دانستنی روز:

پنج عامل مؤثر در کاهش استرس کنکوری‌ها

چیزی به زمان برگزاری کنکور سراسری 1402 باقی نمانده و در روزهای گرم تیر‌ماه، بازار توصیه‌های رنگارنگ به کنکوری‌‌ها و خانواده‌هایشان داغِ داغ است.

تاریخ انتشار: 11:03 - یکشنبه 1402/04/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پنج عامل مؤثر در کاهش استرس کنکوری‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ چیزی به زمان برگزاری کنکور سراسری 1402 باقی نمانده و در روزهای گرم تیر‌ماه، بازار توصیه‌های رنگارنگ به کنکوری‌‌ها و خانواده‌هایشان داغِ داغ است.

در این روزها هر فردی به یک نوجوان کنکوری می‌رسد توصیه‌ای به او می‌کند؛ یکی در خصوص روش‌های تست‌‌زنی می‌گوید و دیگری در مورد راه‌های کنترل و غلبه بر استرس که شاید برخی مفید باشند و بعضی هم مضر! اما در این بین پیشنهاد می‌دهیم به پنج عامل مؤثر در کاهش استرس با ایده دکتر غلامرضا نیکراهان، روانشناس، مشاور تحصیلی و استاد دانشگاه اصفهان توجه کنید:

اغلب از استرس این روزها شاکی هستند اما جالب است بدانید پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که در آزمون‌ها موفق می‌شوند تا حدودی استرس دارند!

مثلا بنده، فردی را با رتبه سوم کنکور تجربی سراغ دارم که پدر و مادرش در همان سال در حال جدا شدن بودند. البته همه نمی‌توانند در این شرایط موفق شوند و مطالعات هم نشان می‌دهد پدر و مادرهایی که با فرزندانشان رابطه خوبی دارند، استرس را در آنها به حداقل می‌رسانند.

اما لازم است بدانید که نمی‌توان استرس را به کلی از بین ببریم. چون با وجود استرس، ساعت مطالعه افراد بیشتر می‌شود و مغز انسان هم در زمان استرس بهتر کار می‌کند.

استرس و آرامش

 استرس بجا باعث پیروزی و موفقیت می‌شود و همین که فرد بداند استرس مفید است، باعث آرامش او می‌شود.

 سبک زندگی سالم

 دومین عامل مؤثر، سبک زندگی سالم است. خواب و بیداری به موقع، تحرک کافی، غذای سالم و مفید کمک موثری برای شماست. ضمنا کسانی که با وقفه درس می‌خوانند و ساعتی را به تفریح اختصاص می‌دهند، در کنکور موفق‌ترند.

 تنوع رشته‌ها

 سومین نکته کاهش استرس این است که بدانیم ورودی دانشگاه‌ها بسیار زیاد و تنوع رشته‌ها بالاست و تقریباً در هر رشته‌ای می‌توان درس خواند.

حفظ روابط اجتماعی

برخلاف تصور برخی که ماه‌ها قبل از کنکور ارتباط اجتماعی خود را با سایرین قطع می‌کنند، باید گفت پرداختن به روابط اجتماعی چهارمین عامل رسیدن به آرامش است، آرامش نیز خود عامل موثری جهت موفقیت در کنکور و امتحانات است. البته در حد تعادل نه افراط حفظ روابط اجتماعی لازم است.

هیجان مثبت

 وقتی هیجان مثبت در محیط زندگی بیشتر از هیجان منفی باشد، استرس فرد کاهش پیدا می‌کند و این پنجمین عامل مؤثر در کاهش استرس است.

 

.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × 1 =