« کووید پاس» آلمانی و «بیمه» اماراتی

سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)، از کاهش 97 درصدی میزان گردشگری جهانی در ماه آوریل امسال خبر داده است. بیماری کووید 19 حالا واهمه از سفر را به بیشترین حد خود رسانده و مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری برطرف‌کردن واهمه‌ها و اعتمادسازی است. دو راهکار جدید در این حوزه، یکی کووید پاس یا اپلیکیشن گذرنامه سلامت است و دومی هم بیمه‌ای است که هواپیمایی امارات اعلام کرده و قرار است اگر مسافر این شرکت هواپیمایی شدید و کرونا گرفتید، هزینه خدمات درمانی‌تان را امارات ایرویز بپردازد! راهکارها زیادند؛ اما هنوز کمیت صنعت گردشگری لنگ است! مردم «در خانه ماندن» را به سفر ترجیح می‌دهند و این رفتار گرچه ضامن سلامتی گردشگران بالقوه دنیاست، اما چوب لای چرخ صنعت سبز هم محسوب می‌شود و چرخ زندگی خیلی‌ها را از کار انداخته است.

 
تاریخ انتشار: 16:40 - یکشنبه 1399/05/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
گذرنامه سلامت بگیرید و سفر کنید
بیماری همه‌گیر کروناویروس بسیاری از صنایع را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ به‌طوری‌که صنعت گردشگری هم یکی از صنایع آسیب‌دیده از این بیماری است؛ درحالی‌که شمار گردشگران طی این چند ماه با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده‌اند. اما اکنون، اپلیکیشن جدیدی (گذرنامه سلامت) هم‌زمان با این بیماری همه‌گیر نوید بازگرداندن اعتماد به صنعت مسافرتی را داده است؛ درحالی‌که بر اساس اعلامخطوط هوایی امارات بیمه جدید کرونا می‌تواند مردم را بار دیگر به سفررفتن تشویق کند. امارات اولین هواپیمایی در جهان است که در صورت ابتلا به کرونا در هنگام مسافرت، هزینه خدمات درمانی را پرداخت می‌کند. سایت «ورلد اکونومیک فوروم» در گزارشی نوشت: هزاران سفر تعطیلات تابستانی اکنون به‌دنبال شیوع کووید ۱۹ در سراسر جهان، لغو شده‌اند و مسافران برای سفر به کشور، قبل از ورود مجبور به قرنطینه‌شدن هستند. در اواسط ماه ژوئیه، تعداد موارد تأییدشده در سطح جهان فقط در چهار روز به یک میلیون نفر رسید. بریتانیا پس از افزایش میزان آلودگی، قرنطینه ۱۴ روزه‌ای را بر مسافرانی که از اسپانیا در حال بازگشت بودند، تحمیل کرد و باعث شد بزرگ‌ترین اپراتور تور انگلستان همه سفرها را به آن کشور لغو کند؛ همچنین ویتنام پس از ثبت اولین مورد ابتلا در ماه آوریل، کانون توریستی دا ننگ را به روی گردشگران بست و ۸۰ هزار گردشگر را از این شهر تخلیه کرد. مصطفی موکاس، مغز متفکر این راه‌حل و یکی از رهبران جوان در مجمع اقتصادی جهان، اپلیکیشن کووید پاس (CovidPass) را ارائه داده است. این گروه همچنین شامل افراد جوان دیگری از پنج قاره ازجمله مونا ابوسلیمان و پگی لئو می‌شود. کووید پاس، از فناوری بلاک چین برای ذخیره داده‌های رمزگذاری‌شده مربوط به آزمایش خون افراد استفاده می‌کند و این امکان را می‌دهد تا برای اثبات و دانستن منفی بودن آزمایش کووید ۱۹ افراد مورداستفاده قرار گیرد. برخلاف اپلیکیشن ردیابی افراد، کووید پاس، حرکات کاربران را ردیابی نمی‌کند؛ چراکه برنامه‌های ردیابی افراد تاکنون به‌دلیل نگرانی از حریم خصوصی با موفقیت محدودی روبه‌رو بوده‌اند. از طرفی، آلمان به‌عنوان یکی ازموفق‌ترین کشورها در اجـرای داوطلبانه این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر از بین ۸۳ میلیون شهروند ۱۶ میلیون کاربر دارد. البته کارشناسان می‌گویند برای تأثیرگذاری در مبارزه با ویروس باید حداقل نیمی از جمعیت از یک اپلیکیشن ردیابی استفاده کنند. در همین حال، دولت‌ها برای اعتبارسنجی سلامت مسافران با انواع تست‌های مختلف روبه‌رو هستند. موکاس معتقد است که این موارد برای اطمینان‌بخشی گردشگران یا مقامات بهداشتی کافی نیستند. موکاس امیدوار است که اپلیکیشن او که در ماه سپتامبر راه‌اندازی می‌شود، به یک ‌راه‌حل استاندارد برای خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و آژانس‌های مرزی تبدیل شود و قرنطینه را برای مسافران سالم از بین ببرد. کووید پاس، همچنین می‌تواند هتل‌ها، سینماها، تئاترها، سالن‌های ورزشی و کنسرت را با خیال راحت بازگشایی کند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به استفاده برای کمک به راه‌اندازی مجدد کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره کرد؛ این در حالی است که بر اساس گزارش به اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی UFI، طی ۶۰ درصد از رویدادها، ۱۸۰ میلیارد دلار درآمد و ۱,۹ میلیون شغل ازدست‌رفته است.

غرامت 3500 یورویی امارات برای گردشگران

هواپیمایی امارات در صورت آلوده شدن مسافر به کرونا پس از سوارشدن به پرواز امارات، هزینه درمان و ۱۴ روز قرنطینه را پرداخت می‌کند. امارات هزینه درمان را تا ۱۷۴ دلار (۱۵۰ یورو) و هزینه قرنطینه را تا حدود ۱۱۶ دلار (۱۰۰ یورو) در روز به مدت ۱۴ روز تأمین می‌کند. همه مسافران، بدون در نظر گرفتن این‌که در کدام کلاس پرواز می‌کنند، با همان سطح پوشش محافظت می‌شوند. بیمه جدید برای مسافران در پروازهایی که بلافاصله از ۳۱ اکتبر شروع می‌شوند در دسترس است. این حمایت ۳۱ روز (از اولین روز سفر به امارات) به طول می‌انجامد و به‌طور خودکار در هزینه‌های سفر نیز درج می‌شود. مسافران نیازی به درخواست یا ثبت‌نام برای آن ندارند.«شیخ احمد بن سعید آل مکتوم»، رئیس گروه هواپیمایی امارات و رئیس اجرایی آن، در بیانیه‌ای گفت: «امارات مفتخر است که راه را برای افزایش اعتمادبه‌نفس به‌منظور سفرهای بین‌المللی پیش ببرد. ما می‌دانیم که مردم آرزو می‌کنند دوباره پرواز کنند؛ زیرا مرزهای بین‌المللی به‌تدریج دوباره باز می‌شوند، اما آن‌ها به دنبال انعطاف‌پذیری و اطمینان هستند که اگر اتفاق غیرقابل‌پیش‌بینی در طول سفرشان رخ دهد چه بر سرشان خواهد آمد.» برای اینکه مسافران واجدشرایط بیمه باشند، باید با ارائه‌ یک تست منفی قبل از سوارشدن، ثابت کنند که قبل از پرواز به کرونا آلوده نشده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این خط‌مشی، ازجمله اطلاعات درباره چگونگی تماس با خط تلفن هوایی، مسافران باید به وب‌سایت امارات مراجعه کنند. علاوه بر این، امارات سیاست‌های رزرواسیون خود را نیز به روز کرده و به مشتریان این امکان را می‌دهد که پرواز جدید خود را درصورتی‌که پرواز قبلی‌شان به دلیل کرونا تحت‌تأثیر قرار گرفته است، مجددا رزرو کنند. این شرکت هوایی مستقر در دبی چندین اقدام احتیاطی بهداشتی کرونا را نیز اجرا کرده است؛ ازجمله انجام آزمایش سریع در فرودگاه قبل از سوارشدن مسافران و استفاده از «دستیار سرویس کابین» که کار آن تمیزکردن و ضدعفونی‌کردن سرویس‌های بهداشتی در پروازها در هر ۴۵ دقیقه است. بر اساس جدیدترین گزارش سازمان جهانی گردشگری، ترس از ابتلا به ویروس کرونا فقط در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰، گردشگری جهانی را متحمل ۳۲۰ میلیارد دلار خسارت کرده و کسب و کار میلیون‌ها نفر را در خطر نابودی قرار داده است. در این گزارش، دقیقا اعلام شده است که «میزان سود از دست‌رفته بین ماه‌های ژانویه و می امسال بیش از سه برابر خسارت به‌وجودآمده در دوران بحران جهانی اقتصادی سال ۲۰۰۹» بوده است. آمار سفرهای گردشگران بین‌المللی نیز در دوران قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا حدود ۳۰۰ میلیون (۵۶ درصد) کاهش داشته است. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بیان کرد:«این اطلاعات جدید نشان می‌دهد از سرگیری گردشگری در زودترین زمان ممکن که شرایط ایمن باشد تا چه حد اهمیت دارد. کاهش شدید آمارهای گردشگری بین‌المللی می‌تواند کسب‌وکار میلیون‌ها نفررا در خطر نابودی قرار دهد.» سازمان جهانی گردشگری در ماه «می» پیش‌بینی کرده بود که آمار سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا بین ۶۰ الی ۸۰ درصد با کاهش مواجه خواهد شد. آمار سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با افزایش 4 درصدی به ۱,۵ میلیارد رسیده بود. در همین سال فرانسه در رتبه نخست پربازدیدترین کشور جهان قرار گرفت؛ اما درست از ابتدای سال 2020، روزگار سیاه گردشگری آغاز شد و انگار سر تمام شدن هم ندارد!
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر