فرزندپروری در عصر شبکه‌‌های اجتماعی

امــــروزه شبـکـــه‌‌هـــای اجتمـاعی بــه بخشــی جدایی‌‌ناپذیر از زندگی نوجوانان بدل شده و این مسئله نگرانی‌‌های بسیاری را برای والدین آن‌‌ها ایجاد کرده است. بااین‌‌حال، پژوهش‌‌ها نشان می‌‌دهد که والدین می‌‌توانند با تعیین برخی چارچوب‌‌ها، اضطراب و افسردگی ناشی از استفاده افراطی از شبکه‌‌های اجتماعی را در فرزندان خود کاهش دهند. اگر شما هم به‌‌عنوان یک والد با این معضل دست‌‌به‌‌گریبان هستید، در ادامه برایتان چند توصیه داریم.

تاریخ انتشار: 13:39 - دوشنبه 1401/08/30
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
فرزندپروری در عصر شبکه‌‌های اجتماعی

با سبک‌‌های مختلف والدگری مجازی آشنا شوید

والدین می‌‌توانند استفاده فرزندشان از شبکه‌‌های اجتماعی را با روش‌‌های بسیار متفاوتی مدیریت کنند؛ اما به‌‌طورکلی می‌‌توان گفت که نسبت به پایش فعالیت مجازی نوجوانان، چهار رویکرد عمده وجود دارد. رویکرد مستقل‌‌حمایتی: این رویکرد نظرات نوجوان را جدی می‌‌گیرد و به فراخور آن، قوانین مناسب را وضع می‌‌کند. رویکرد مستقل‌‌محدودیتی: این رویکرد قوانین خشن و سخت‌‌گیرانه‌‌ای وضع می‌‌کند بدون اینکه احترام چندانی برای زاویه دید نوجوان قائل شود. رویکرد ناپایدار: وقتی والدین محدودیت‌‌ها و قوانین خود را بدون منطق خاصی تغییر می‌‌دهند، به این معناست که راهبرد مدیریتی ناپایداری دارند. رویکرد سهل‌انگارانه: این رویکرد از بحث درباره شبکه‌‌های اجتماعی و ارائه رهنمون اجتناب و محدودیت‌‌ها و قوانین اندکی وضع می‌‌کند.بااین‌‌حال، مدیریت فعالیت مجازی نوجوانان می‌‌تواند از راه‌‌های دیگری نیز انجام شود؛ مثلا برخی والدین از راهبردی استفاده می‌‌کنند که «دیدبانی شبکه‌‌های اجتماعی» نامیده می‌‌شود؛ البته این دیدبانی می‌‌تواند به دو روش مختلف انجام شود: یکی «دیدبانی مستبدانه» و دیگری «بازرسی غیرمداخله‌‌جویانه». در دیدبانی مستبدانه والدین می‌‌توانند به اکانت‌‌های فرزندشان و گذرواژه‌‌های او دسترسی داشته باشند یا از نرم‌‌افزارهای ردیابی استفاده کنند؛ اما در دیدبانی غیرمداخله‌‌جویانه، والدین فقط پروفایل فرزندشان را چک می‌‌کنند. برای اینکه بتوانید فعالیت مجازی نوجوانتان را مدیریت کنید، ابتدا لازم است راهبرد کنونی خود و تأثیر آن بر فرزندتان را بررسی کنید تا بتوانید با توجه به نتایج، اصلاحات لازم را انجام دهید.

 بهتر است کمی سخت‌‌گیری کنید

نمی‌‌توان برای فرزندپروری در عصر شبکه‌‌های اجتماعی یک دستورالعمل قطعی و واحد ارائه کرد؛ اما درمجموع پژوهش‌‌ها نشان می‌‌دهد اتخاذ رویکردهای فعالانه بهتر از منفعل‌بودن است. وقتی والدین بر فعالیت مجازی نوجوانشان نظارت بیشتری داشته باشند و قوانین سخت‌‌گیرانه‌‌تری برای استفاده از اینترنت و تلفن هوشمند وضع کنند، احتمال مشکل‌‌سازشدن رفتارهای آنلاین فرزندشان کمتر خواهد شد. بااین‌‌حال، شواهد دیگر نشان می‌‌دهد که اگر والدین رویکردی مستقل‌‌محدودیتی را پی بگیرند و بدون توجه به خواسته‌‌های نوجوان فقط او را محدود کنند، افسردگی و اضطرابش تشدید خواهد شد؛ اما اگر رویکرد والدین مستقل‌‌حمایتی باشد، می‌‌توانند زمانی را  که فرزندشان در شبکه‌‌های اجتماعی صرف می‌‌کند به‌‌خوبی محدود کنند. باید شرایطی فراهم کرد که والدین و فرزندان بتوانند در محیطی خانوادگی، آزادانه درباره نحوه استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی بحث کنند. درعین‌‌حال لازم است قوانین سخت‌‌گیرانه‌‌ای برای جلوگیری از استفاده افراطی و فعالیت مجازی نامناسب و مشکل‌‌ساز نوجوانان وضع و اجرا شود. با این تفاسیر، نکته قابل‌‌توجه دیگر این است که باید شرایط و تفاوت‌‌های فردی نوجوانان را هم در نظر گرفت.

 اطلاعات خود را به‌‌روز کنید

هنوز پرسش‌‌های بی‌‌پاسخ زیادی درباره نحوه مدیریت فعالیت مجازی نوجوانان وجود دارد؛ به‌‌عنوان‌‌مثال، اینکه آیا نوع استفاده نوجوان از شبکه‌‌های اجتماعی (مثلا برای بازی یا برقراری ارتباط) تأثیری بر راهبردهای مدیریتی والدین دارد یا نه. به‌‌علاوه، یادتان باشد که اینترنت و فضای مجازی دائما در حال تحول است و تمام دستورالعمل‌‌های گفته‌‌شده ممکن است به‌‌مرورزمان تغییر کند.
منبع: psychologytoday.com
برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 10 =