چندطبقه‌سازی پروسه ساخت را طولانی می‌کند:

چشم مستأجران به ساخت مسکن ارزان خشک شد

زمان‌بربودن انتقادی است که به پروژه‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت وارد می‌شود. همین زمان‌بربودن این پروژه‌ها باعث افزایش قیمت تمام‌شده ساختمان‌ها می‌شود. نمونه‌اش همین پروژه‌های مسکن ملی که رشد مداوم قیمت‌ها باعث شده هزینه ساخت مسکن ملی افزایش یابد.

تاریخ انتشار: 04:05 - شنبه 1402/02/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
چشم مستأجران به ساخت مسکن ارزان خشک شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، اصفهان بعد از پایتخت دومین شهر گران کشور است.

خانوارهای اصفهانی در سال گذشته حدود 47 درصد از هزینه‌های سالانه‌شان را برای تأمین مسکن صرف کرده‌اند و این در حالی است که هزینه یک واحد آپارتمان 75‌ متری در مناطق شهری کشور در سال 99 حدود 29 درصد هزینه خانوار را تشکیل داده است! به‌طورمعمول سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در یک بازار مسکن غیرتورمی به زیر 30 درصد می‌رسد.

با وجود این تفاسیر سهم 47 درصدی هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای اصفهانی حاکی از رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان دارد.

اعداد و ارقام داده‌های رسمی نیز گویای وضعیت بغرنج اجاره‌بهاست. در کمال تأسف امسال تورم اجاره‌بها از تورم عمومی پیشی گرفته است.

نرخ رشد اجاره در حالی روند افزایشی به خود گرفته که سیاست‌گذاری‌ها برای کنترل بازار اجاره‌بها هنوز راه به جایی نبرده است. دولت طی سه سال اخیر به‌منظور کمک به مستأجران برنامه‌هایی همچون تعیین سقف برای اجاره‌بها را در نظر گرفت.

سقف اجاره‌بهای مسکن در تهران معادل 25 درصد، در کلان‌شهرها معادل 20 درصد و در سایر استان‌ها معادل 15 درصد تعیین شد.

اما تعیین حد مجاز برای اجاره‌بها هم نتوانست در جلوگیری از رشد قیمت‌ها موفق عمل کند. جدیدترین آمارهای رسمی منتشرشده نشان می‌دهد که در سال گذشته رشد اجاره‌بهای مسکن با نرخ نزدیک به 47 درصد و در بهمن با نرخ رشد بیش از 50 درصد، رکورد 32 ساله رشد اجاره‌بها در مناطق شهری کشور را شکسته است. موضوعی که حتی در سال‌های 74 و 75 و در سال 90 و 91 رخ نداده بود.

40 درصد مردم اصفهان مستأجرند

براساس آخرین آمار اعلام‌شده سر شماری مسکن در سال 95 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 29.2 درصد مردم استان اصفهان مستأجرند. مردمانی که طی چند سال اخیر زندگی پر چالشی را سپری می‌کنند و هر بار چشمشان به قیمت‌هایی که از سوی صاحب‌خانه اعلام می‌شود، خیره می‌ماند.

ساخت مسکن ارزان یکی از سیاست‌هایی است که برای مسکن‌‌دارکردن مستأجران پیشنهاد می‌شود. زمان‌بربودن انتقادی است که به پروژه‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت وارد می‌شود.

همین زمان‌بربودن این پروژه‌ها باعث افزایش قیمت تمام‌شده ساختمان‌ها می‌شود؛ نمونه‌اش همین پروژه‌های مسکن ملی که رشد مداوم قیمت‌ها باعث شده هزینه ساخت مسکن ملی افزایش یابد.

شیب تند افزایشی قیمت در بخش خدمات نیز خود را در پروژه‌های بزرگ بیشتر نشان می‌دهد و روی قیمت ساخت مسکن تأثیر می‌گذارد.

تا جایی که براساس اظهارنظرهای محمدرضا جواهری، مدیرگروه مالی مسکن، هزینه ساخت هر متر مسکن ملی در مرداد امسال، یعنی آغازبه‌کار دولت حدود 9 تا 10 میلیون تومان برآورد شده بود که حالا این هزینه با افزایش 40 درصدی مواجه شده است و هزینه ساخت هر متر مسکن ملی دست‌کم به 13 تا 14 میلیون تومان می‌رسد.

ساخت مسکن ارزان تک‌طبقه‌ای باشد

حالا کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که پروژه‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت به صورت تک‌طبقه‌ای باشد تا سرعت پیشروی این پروژه‌ها طولانی نباشد.

یک کارشناس بازار مسکن به اصفهان‌زیبا می‌گوید: قیمت مسکن از سه جزء زمین، مصالح ساختمانی و هزینه ساخت و سود پیمانکاری تشکیل می‌شود که در این بین قیمت زمین سهم عمده قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد. اگر هم قیمت زمین را از فرمول محاسبه قیمت مسکن حذف کنیم مسکن ارزان تمام می‌شود.

فرشید ایلاتی بیان می‌کند: در کمال تأسف شیوه ساخت مسکن مانند سال‌های گذشته است. یعنی از مصالح قدیمی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود. این در حالی است که استفاده از مصالح جدید برای ساخت سازه‌های مقاوم و سبک اهمیت دارد. ضمن اینکه باتوجه به تورم کشور هر اندازه فرایند ساخت طول بکشد تورم‌های سالیانه روی آن اثر می‌گذارد؛ به عنوان مثال پروژه‌ای که می‌توانست شش‌ماهه تمام شود، به پروژه دوو‌نیم‌ساله تبدیل و رقم بالایی به پروژه تحمیل می‌شود.

ایلاتی خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد بنده برای ساخت مسکن ارزان تک‌طبقه‌سازی است. چون سرعت تک‌طبقه‌سازی بیشتر است و پروژه‌های تک‌طبقه هزینه تمام‌شده کمتری دارد.

این کارشناس مسکن خاطرنشان می‌کند: دولت هرجایی زمین دارد، پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید تمام شود. ولی اگر پروژه‌ها به این سمت برود که تعداد طبقات بیشتر باشد، زمان ساخت پروژه بیشتر می‌شود و هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند.

ایلاتی اذعان می‌کند: ما مشکل زمین نداریم. ولی مشکل حبس زمین توسط نهادهای دولتی داریم که این نهادها زمین‌ها را آزاد نمی‌کنند. تک‌طبقه‌سازی در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن شش‌ماهه تمام می‌شود. ولی ساخت چندطبقه‌ها دو یا سه سال طول می‌کشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک + 1 =