زیورآلات دوره قاجار

کتاب «زیورآلات دوره قاجار» به قلم رؤیا عزیزی و ناهید مغاره عابد پژوهشی است با نگاه ویژه به منتخبی از زیورآلات دوره قاجار که هدف اصلی آن مستندنگاری، ثبت و معرفی ویژگی‌های فنی و هنری آثار استادان این رشته از هنر اصیل ایرانی در دوره قاجار است. در این کتاب، تمامی آثار موجود در موزه هنرهای تزئینی از دریچه تاریخ، بُعد هنری و منظر زیباشناسانه مورد واکاوی قرار گرفته است.

تاریخ انتشار: 09:48 - پنجشنبه 1400/07/8
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
no image

درواقع این کتاب بهترین سندی است که تمامی موجودی این موزه را به حیطه و ضبط کشانده است. کتاب در چهار بخش تدوین شده که در بخش اول با نگاه اجمالی به دوره قاجار به بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی و هنری و گرایش به تجمل‌گرایی در دوره قاجار پرداخته شده، بخش دوم تاریخچه زیورآلات ایران در دو دوره پیش از قاجار و بعد از قاجار را بررسی کرده است.
بخش سوم گونه‌شناسی زیورآلات دوره قاجاری بر اساس سه شاخص کاربرد، شیوه ساخت و تزئیین مورد بررسی قرار داده و در بخش چهارم به زیورآلات دوره قاجار در موزه هنرهای تزئینی اصفهان پرداخته شده است که در این بخش علاوه بر ارائه تصویر 38 نمونه از زیورآلات این دوران، شیوه‌های ساخت و تزئین به کار رفته در آن‌ها نیز به رشته تحریر کشیده شده است. برای آگاهی بیشتر افزون بر ذکر سفرنامه‌ها، گزارش‌های مورخان و ارائه نمونه‌هایی از زیورآلات دوره قاجار، از تصاویر و نقاشی‌هایی که زیورها و طرز استفاده آن‌ها را نشان می‌دهد، استفاده شده است. مطالعه کتابخانه‌ای و میدانی در مورد تاریخچه هنر زیورآلات و تکنیک‌های به‌کاررفته در آن‌ها، آثار به‌جامانده در موزه‌ها، حراجی‌ها و مجموعه‌های خصوصی، مصاحبه با استادان این هنر خصوصا سازندگان زیور آلات سنتی یزد از فعالیت‌هایی است که برای پژوهش حاضر انجام شده است.
مطالب این پژوهش علاوه بر اینکه سلیقه مردان و زنان و چگونگی مهارت سازندگان زیورآلات سنتی در دوره قاجار را روشن می‌کند، برای علاقه‌مندان دست‌مایه شناسایی شکل زیورها و برای اهل فن مایه آفرینش طرح نو در زمینه زیورسازی است.
این اثر به همت مرکز اصفهان شناسی در سال 1398 به چاپ رسیده است. جهت دریافت کتاب با واحد انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شماره 32231086 تماس حاصل فرمایید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر