دو پروژه مصوب میز فرهنگ:

احداث پل فاخر فرهنگی عابر پیاده در اصفهان

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: تلاش ما بر این است که با احداث پل فاخر عابرپیاده  از سمت باغ گل‌ها به آن‌سوی زاینده‌رود، بتوانیم محدوده باغ بوتانیکال را به یکدیگر وصل کنیم تا دو مکان تفریحی به هم متصل شوند.

تاریخ انتشار: 13:43 - سه شنبه 1402/02/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
احداث پل فاخر فرهنگی عابر پیاده در اصفهان

آذرماه سال گذشته بود که شهردار اصفهان از معاونان خود خواست پیرو مصوبات میز فرهنگ، نسبت به تهیه مهندسی خواسته‌ها و طرح پروژه‌های پردیس تفریحی خانواده‌محور سودان، پل فاخر فرهنگی‌گردشگری عابرپیاده، مجموعه فرهنگی‌خدماتی بانوان شهر زندگی، مجموعه فرهنگی‌تفریحی شرق (کوه نخودی)، باشگاه نخبگانی شهراندیشان و مجموعه فرهنگی‌ تفریحی‌ و آموزشی مشاغل نوجوان و کودک اصفهان اقدام کنند. / احداث

در این میان معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری به‌عنوان متولی دو پروژه پل فاخر فرهنگی‌گردشگری عابرپیاده و مجموعه فرهنگی تفریحی شرق(کوه نخودی) انتخاب شد. دوپروژه‌ای که می تواند با رعایت ماهیت فرهنگی خود به یکی از نقاط متمایز شهر اصفهان تبدیل شود.

مهدی بقایی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» به این بهانه به طرح این معاونت درباره راه‌اندازی باغ های بوتانیکال در اصفهان اشاره می کند. باغ هایی که سابقه آن‌ها به شهر تفلیس و کشور گرجستان بازمی‌گردد.

این باغ‌ها در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن‌ها را داشتند. باغ‌های بوتانیکال از باغ‌های قرارگرفته در این شهر هستند که قدمت آن‌ها به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

گردشگر در هنگام ورود به این باغ‌ها به حداقل سه تا پنج‌ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند به تمامی قسمت‌های آن برود و از آن‌ها دیدن کند. طبیعت بکر، آب‌وهوای فوق‌العاده پاک و دوری از هیاهو و شلوغی شهر، یکی از علت‌های جذابیت باغ‌های بوتانیکال است.

این موضوع‌ها باعث شده تا پس از گذشت سال‌ها ضربه‌ای به این باغ‌ها وارد نشود.

بقایی در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» می‌گوید: طرح اولیه باغ بوتانیکال از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان کلید خورد و مراحل تصویب آن در شورا طی شد و احداث آن در چندفاز اجرا می‌شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: تلاش ما بر این است که با احداث پل فاخر عابرپیاده از سمت باغ گل‌ها به آن‌سوی زاینده‌رود، بتوانیم محدوده باغ بوتانیکال را به یکدیگر وصل کنیم تا دو مکان تفریحی به هم متصل شوند.

او تصریح می‌کند: طرح اولیه باغ بوتانیکال از سوی مدیریت سازمان پارک‌ها مطرح و مراحل تصویب آن در شورا طی شد و احداث آن در چندفاز اجرا می‌شود. بقایی با بیان اینکه این طرح در چندنقطه از شهر اصفهان جانمایی شده است و در مسیر طراحی و مهندسی آن هستیم، ادامه می‌دهد: در همین ارتباط مسابقه‌ای برگزار و به افرادی که زیباترین طرح را ارائه دهند، از سوی شهرداری جایزه‌ای ارائه می‌شود. امیدوارم این طرح امسال محقق شود.

بقایی در ادامه درباره سامان‌دهی و تجهیز مجموعه فرهنگی‌تفریحی شرق اصفهان هم سخن می‌گوید. او تصریح می‌کند: این یک طرح بالادستی است که از قبل وجود داشته و امسال شورای شهر و مدیریت شهری سامان‌دهی سریع آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌افزاید: در این طرح تبدیل کوه نخودی به مرکزی تفریحی پیش‌بینی‌شده و هم‌اکنون مجوزهای آن گرفته شده است.

او در ادامه از تخصیص حدود 50 میلیارد تومان برای اجرای طرح مذکور خبر می‌دهد و می‌گوید: مصوبات آن دریافت شده و فاز اول آن در دست اجراست.

جایگزینی چمن‌های آفریقایی به جای چمن‌های پرآب‌بر

بقایی همچنین در ارتباط با آب‌رسانی فضای سبز شهر اصفهان با توجه به کمبود منابع آبی صحبت می‌کند. او می‌گوید: به‌منظور توسعه و نگهداشت فضای سبز، اقدامات مختلفی از جمله تعدیل گونه‌های گیاهی و گونه‌های مقاوم به خشک‌سالی و جایگزینی چمن‌های آفریقایی به‌جای چمن‌های پرآب‌بر انجام ‌شده است.

او با اشاره به اینکه حفظ کمربند سبز اصفهان در اولویت کاری مجموعه خدمات شهری قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه اصفهان با کم‌آبی شدید مواجه است، حفظ کمربند سبز با احقاق حقابه امکان‌پذیراست.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در راستای استفاده از پساب 70درصد رینگ را به 90 درصد افزایش دادیم و پساب را با بالاترین سطح از  تصفیه‌خانه به کل شهر رساندیم.

بقایی استحصال از طریق آب‌های سطحی را از دیگر روش‌های آبیاری فضای سبز شهر اصفهان می‌داند و می‌گوید: استفاده از آب‌های غیرمتعارف نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بقایی سرانه تفرجگاهی هر نفر در اصفهان را برابر با 3.77 درصد و سرانه اکولوژیک را 29.1 درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: چشم‌انداز ما این است که در سال 1410 سرانه اکولوژیک را به 31 درصد و تفرجگاهی را به 6 درصد برسانیم.

او ازبین‌رفتن و زردی چمن در جوار زاینده‌رود و میدان امام اصفهان(ره) را تخلف آشکار پیمانکاران می‌داند و تأکید می‌کند: حفظ سرسبزی چمن‌ها، به‌ویژه در مرکز شهر و نقاط گردشگری  اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 + یک =