کشتارگاه‌ها در نابسامانی قیمت مرغ دخیل‌اند:

آشفتگی در شبکه توزیع مرغ

پس از کش‌وقوس‌های فراوان عرضه‌کنندگان مرغ برای فروش بیشتر از قیمت مصوب به مشتریان، نرخ مصوب مرغ افزایش یافت.

تاریخ انتشار: 03:44 - پنجشنبه 1402/02/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشفتگی در شبکه توزیع مرغ

پس از کش‌وقوس‌های فراوان عرضه‌کنندگان مرغ برای فروش بیشتر از قیمت مصوب به مشتریان، نرخ مصوب مرغ افزایش یافت. طی این مدت با وجود اعلام نرخ مصوب 63 هزارتومانی.

اما گوشت مرغ در اصفهان چندنرخی عرضه شد و مشتریان مرغ را با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب خریداری کردند. هشدارهای بازرسان نیز تأثیری در فروکش‌کردن التهاب بازار مرغ نداشت.

با وجود اینکه مسعود امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، تأکید کرد که قیمت نرخ مصوب مرغ (کیلویی 63 هزار تومان) تغییری نکرده است.

اما مرغ فروشندگان برای عرضه مرغ با نرخ بیشتر از مصوب، یک‌ پا داشت. اصرار تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مرغ برای افزایش قیمت‌ها ادامه یافت و حالا به‌طور رسمی مسئولان استان برای افزایش قیمت مرغ به 73 هزار تومان تصمیم‌گیری کرده‌اند.

نظارتی روی  توزیع مرغ نیست

آشفتگی‌های بازار مرغ تمامی ندارد. در برهه‌ای قیمت افزایش پیدا می‌کند و در یک بازه زمانی دیگر قیمت کاهشی می‌شود؛ تا جایی که مرغ روی دست مرغداران می‌ماند. همین چندوقت پیش بود که افزایش جوجه‌ریزی‌ها منجر به افزایش عرضه مرغ در بازار شد؛ اما تقاضا به‌اندازه عرضه افزایش پیدا نکرد و قیمت مرغ کاهشی شد.

تولیدکنندگان از افزایش هزینه‌های تولید گفتند و مسئولان اعلام کردند که برای افزایش تقاضا خرید کنند. حالا پس از این ماجرا، بازار مرغ وارد فاز تازه‌ای شده است.

این بار کاهش عرضه، ماجرای جدید بازار مرغ اصفهان است. یکی از مرغداران اصفهان به «اصفهان ‌زیبا» می‌گوید: «قیمت جوجه افزایش یافته است. ضمن اینکه بارگیری نهاده‌ها تأخیر دارد. این عوامل در افزایش هزینه تمام‌شده مرغداران تأثیر دارد.

طی چندوقت پیش نیز قیمت مرغ به 37 هزار تومان، یعنی پایین‌تر از قیمت مصوب رسید. ولی دولت کمکی به مرغدار نکرد. بنابراین تعدادی از مرغداران ضرر کردند و از جوجه‌ریزی منصرف شدند.

او بیان می‌کند: «الان مرغ توسط تولیدکنندگان به کشتارگاه‌ها با قیمت 52 هزار تومان فروخته می‌شود و کشتارگاه‌ها نیز با قیمت بیشتری عرضه می‌کنند. هیچ نظارتی روی کشتارگاه‌ها نیست. در واقع اهرم فشار روی تولیدکنندگان است. ولی روی کشتارگاه‌ها تأثیری ندارد.»

این تولیدکننده خاطرنشان می‌کند: «مرغ اصفهان را از شمال می‌آورند و با عنوان مرغ شمالی با قیمت زیادی می‌فروشند. درواقع راه‌های فرار را عرضه‌کنندگان خوب بلدند و برای افزایش قیمت مرغ به این راهکارها روی آورده‌اند.»

او خاطرنشان می‌کند: «سیستم توزیع مرغ مشکل دارد. علاوه بر این، حمایتی که باید در زمانی که قیمت مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب صورت می‌گرفت انجام نشد. درواقع حمایت‌ها بیشتر به این شکل بود که در رسانه‌ها اعلام می‌کردند مردم بیشتر مرغ خریداری کنند.»

کاهش عرضه مرغ در اصفهان

سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته است «وزارتخانه نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان را می‌شناسد. البته اتحادیه مرغداران تقاضای تغییر قیمت را دارند که موضوع در حال بررسی است.»

آقامیری تأکید کرده است که «قیمت تمام‌شده تولید گوشت مرغ در حال بررسی است و تولیدکننده نباید با ضرر تولید کند.» این‌طور که به نظر می‌رسد، رایزنی‌ها برای افزایش قیمت مرغ به نتیجه رسیده است. تا جایی که رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان از آغاز فروش مرغ با قیمت 73 هزار تومان به‌طور رسمی از هفته جاری خبر می‌دهد.

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «قیمت مصوب مرغ 63 هزار تومان بود؛ ولی منسوخ شد. مسئولان استان نیز به‌تازگی تصمیم گرفتند که مرغ با قیمت 73 هزار تومان عرضه شود. عرضه مرغ با این قیمت اشکالی ندارد؛ البته که هنوز بخشنامه این کار ابلاغ نشده است.»

فرهاد جعفریان بیان می‌کند: «مسئولان استان‌های مختلف درباره قیمت مرغ رایزنی کرده‌اند تا قیمت جدید اعلام کنند. تصمیم مسئولان اصفهان نیز نرخ 73 هزار تومان برای مرغ است.» جعفریان اذعان می‌کند: «مدتی جوجه‌ریزی‌ها افزایش یافت و مرغ‌ها روی دست مرغداران ماند. اما در شرایط فعلی مرغداران، جوجه‌ریزی‌ها کاهش یافت و عرضه مرغ در بازار کمتر شده است. مشکل نهاده‌های دامی نیز برای مرغداران حل‌وفصل شده است.»

افزایش تقاضا با توزیع کارت الکترونیکی پروتئین

طلاکش، دبیرکل فدراسیون طیور ایران، هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است که «قیمت مرغ تا 80 هزار تومان در بازار منطقی است. به تولیدکننده نباید فشاری وارد شود که از جیب آن‌ها برای مردم هزینه شود. قیمت ۹۰ و ۹۵ هزار تومان مرغ در بازار خیلی گستره ندارد و واقعیت قیمت در سطح شهر بالاتر از ۸۵ هزار تومان نیست.» مسئولان در این شرایط راهکار افزایش تقاضا برای خرید مرغ را توزیع کارت الکترونیکی پروتئین اعلام می‌کنند.

طلاکش گفته است که «تنها اتفاقی که مردم را از تلاطم ایجادشده نجات می‌دهد، اعطای کارت الکترونیکی پروتئین به‌صورت حجمی است؛ البته نباید این کارت به‌صورت ارزشی داده شود. کارتی باید به مردم اعطا شود که آن‌ها بتوانند حجمی از مرغ و تخم‌مرغ را خریداری کنند که این حجم در سند امنیت غذایی کشور مشخص شده است.»

او ادامه داده است: «در این سند حجم مصرفی برای هر ایرانی حداقل ۲۰ کیلوگرم مرغ و ۱۸۰ عدد تخم‌مرغ آورده شده است که باید توسط دولت تأمین شود؛ اضافه‌تر از این حجم از جیب خود افراد خرج می‌شود.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 1 =