به گزارش اصفهان زیبا؛ فضای مجازی و در رأس آن اینستاگرام بخش جداییناپذیر از زندگی تعداد زیادی از افراد جامعه شدهاست.
متأسفانه یا خوشبختانه میتوان گفت اینستاگرام بهعنوان یکی از محبوبترین پلتفرمهای رسانه اجتماعی، تأثیرات عمیقی بر جنبههای مختلف زندگی افراد گذاشته است.
در ادامه این مطلب قصد دارم درباره اثرات این فضا، ولی به گونهای متفاوتتر صحبت کنم.
زمان
اگر کمی عمیقتر به این فضا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از اصلیترین اهداف این پلتفرم جلب توجه کاربر است؛ بهگونهای که بتواند بیشترین زمان و توجه را از طرف کاربر دریافت کند.
اگر از استفادهکنندههای این فضا باشید قطعا تجربه کردهاید که از لحظهای که تصمیم به خروج از برنامه میگیریم تا زمانیکه از آن خارج میشویم، در اکثر مواقع دقایقی زمان خواهد برد.
خرید
خرید از فضای اینستاگرام بسیار رایج و جا افتاده شدهاست و اتفاقا راحت و آسان نیز هست.
در دنیای فعلی که بیشتر افراد زمان زیادی را در محل کار مشغول هستند، خرید از این فضا بسیار راحت و به صرفه خواهد بود و محدودیت زمانی و مکانی نیز نخواهد داشت.
از طرفی میتوان با یک سرچ ساده در چند لحظه آنچه را میخواهی پیدا کنی.
همچنین اینستاگرام بهعنوان یک پلتفرم تبلیغاتی قوی میتواند باعث افزایش تمایل افراد به خرید کالاها شود؛ ولی مسئله قابلتوجه، تأثیری است که بر تصمیمات خرید افراد میگذارد.
به دلیل تنوع فراوان کالاها کاربر بهدنبال خاصترین محصولات میگردد. این موضوع افراد را در خرید کالاها دچار حساسیت و انتخاب را برای آنها دشوار میکند.
درواقع کاربر بهدنبال کالاهایی میگردد که افراد دیگر آن را کمتر دیده باشند و از طرفی به این فکر میکند که چیزی را نیز از دست ندهد.
هویت
افراد و بهخصوص بلاگرها که تعداد آنها هرروز رو به افزایش است، هویتهای متفاوتی را در اینستاگرام برای خود میسازند که با واقعیت وجودی آنها همخوانی ندارد.
این امر باعث سردرگمی در هویت واقعی آنها میشود.
از طرفی مشهوربودن و مهمبودن بهطور غیرواقعی در این افراد مشاهده خواهد شد؛ بهگونهای که این اجازه را به خود میدهند که در زمینههای مختلف خود را صاحب نظر بدانند و حتی ممکن است رهبر کمپینهای مختلف نیز بشوند.
ارتباطات
پیشاز این زمانهایی که افراد دلتنگ یکدیگر میشدند بهوسیله تماسهای تلفنی و یا دیدارهای حضوری با هم گفتوگو میکردند و از حال هم باخبر میشدند.
امروزه افراد به وسیله فرستادن پیام و در بهترین حالت فرستادن ایموجی ها احساساتشان را به یکدیگر منتقل میکنند و از حال یکدیگر خبر دار میشوند.
این موضوع که در نگاه اول ساده بهنظر میرسد، هم بر مهارتهای برقراری ارتباط افراد و هم بر فرهنگ رفتوآمدها اثر زیادی گذاشته است.
استانداردهای زیبایی
نمایش تصاویر ایدئال و فیلتر شده اشخاص استانداردهای غیرواقعی را برای جذاب و زیبابودن ایجاد کرده و بسیاری از افراد، بهخصوص بانوان را به سمتوسوی ایجاد تغییرات زیاد در چهره کشانده است.
در ادامه میخواهیم در مورد پدیده فومو (FOMO ) و اثرات آن صحبت کنیم.
فومو یا ترس از دستدادن
با ظهور شبکههای اجتماعی، بهخصوص اینستاگرام پدیده فومو بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
فومو یک پدیده روانی است که بهدلیل مقایسه مداوم خود با دیگران و مشاهده لحظات مختلف و جنبههای مختلف زندگی آنها در اینستاگرام ایجاد میشود.
مقایسه اجتماعی
کاربران اینستاگرام معمولا زندگی و تجربیات دیگران را مشاهده میکنند.
ازآنجاییکه افراد در این پلتفرم به جنبههای مثبت زندگی خود و نمایشدادن مداوم به آن میپردازند، کاربران احساس میکنند که از دیگر افراد عقب ماندهاند و فرصتها را از دست دادهاند.
این احساس نارضایتی در آنها میتواند منجر به افسردگی شود.
تصمیمگیری
فومو میتواند بر تصمیمات روزمره افراد تأثیر بگذارد مانند انتخاب نوع کالاها، رستورانها، مراکز تفریحی یا حتی تغییر در برنامههای شخصی بهمنظور همخوانی با دیگران و شبیهشدن به آنچه ازنظر کاربران جذاب و قابل تأیید است.
اضطراب و وابستگی
فومو میتواند منجر به افزایش اضطراب شود؛ زیرا افراد دائم نگران آن هستند که مبادا چیزی را از دست بدهند و یا نتوانند در مواقع خاص آنلاین باشند.
همین ترس ازدستدادن منجر میشود تا افراد مرتب به چککردن این پلتفرم بپردازند که باعث وابستگی زیاد آنها و ایجاد اعتیاد و یا چرخه معیوب در زندگی روزمره آنها میشود.
بسیار دیده میشود که امروزه افراد در دورهمی ها بهجای صحبت و وقتگذرانی با یکدیگر درگیر صفحات مجازی بهخصوص اینستاگرام هستند.
در این مطلب به بخشی از اثرات اینستاگرام بر سلامت روان، کیفیت و سبک زندگی افراد پرداختیم.
اگر از کاربران این پلتفرم هستیم، لازم است نگاهی به خود و اثراتی که بر ما گذاشته است بیندازیم و یادآور آن باشیم که آنچه به ما نشان میدهند، با آنچه واقعیت دارد متفاوت است؛ پس از زندگی واقعی خود لذت ببریم.