پیشازاین 40 مدرسه تحت تأثیر فرونشست بود که 21 مورد آن تعیین تکلیف شده و مراحل بازسازی آن در دستور کار قرار گرفته است. گروه دیگری از مدارس هم که از نظر سیستمهای گرمایشی با مشکل مواجه بودند، مجهز به پکیج و موتورخانه شدند و تنها 5درصد آنها همچنان بخاری دارند.»
33درصد مدارس استان قدیمی هستند
مدیرکل نوسازی استان اصفهان در گفتوگو با «اصفهانزیبا» با ارائه توضیحی از حادثه ریزش بخشی از سقف مدرسه فرهنگ بیان کرد: «در این مدرسه که سقف آن کاهگلی و مدل طاق ضربی بود، نزدیک به دو متر از نازککاری سقف فروریخته و دلیل آن هم سنگینی مصالح قدیمی است که باعث ریزش میشود.»
ناصر فتحی درخصوص وضعیت فرسودگی مدارس استان اصفهان بیان کرد:«33 درصد از مدارس استان دچار فرسودگی هستند و بیش از چهلپنجاه سال از ساختشان میگذرد. به دلیل اینکه ساخت مدارس در آن زمان بر اساس آییننامه فعلی نبوده است، مصالح استفادهشده و مدل ساخت، استاندارهای لازم را ندارد و اگرچه اصفهان شهر زلزلهخیزی نیست؛ ولی درصورت بروز زلزله، خسارتهای وارده بر این مدارس بیشتر هم خواهد شد.»
او در پاسخ به اینکه باوجود زمینهای متعددی که متعلق به آموزشوپرورش است، چرا احداث مدارس موردنیاز صورت نگرفته، بیان کرد: «دو سالی است که طرح مولدسازی زمینهای آموزشوپرورش مطرح شده و یکسری زمینهای مازاد هم مشخص شد؛ ولی متأسفانه روند اداری آنقدر طولانی بوده که هنوز یک زمین هم فروخته نشده است. از طرفی، ساخت زمین نیازمند اعتبارات بسیاری است و خیرین هم معمولا کمکهایشان را صرف ساخت مدرسه در مناطقی میکنند که یا مدرسه وجود ندارد و یا تراکم جمعیت بسیار است.»
مدیرکل نوسازی استان اصفهان افزود: «البته در مهرماه امسال 90 مدرسه و مجموعا با 530 کلاس، بهرهبرداری شد؛ ولی اینها مدارسی بود که یا در جهت کاهش شیفت مدارس استفاده شد و یا دانشآموزان پیشین مدرسه به مکان جدید نوسازشان برگشتند. پس با این حساب آن آمار 33درصد مدرسه فرسوده همچنان پابرجاست.»
فتحی با اشاره به اعتبارات آموزشی دهه 80 بیان کرد: «برای رفع این مشکل نیاز است همچون اوایل دهه 80 که اعتباراتی به حوزه ساختوساز مدارس اختصاص یافت، بار دیگر تکرار شود تا همچون آن زمان که بیش از 40درصد مدارس نوساز شدند، این آمار فعلی هم کاهش یابد و سالبهسال بر تعداد آن افزوده نشود.»
شهر اصفهان بیشترین کمبود مدرسه را دارد
مسئول روابطعمومی آموزشوپرورش در خصوص وضعیت فعلی تحصیل دانشآموزان این مدرسه در گفتوگو با «اصفهانزیبا» بیان کرد: «بعد از تخلیه مدرسه، در همان منطقه مکان دیگری در نظر گرفته شد تا تحصیل دانشآموزان ادامه یابد.»
جلال سلمانی درخصوص اختصاص مدرسه جدید به دانشآموزان این مدرسه افزود: «قرار است تا یکی دو روز آینده از میان چندمورد از مدارس نوسازی که آماده بهرهبرداری است، یکی از آنها با مشورت انجمن اولیاومربیان مدرسه برای تحصیل دانشآموزان انتخاب شود.» او با اشاره به علت حادثه رخداده گفت: «بخش قابلتوجهی از مدارس اصفهان قدیمی است و تاکنون بارها اعلام کردهایم که آموزشوپرورش استان با مشکل جدی کمبود مدرسه مواجه است؛ اما متأسفانه ارگانهای مختلف همکاری لازم را ندارند و حتی گاهی این مشکل را تشدید هم میکنند؛ بهطور مثال درحالیکه در ناحیه 5 شهر اصفهان مشکل کمبود مدرسه بسیار جدی است، یکی از مدارس آموزشوپرورش توسط کلانتری منطقه مورداستفاده قرار گرفت و حتی بعد از ساخت ساختمان جدید، همچنان مدرسه به آموزشوپرورش تحویل داده نشده است.»
مسئول روابطعمومی آموزشوپرورش درخصوص وضعیت شهر اصفهان نسبت به سایر نقاط شهر بیان کرد: «مشکل کمبود مدرسه در شهر اصفهان نسبت به سایر نقاط استان بسیار جدیتر است و با اینکه در چندسال اخیر ساختوسازها رونق گرفته و خیرین هم پایکار هستند؛ ولی حجم مسئله کلانتر از این است که با ساخت این مدارس نوساز برطرف شود.»
مشکل مدرسه آنقدرها جدی نبود
درحالیکه مسئول روابطعمومی آموزشوپرورش استان در خصوص وضعیت تحصیل دانشآموزان مدرسه فرهنگ بعد از تخلیه مدرسه بیان کرده که دانشآموزان در مدرسه و فضای دیگری به تحصیل خود ادامه میدهند، منصور رضوینیا، مدیرکل ناحیه 4 آموزشوپرورش اصفهان، در گفتوگو با اصفهان زیبا گفت: «درحال حاضر دانشآموزان بهطور غیرحضوری آموزش میبینند.» او همچنین درمورد نحوه ادامه تحصیل دانش آموزان بیان کرد:« به دلیل اینکه دبیرستانها نمیتوانند دو شیفت برگزار شوند، قرار است یک مدرسه دبستان را با مدرسه دیگری به صورت دوشیفت ادغام کنیم تا مکانی برای دانشآموزان این مدرسه مهیا شود.» رضوینیا همچنین نبست به حادثه پیشآمده گفت: «برخلاف آنچه در رسانهها منتشر شد، حادثه پیشآمده صرفا فروریختن بخشی از سقف یکی از کلاسها بوده و موضوع جدی نبود.»
آیندهسازان را دریابید
اگرچه بر اساس گفته متولیان اعتبار لازم جهت بهبود شرایط فعلی مدارس زیاد است؛ اما مسئله آموزشوپرورش آیندهسازان یکی از ارکان مهم جامعه است که نباید نسبت به آن سهلانگاری صورت گیرد.
اگرچه این حادثه تلفات جانی نداشت؛ اما باعث شده تا روند تحصیلی دانشآموزان مختل شود و خود ضرر هنگفتی است. از طرفی با توجه به توضیحات مسئولان، دور نیست روزی که چنین حوادثی مجددا تکرار شود و باعث ضررهای جبرانناپذیر شود.