همه احتمالات صعود

پیروزی تیم ملی برابر ولز بخت صعود تیم ملی را افزایش داده و تا زمان برگزاری دیدار تیم‌های ایران و آمریکا در دور سوم جام‌جهانی این بحث داغ خواهد بود. این اولین بار نیست که تیم ملی فوتبال ایران شانس صعود از مرحله گروهی را پیدا کرده؛ اما این رؤیا تاکنون محقق نشده است.
 
تاریخ انتشار: 13:21 - یکشنبه 1401/09/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
در اولین حضور ایران در جام جهانی، تیم ملی کشورمان با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو هم‌گروه بود که کارش را با شکست مقابل هلند آغاز کرد، مقابل اسکاتلند به تساوی رسید و درنهایت با شکست مقابل پرو به کارش پایان داد. در جام‌جهانی 1998 فرانسه، تیم ایران مسابقاتش را با باخت مقابل یوگسلاوی شروع کرد؛ اما در دیدار دوم برابر آمریکا به پیروزی رسید تا اولین برد ایران در این رقابت‌ها ثبت شود. با توجه به سه‌امتیازی که به‌دست‌آمده بود، تیم ملی با کسب یک تساوی برابر آلمان هم می‌توانست به مرحله دوم صعود کند؛ اما در بازی با تیم آلمان، تیم ایران توانی برای غلبه بر این تیم نداشت و با شکست مقابل ژرمن‌ها از جام وداع کرد. در جام‌جهانی 2006 آلمان، اختلاف و دودستگی زیادی که بین بازیکنان تیم ملی پیش آمده بود، باعث شد تا چندان روی این تیم حسابی باز نشود و درنهایت هم دوباخت برابر پرتغال و مکزیک و یک‌تساوی برابر آنگولا حاصل کار تیم ایران در این رقابت‌ها بود.در جام‌جهانی 2014 برزیل، شروع کار ایران در جام‌جهانی با تساوی برابر نیجریه آغاز شد و در دیدار با تیم آرژانتین هم عملکرد تیم ملی فراتر از انتظار بود؛ اما گل دقایق پایانی لیونل مسی، کاخ آروزهای تیم ملی را ویران کرد و این تیم که شانسی برای صعود از گروه برای خود متصور نبود، برابر بوسنی با نتیجه سنگینی مغلوب شد. درجام‌جهانی 2018 روسیه انتظارات از تیم ملی برای صعود از مرحله گروهی بالا رفته بود و برد ایران برابر مراکش نیز به این موضوع دامن زد. یک تساوی برابر اسپانیا می‌توانست بخت تیم ملی را افزایش بدهد؛ اما شاگردان کی‌روش برابر این حریف اروپایی مغلوب شدند تا کار صعود به بازی سوم کشیده شود.پیش از بازی با پرتغال گمانه‌زنی‌هایی بود که تیم ملی ایران با چهارامتیاز هم از گروهش صعود خواهد کرد؛ اما تساوی یک‌امتیازی برابر پرتغال به کار تیم ملی نیامد و این تیم در آستانه رقم‌زدن یک اتفاق بزرگ ناکام ماند.
 
 شاید یک اتفاق بزرگ
تیم ملی ایران پس از باخت سنگینی که مقابل انگلیس متحمل شد، از لحاظ روحی بازیابی شد که حاصل آن ثبت یک نتیجه ایدئال در مصاف با تیم ولز بود. تیم ملی کشورمان در بازی سوم به مصاف آمریکا می‌رود که در دوبازی قبلی دوتساوی برابر ولز و آمریکا کسب کرده است و به همان نسبت تیم ایران و در مقیاسی پایین‌تر برای صعود شانس دارد.ملی‌پوشان ایرانی بــرای قطعــی‌کــردن صعود خود به مرحله بعد باید حریف پـــایـــانی خـود را شکـسـت دهنــد تــا بـــا شش‌امتیاز نه تنها صعود را حتمی کنند، بلکه این شانس را هم برای خود ایجاد می‌کنند که به عنوان تیم نخست راهی مرحله حذفی شوند که البته این اتفاق به نتیجه رقم خورده در دیدار تیم‌های انگلیس و ولز خواهد داشت.در صورت شکست احتمالی تیم ایران در این بازی، تیم ملی سه‌امتیازی باقی بمـانند و یکی از تیم‌های وداع‌کننده جام خواهد بود. به فرض باخت تیم ایـران، سه‌تیـم دیگــر ایـن گروه شانـس صعود دارند که نتایج به‌دست‌آمده در دیدار مستقیم آن‌ها تعیـیـن‌کنـنـده خواهد بود.تساوی ایران برابر آمریکا معادلاتی را برای صعود دو تیم صعودکننده از گروه دوم به وجود خواهد آورد که نتیجه دیدار انگلیس و ولز هم در تعیین تکلیف تیم ملی ایران تأثیرگذار خواهد بود و اگر تیم انگلیس مقابل ولز به پیروزی برسد، تیم ایران با یک امتیاز هم می‌تواند راهی مرحله بعدی شود.در صورتی که تیم ملی فوتبال ایران بتواند آمریکا را شکست دهد و دیدار تیم‌های انگلیس و ولز با تساوی به پایان برسد، ایران شش‌امتیازی خواهد شد و به‌عنــوان تیم اول راهــی مرحلــه بعــد می‌شود و تیم ملی انگلیس با پنج‌امتیاز به‌عنوان تیم دوم راهی دور بعد خواهد شد. تیم ولز که 2 بر صفر به ایران باخت، حالا دیدارش با انگلیس می‌تواند بخشی از معادلات صعود ایران را حل کند. ولزی‌ها اگر بتوانند برابر انگلیس به تساوی برسند، تیم ملی ایران با تساوی برابر آمریکا هم راهی مرحله بعد خواهد شد؛ اما اگر ولز بتواند انگلیس را شکست دهد بازهم ایران با تساوی برابر آمریکا به مرحله بعد صعود خواهد کرد.تیم ایران در دوره گذشته در یک‌قدمی صعود به مرحله حذفی، از کسب این موفقیت بازماند؛ اما با گذشت چهارسال تیم ایران باتجربه‌تر از قبل شده و باید منتظر مانده و ببینیم کادر فنی تیم ملی و ملی‌پوشان، این کار بزرگ را رقم می‌زنند یا یک بار دیگر به چهارسال بعد موکول می‌شود.
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور