به گزارش اصفهان زیبا؛ اسم کلاسهای شلوغ و پرجمعیت که میآید، یاد تصاویر دهه شصتیها میافتیم. دانشآموزهای قدونیمقدی که سهنفری پشت نیمکتهای چوبی نشسته بودند و چنان نیمکتهای کلاس بههمچسبیده بود که نفر آخر باید ایستاده از کلاس استفاده میکرد. چنین تصاویری البته چند سالی است که دستکم در برخی کلانشهرها کمرنگتر شده است و امکانات رفاهی دانشآموزان روزبهروز بیشتر میشود.
موضوعی که در مصوبات شورایعالی آموزشوپرورش به آن پرداختهشده و حداکثر جمعیت مطلوب دانشآموزان در کلاسهای درس دوره ابتدایی 26 نفر، دوره متوسطه اول و متوسطه دوم 28 نفر و کل دورههای تحصیلی 22 نفر تعیین شده است. بااینحال هنوز هم بهخصوص در مناطق کمتربرخوردار، حتی در شهرهای بزرگ، مسئله تراکم جمعیتی دانشآموزان مطرح است.
دانشآموزانی که در یک کلاس کوچک گاهی با جمعیتی بالغبر 40 نفر گرد هم میآیند. در کنار تمام معایب روحی و جسمی که چنین وضعیتی میتواند برای دانش آموزان داشته باشد، نخستین و آشکارترین پیامد منفی افزایش جمعیت دانشآموزان در کلاسهای درس، فرصت کمتر معلم در اختصاص زمان برای هر دانشآموز و پاسخ به سؤالات و ابهامات مطرحشده از سوی آنهاست.
با درنظرگرفتن اهمیت این موضوع و استمرار آن در مدارس 19 دیماه بود که مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در نشستی در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی در آموزشوپرورش اصفهان اظهار داشت: با توجه به اهمیت همکاری با خیران و نهادهای اجتماعی ما باید از ظرفیتهای موجود در شهرستانها بهرهبرداری کنیم و با همکاری فرمانداریها و شهرداریها در راستای تحقق و توسعه عدالت در فضاهای آموزشی استان با مشارکت مردم تلاش کنیم.
ناصر فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از کلاسهای درس استان با تراکم بالای ۳۵ نفر مواجه هستند، گفت: این موضوع نهتنها بر کیفیت آموزش تأثیر میگذارد، بلکه میتواند بهسلامت روحی و جسمی دانشآموزان نیز آسیب برساند.
او افزود: به مدیران آموزشوپرورش مناطق و نواحی تأکید میشود ضمن مشخصکردن با فوریت مدارس دارای کلاس با تراکم بالای ۳۵ نفر، اقدامات لازم برای کاهش این تراکم انجام شود.
در همین راستا پیگیر شدیم تا ببینیم چقدر امکان پیگیری این مسئله وجود دارد و از طرفی چه تعداد از کلاسهای درسی استان با این تراکم جمعیت مواجه هستند. ناصر فتحی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان دراینخصوص به «اصفهانزیبا» میگوید: یکی از بندهای طرح «نهضت عدالت در آموزش با مشارکت مردمی» که توسط رئیسجمهور ابلاغ شده است، به برنامهریزی برای کلاسهایی با جمعیت بالای 35 نفر پرداخته و به همین خاطر این موضوع مورد توجه ما قرارگرفته است.
فتحی با اشاره به آمار فعلی چنین کلاسهایی در اصفهان بیان میکند: در حال حاضر 1500 کلاس داریم که با جمعیت بالای 35 نفر تشکیل میشوند و باید موردبررسی قرار گیرند. او درمورد راه برونرفت از این وضعیت میگوید: وقتی از اصلاح این امر سخن میگوییم، منظور این نیست که اولین راهحلمان ساخت مدرسه باشد.
بلکه مسئله این است که گاهی دو مدرسه که در نزدیکی هم هستند، یکیشان با جمعیت بالای 35 نفر تشکیل میشود و دیگری با تعداد کمتر. این مسئله به دلایل مختلفی ازجمله ثبتنام خارج از محدوده ممکن است اتفاق افتاده باشد؛ ولی مهم این است که اگر بازتوزیع درستی داشته باشیم، مسئله حل میشود.
مدیریت ثبتنام و استفاده از فضای مدرسه، 50 درصد مشکل تراکم جمعیتی را برطرف میکند
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان ادامه میدهد: درصورتیکه در هنگام ثبتنام به این تراکم جمعیتی توجه شود، خارج از محدوده ثبتنام صورت نگیرد و از طرفی از فضاهای خالی مدرسه بهدرستی استفاده شود، نزدیک به 40 تا 50 درصد این مشکل تراکم جمعیتی در کلاسها برطرف خواهد شد.
فتحی با ذکر مثالی میگوید: گاهی در مدارس دیده میشود درحالیکه مدرسه با ازدیاد دانشآموز در یک کلاس مواجه است، دو اتاق 30 متری به معاونان مدرسه اختصاصیافته یا فضاهای خالی مدرسه زیاد است. اگر این موارد در کنار بازتوزیع جمعیتی رعایت شود و بازهم مدرسه با مشکل کمبود فضا مواجهه باشد، آنوقت راهحلهای دیگری به میان خواهد آمد. ازجمله اینکه با خیرین مرتبط میشویم تا به تعداد موردنیاز، کلاسهای مدرسه توسعه پیدا کند.
او در پاسخ به چگونگی عملیشدن این طرح در مدارس اصفهان بیان میکند: اجراییکردن این کار بهطور کامل به عهده مدیران مناطق آموزشوپرورش و فرمانداران شهرستانهاست. از طرف اداره کل نوسازی مدارس استان این مسئله اعلامشده است و این مدارس هستند که باید موقع ثبتنام همانطور که گفته شد، با درنظرگرفتن آمار ثبتنامیهایشان و توجه به عدم ثبتنام خارج از محدوده، از بروز این مسئله جلوگیری کنند.
نظارت بر کار هم به عهده همین مدیران آموزشوپرورش و فرمانداران است. تنها درصورتیکه این نهادها به نتیجه برسند که راهحلهای قبلی به نتیجه نرسیده، به اداره کل نوسازی مدارس استان اعلام میکنند و همانطور که بیان شد ما با خیرین یا منابع دولتی برای احداث کلاس، مرتبط میشویم.