تجربیات دو تن از طلاب کارآفرین:

کارآفرینی در مسیر طلبگی

در بین کارآفرینان، اقشار طلبه و روحانی هم یافت می‌شود. با توجه به مشکلات معیشتی که بسیاری از طلاب با آن سروکار دارند، برخی از آن‌ها در مسیر کارآفرینی و اشتغال‌زایی قدم برداشته‌اند.

تاریخ انتشار: 12:19 - شنبه 1402/04/3
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کارآفرینی در مسیر طلبگی

به گزارش اصفهان زیبا؛ در بین کارآفرینان، اقشار طلبه و روحانی هم یافت می‌شود. با توجه به مشکلات معیشتی که بسیاری از طلاب با آن سروکار دارند، برخی از آن‌ها در مسیر کارآفرینی و اشتغال‌زایی قدم برداشته‌اند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که کارآفرینان انجام می‌دهند، شناسایی نیازها و پاسخ‌گویی به همین نیازهاست. حوزویان هم به‌دلیل فراوانی جمعیتشان نیازهای مختلفی دارند که گاهی به این نیازها یا هنوز پاسخ داده نشده و یا این نیازها به صورت سنتی برطرف می‌شوند.

از سوی دیگر، برای رفع نیازهای این گروه از طریق روش‌های جدید و خلاقانه شرایط مهیاست. دراین زمینه با دو نفر از طلاب کارآفرین گفت‌وگو کردیم. آن‌ها از چگونگی شروع فعالیتشان و مسیری که برای کارآفرینی در کنار طلبگی طی کرده‌اند، می‌گویند.

خلاقیت در طراحی و تولید لباس عبادت

مریم قاسمی، کارآفرین تولید ملزومات حجاب:

تا پیش از شروع کسب‌وکارم، کارمند حسابداری بودم. وقتی بچه‌دار شدم به این فکر افتادم که کسب‌وکاری ایجاد کنم که در محیط خانه و کنار فرزندانم بتوانم هم درآمدزایی داشته باشم و هم اینکه مراقب فرزندانم باشم.

من قبلا خیاطی می‌کردم؛ بنابراین این ایده به ذهنم رسید که اول برای فرزندانم لباس دوخت‌ودوز کنم و اگر اطرافیانم هم پسندیدند تولیداتم را متنوع‌تر کنم.

من اولین بار با کارت هدیه 200 هزار تومانی که به مناسبت تولدم گرفتم، پارچه خریدم؛ یعنی سرمایه اولیه من در ابتدای کار 200 هزار تومان بود و به‌تدریج با فروش لباس‌ها درآمد کسب کردم.

خوشبختانه لباس‌هایی که تولید کردم موردپسند قرار گرفت و من هم شروع به تولیدات جدید کردم.

ابتدا از تولید کیف و کوله شروع کردم و بعد هم تصمیم گرفتم لباس‌های جشن تکلیف را دوخت‌ودوز کنم. من ذوق هنری داشتم و کار طراحی لباس را هم شروع کردم. به این ترتیب لباس‌های عبادت را طراحی کردم و با چندین مدرسه قرارداد بستم و تولیداتم را فروختم.

به‌تدریج کارم توسعه پیدا کرد و نیرو هم استخدام کردم. 25 نفر خانم دور هم جمع شدیم و لباس‌هایی با هنر دست، یعنی گلدوزی و ربان‌دوزی تولید کردیم که شکیل‌تر هستند و متفاوت از محصولات بازارند.

به لطف خدا کارمان را توسعه دادیم و با آموزش و پرورش ناحیه 5 وارد مذاکره شدیم. در نهایت توانستیم قراردادی هم با آموزش و پرورش ببندیم و لباس‌های عبادت و سجاده تولید کنیم.

بعد از آن هم به این فکر افتادیم که عبا، روسری و ساق دست گلدوزی‌شده و ربان‌دوزی‌شده برای خانم‌ها آماده کنیم.

مشکل دخترهایی که به سن تکلیف می‌رسند، این است که لباس مناسب برای آن‌ها در بازار موجود نیست؛ ولی ما می‌توانیم لباس‌های عبادت را با طرح‌های بروز و جدید تولید کنیم.

برخی مادران دوست دارند لباس عبادت دخترشان را با لباس خودشان ست کنند. مااین کار را انجام می‌دهیم؛ یعنی لباس‌هایی طراحی می‌کنیم که برای دختران 9 ساله پوشیده و راحت باشد و هم اینکه به تناسب فصل تابستان جنس خنکی داشته باشد.

ما روسری‌هایی برای دختران طراحی کردیم که نیازی به گره‌زدن ندارند و نقابشان طراحی شده است.

توصیه من به افرادی که به‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، این است که نیاز جامعه را بسنجند و محصولی تولیدکنند که مورد نیاز بازار باشد؛ همچنین برای جذب مخاطب باید ایده‌های جدید داشته باشند تا نوجوانان بتوانند لباس‌هایی با تنوع بالا تهیه کنند.

چندوقت پیش حوزه علمیه نمایشگاهی برگزار کرد که ما در این نمایشگاه توانستیم ایده بگیریم و با عرضه کارهای دستی درآمدمان را افزایش دهیم.

برگزاری این نمایشگاه‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم محصولاتمان را نمایش دهیم. مطالبه ما برگزاری تعداد بیشتر نمایشگاه است.

تولید و تکثیر ماهیان زینتی متنوع

امین سلیمانی، کارآفرین تولید ماهیان زینتی:

بر اساس دین و سیره ائمه و بزرگانمان باید از راه حلال کسب رزق کنیم. بنده که درس دین می‌خوانم باید در عمل این کار را انجام دهم. از طریق کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار می‌توانیم رزق حلال کسب کنیم و دست چند نفر دیگر را هم بگیریم و برای آن‌ها هم اشتغال‌زایی کنیم.

من در حوزه تولید ماهیان زینتی فعالیت می‌کنم و برای شش نفر به‌طور مستقیم و 20 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده‌ام.

سرمایه اولیه‌ام را با کمک همسرم و به‌واسطه فروش طلاهای همسرم تهیه کردم. من به حوزه پرورش آب‌زیان علاقه‌مندم.

این بخش هم مورد علاقه خودم و هم موردعلاقه همسر بنده است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که برای شروع یک کسب‌وکار، تولید ماهیان زینتی را در دستور کار قرار دهیم؛ ضمن اینکه من علم این کار را هم به واسطه مطالعه کتاب‌های مختلف کسب کردم.

ما در کشورمان در زمینه تولید ماهیان زینتی ضعف داریم. ماهیان زینتی از خارج وارد می‌شوند که به‌طور عمده بی‌کیفیت هستند؛ ولی چون از سایر کشورها وارد می‌شود، با قیمت چندبرابر در بازار عرضه می‌شود.

تجارت ماهیان زینتی مناسب است و من می‌توانم از این راه درآمد خوبی کسب کنم. با این وجود موانعی هم در مسیر کسب‌وکارم وجود داشته است. اول اینکه برای دادن مجوز پوستمان را کندند!

سخت‌گیری‌ها زیاد بود و برای گرفتن مجوز اذیت شدم. در مقطعی هم به‌خاطر کرونا و قطعی‌های مکرر برق خسارت دیدیم. در این شرایط وامی هم به ما تعلق نگرفت و کمکی به ما نشد.

یکی از برنامه‌ریزی‌های من این بود که تولید غذای زنده ماهی انجام دهم که در این مسیر ما را همراهی نکردند. در کمال تأسف وضعیت به گونه‌ای است که اگر فردی دلال باشد پیشرفت می‌کند؛ ولی اگر فردی اقدام به فعالیت‌های تولیدی کند پیشرفتی ندارد.

متأسفانه از تولید و فعالیت‌های تولیدی حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

برای توسعه کسب‌وکارم برنامه‌ریزی هم کرده‌ام. تصمیم دارم که مدل‌های مختلف ماهی تولید کنم که تکثیرشان در ایران کم است. هم‌زمان به‌دنبال این هستم که مکان بزرگ‌تری هم پیدا کنم تا فضای کسب‌وکارم را توسعه دهم.

برای شروع این کسب‌وکار، داشتن علم ماهیان زینتی اهمیت دارد که من هم همواره تلاشم این بوده که علم لازم را در این زمینه کسب کنم.

توصیه من به افرادی که به‌دنبال کارآفرینی و راه‌اندازی کسب وکارند، این است که روی پای خودشان بایستند و با وجود موانعی که در این مسیر وجود دارد، کارشان را پیش ببرند و چشمشان به این نباشد که کسی کاری برایشان انجام دهد؛ در این صورت کارشان به مشکل برمی‌خورد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × چهار =