شهردار اصفهان پای صحبت‌های سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان مسکن نشست:

همیشه پای انبوه‌سازان در میان است

جلسه‌ای با حضور شهردار اصفهان، مدیران شهری، سرمایه‌گذاران و قشر انبوه‌سازان مسکن شهر اصفهان برگزار شد تا ضمن بازگویی معضلات شهری، مباحث مختلف بیان شود.

تاریخ انتشار: 10:55 - سه شنبه 1402/05/3
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
همیشه پای انبوه‌سازان در میان است

به گزارش اصفهان زیبا؛ بخش خصوصی همواره در همه عرصه‌ها به شهرداری کمک کرده و یکی از مجموعه‌هایی بوده است که با بررسی مسائل شهری، معضلات را به مدیران شهری یادآوری می‌کند.

شهردار اصفهان نیز در این راستا با همفکری و همگامی این مجموعه برای آبادانی شهر قدم برمی‌دارد و از حمایت‌های آن‌ها در رفع معضلات بهره‌مند می‌شود.

به همین منظور جلسه‌ای با حضور شهردار اصفهان، مدیران شهری، سرمایه‌گذاران و قشر انبوه‌سازان مسکن شهر اصفهان برگزار شد تا ضمن بازگویی معضلات شهری، مباحث مختلف بیان شود.

در این جلسه ابتدا شهردار و مدیران شهری صحبت و پس از آن انبوه‌سازان معضلات پیش رو را مطرح کردند.

شهردار اصفهان در این جلسه گفت: ایجاد جذابیت‌های جدید در اصفهان باعث رونق اقتصاد گردشگری شده است؛ بنابراین ورود سرمایه‌گذار به عرصه گردشگری و بافت تاریخی به شهر کمک می‌کند.

علی قاسم‌زاده از سرمایه‌گذاران برای انعکاس مشکلات شهر، تشکر کرد و افزود: گاهی به‌دلیل اینکه درگیر فعالیت‌های بی‌شمار در شهرداری هستیم، از برخی اتفاقاتی که در سطح مناطق شهری رخ می‌دهد، دیرتر مطلع می‌شویم.

او معتقد است: فلسفه برگزاری جلساتی که با اقشار مختلف شهر، از جمله انبوه‌سازان مسکن داریم، رسیدن به یک تجربه عینی و شهودی بوده که فوق‌العاده ارزشمند است.

به گفته شهردار اصفهان، اینکه مشکلات از زبان انبوه‌سازان منعکس شود، بسیار ارزشمند است تا با همفکری یکدیگر بتوانیم به تدبیر و راهکار دست یابیم.

او گفت: در حال حاضر در بخش بافت فرسوده مقدمات خوبی در شهر فراهم و بر اساس اولویت‌ها، پهنه‌های بافت فرسوده در مناطق پانزده‌گانه شناسایی و استعدادیابی شده است. چنانچه سیستم شورای عالی بافت فرسوده و کمیسیون ماده5 یاری کنند، مقدمات برای ورود سرمایه‌گذاران برای رفع مشکلات مسکن مهیا می‌شود.

قاسم‌زاده ادامه داد: در این راستا ۷۰ درصد بخشودگی تراکم، یک تا دوطبقه مازاد و وام‌های مربوط دولتی نیز به‌عنوان طرح‌های تشویقی برای بافت فرسوده اختصاص داده شده است؛ بنابراین شایسته است که سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان از باب مسئولیت اجتماعی در زمینه بهسازی و نوسازی واحدهای بافت فرسوده به شهر کمک کنند تا وضعیت شهر در برخی مناطق از وضعیت خطرآفرینی که به دلیل فرسودگی ایجاد شده است، خارج شود.

او تأکید کرد: بر اساس بند «ت» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ دولت فرصت استثنایی را ایجاد کرده است که اگر شروط گذاشته‌شده محقق شود، مشکل کهنه مردم حل‌وفصل می‌شود.

البته باید توجه داشت که دولت و مجلس با نگاه حل‌مسئله در بودجه ۱۴۰۲ به این مسئله ورود کرده‌اند و در اصفهان معاونت شهرسازی شهرداری نیز نگاه انبساطی به این موضوع داشته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت تاریخی شهر اصفهان نیز از جمله فرصت‌های دیگری است که سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان می‌توانند به‌طورجدی در آن ورود کنند، خاطرنشان کرد: در این عرصه کف و بدنه بافت‌های تاریخی توسط شهرداری آماده‌سازی می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه‌گذاری روی ریزدانه‌های موجود در بافت تاریخی ورود کرده و آن‌ها را به محورهای گردشگری تبدیل کنند.

برای مثال‌ محور آقانورالله نجفی توسط شهرداری در فضای بسیار دل‌نشین آماده شده است که پیشنهاد می‌کنم سرمایه‌گذاران از آن دیدن کرده و بتوانند با ورود به این عرصه و سرمایه‌گذاری، آن را به محور گردشگری پیاده‌رو تبدیل کنند.

همچنین محورهای باباقاسم و هارونیه نیز در دستور کار شهرداری است تا به محورهای گردشگری شهر تبدیل شود.این محورها برای سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند است.

قاسم‌زاده گفت: علائم نشان می‌دهد شرایط گردشگری در ایران رو به رونق است و گردشگران از کشورهای مختلفی همچون چین و حاشیه خلیج‌فارس در حال افزایش برای ورود به اصفهان هستند.

شناسایی گلوگاه‌های زمان‌بر در فرایند صدور پروانه

در ادامه این جلسه معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در فرایند صدور پروانه چندین گلوگاه داریم که نخستین گلوگاه، کنترل نقشه است و باید درصدد رفع آن برای این گلوگاه‌ها با حضور صاحب‌نظران همچون انبوه‌سازان باشیم.

وحید مهدویان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات مطرح‌شده توسط انبوه‌سازان درست بوده و ما نیز روزانه با این قبیل مشکلات برخورد داریم و از آن‌ها اطلاع داریم؛ به‌عنوان‌مثال در حوزه فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمان و سرای ۱۰ سعی شده است که همواره روبه‌جلو حرکت کنیم. درصدد هستیم تمام مشکلات و نواقصی که در این فرایند به ما منتقل شده را اصلاح و تکمیل کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در سال جدید سه اتفاق ویژه در صدور پروانه‌های ساختمانی افتاد؛ به نحوی که باعث شد زمان از دست برود و فرایند صدور الکترونیک پروانه‌ها در شهرداریاصفهان با کمی تأخیر روبه‌رو شود.

نخست، بحث دستورالعمل‌هایی بود که از سوی وزارت کشور در این زمینه ابلاغ شد و حتی با مصوبات شورای اسلامی مغایر بود. از جمله این موضوعات، تمدید پروانه‌های ساختمانی است که برای حل مشکل به نفع مردم استفساریه‌ای از شورای اسلامی شهر دریافت کردیم؛ در حالی که اجرای دستورالعمل‌های وزارت کشور به نفع شهرداری بود.

او خاطرنشان کرد: ضوابط مربوط به تجدیدپروانه و استعلامات نیز از دیگر موضوعات ابلاغی بود که به هماهنگی با شورای اسلامی شهر نیاز داشت و این نیز زمان‌بر بود.

مشکل دومی که امسال افزایش یافت، نامه‌های فراوانی است که ارگان‌های مختلف در رابطه با تخلفات به معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان ارسال می‌کنند و این امور باعث ترس مدیران مناطق نسبت به تذکرات بازرسی شده است.

سعی کردیم وحدت رویه‌ها را در فرایندها تحقق بخشیم؛ اما هنوز نواقصی در این زمینه وجود دارد؛ همچنین اعتبار پرونده‌های دفترچه‌ای نیز مشکلی نداشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۰ در بازآفرینی شهری نیز با تشکیل جلسات متعدد با حضور متخصصان اقدامات خوبی را آغاز کرد که می‌توان به مجوز یک تا دو طبقه مازاد، همچنین ضوابط تشویقی مرتبط با بافت فرسوده اشاره کرد و امروز این ضوابط در کل کشور توسط شورای عالی شهرسازی مصوب شده؛ اما هنوز استانداری به شهر اصفهان ابلاغ نکرده است و خود نیز از آن محروم مانده‌ایم.

نبض اقتصادی شهر در دست سرمایه‌گذاران

در ادامه این جلسه، مشاور عالی شهردار اصفهان در امور اقتصادی با بیان اینکه نبض اقتصادی شهر در دست سرمایه‌گذاران است، گفت: موضوعاتی که توسط سرمایه‌گذاران مطرح می‌شود، نیازی برای توسعه آبادانی و تحول شهر است.

سید مرتضی حسام‌نژاد تصریح کرد: در این شهر سرمایه‌های مختلفی وجود دارد؛ ظرفیت‌های بی‌بدیل دانشی، معادن، صنایع بزرگ و توانمندی‌های نیروی انسانی؛ اما آنچه سرمایه اصلی شهر اصفهان است، سرمایه‌گذاران هستند.

او افزود: برگزاری جلسات مشترک با سرمایه‌گذاران که در واقع سرمایه‌ها و صاحبان اصلی رونق و توسعه در شهر هستند، موجب افزایش کارایی عملکرد می‌شود.

دستیار ویژه و مشاور عالی شهردار اصفهان در امور اقتصادی ادامه داد: امروز به‌منظور شناسایی معضلات و یافتن راهکاری برای رفع آن‌ها دور هم جمع شده‌ایم تا به رشد و شکوفایی شهر کمک کنیم.

شناسایی 57 پروژه جدید در عرصه مشارکتی

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در این جلسه گفت: برگزاری جلسات مکرر و به‌صورت منظم با سرمایه‌گذاران شهر از جمله اولویت‌های سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های شهرداری اصفهان است.

او با بیان اینکه همواره مطرح‌کردن پروژه‌های مختلف شهری با سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان شهر اصفهان در دستور کار بوده، افزود: رفع مشکلات پیش پای آن‌ها و رسیدن به تدبیری مناسب برای افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها جزو اهداف تعیین شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اضافه کرد: ۵۷ پروژه جدید در عرصه مشارکتی شناسایی شده که باید تا پایان فصل پاییز فراخوان‌های آن‌ها داده شود. بر این اساس اغلب سرمایه‌گذاران شهر اصفهان را در کانال اعلام فراخوان‌های پروژه‌ها عضو کرده و فراخوان‌ها را به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

او ادامه داد: پیش از سپردن پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران در دوره جدید، ارزیابی فنی خود را قوی‌تر کرده تا متناسب با هر پروژه سرمایه‌گذاران توانمند ورود کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: از دیگر اولویت‌های تعیین شده در این سازمان، حرکت به سمت پروژه‌های مشارکتی سه‌جانبه بوده است؛ به‌نحوی که شهرداری، مالک و سرمایه‌گذار در یک پروژه مشارکت می‌کنند و سهم شهرداری در این پروژه‌ها هزینه صدور پروانه خواهد بود.

او تأکید کرد: در حال حاضر چندین پروژه متنوع غیرساختمانی در عرصه‌های مختلف همچون پارک، میدان چوگان و باشگاه اسب‌سواری تعریف شده است و تا هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت تمایل، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند به این پروژه‌ها ورود کنند.
در ادامه این نشست انبوه‌سازان مسکن، معضلات شهر را با شهردار اصفهان و مدیران شهری در میان گذاشتند و پیشنهادهای خود را برای رفع معضلات در فرایند صدور پروانه بیان کردند.

تسهیل، تکریم و تسریع، سه انتظار عمده انبوه‌سازان از مدیریت شهری

مهدی جعفرپیشه، رئیس انجمن انبوهسازان استان اصفهان: برگزاری جلسات اعضای انجمن انبوه‌سازان با مدیریت شهری به بیش از یک دهه گذشته بازمی‌گردد.

در این جلسات بیشتر انبوه‌سازان درددل خود را برای افزایش راندمان در شهر با مدیریت شهری مطرح می‌کردند تا بتوانند با هم‌فکری یکدیگر به تدابیری مؤثر و کارآمد دست پیدا کنند.

در جلساتی که در دوره‌های گذشته در شهر اصفهان برگزار می‌شد، انجمن انبوه‌سازان ۱۴۸ مشکل عمده خود را شناسایی و مطرح کردند.

اثربخشی این جلسات و کارآمدی آن‌ها در رفع مشکلات، می‌تواند به استمرار و انگیزش اعضای انجمن کمک کند؛ بنابراین باید به سمت عملیاتی‌سازی پیشنهادها و رفع مشکلات حرکت کنیم. تسهیل، تکریم و تسریع سه انتظار عمده انبوه‌سازان از مدیریت شهری است.

موضوع پیش‌پروانه به‌عنوان یک پیشنهاد مؤثر می‌تواند مانع نفس‌گیری سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها شود.

اختلاف سلیقه میان کارشناسان مناطق مختلف در برخی از امور یکسان

عباس آقارضایی، پیشکسوت ساختوساز در شهر اصفهان: ۴۵ سال سابقه کار در عرصه ساخت‌وساز در شهر اصفهان دارم. آیا برای ساخت پارکینگ اضافه در ساختمان‌ها باید تشویق کرد یا جریمه؟ این موضوع هنوز برای ما نامشخص است.

اختلاف سلیقه میان کارشناسان مناطق مختلف در برخی از امور یکسان از دیگر مشکلات پیش پای انبوه‌سازان است.

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه زمان اعتبار پروانه برای زمین ۲۰۰ متری با پنج‌هزارمتری باید متفاوت باشد؛ در حالی که موضوع یکسان‌بودن زمان پروانه‌ها ما را دچار مشکل کرده است.

کاهش ارتفاعات؛ دلیل مهاجرت سرمایه‌گذاران از اصفهان

حسین گیاهچین، از انبوهسازان اصفهان: بر اساس طرح تفصیلی، مشکل ۹۰ درصد پلاک‌های شهری این است که در حال حاضر بیشتر از سه تا چهار طبقه ارتفاع داده نمی‌شود؛ در حالی که ارتفاع ساختمان‌ها در گذشته پنج تا شش طبقه بوده است.

اما در اصفهان نه‌تنها ارتفاع طی سال‌های اخیر افزایش پیدا نکرده، بلکه کاهش نیز داشته‌ایم و این موضوع موجب مهاجرت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش مسکن‌سازی از اصفهان شده است.

گماشتن یک کارمند ویژه رسیدگی به امور سرای ۱۰ در شهرداری مرکزی

مهران مسائلی، مشاور هیئت مدیره انجمن انبوهسازان: مسائل مهمی در رابطه با سرای ۱۰ و صدور الکترونیکی پروانه ساختمان وجود دارد که باید به‌صورت ریز به آن پرداخت؛ اما در قدم نخست پیشنهاد می‌شود یک‌کارمند، ویژه رسیدگی به امور سرای ۱۰ در شهرداری مرکزی قرار داده تا سریع‌تر به مشکلات رسیدگی شود.

اجرای سرای ۱۰ توسط شرکتی خارج از شهرداری انجام می‌شود که به نظر می‌رسد این یک تهدید خارجی است و باید در این موضوع تدبیر کرد.

اختصاص افرادی خاص در مناطق پانزده‌گانه برای تسریع مشکلات انبوه‌سازان

سیدرضا خشویی، عضو انجمن انبوهسازان: درخواست می‌شود دستورالعملی مشخص و مدون برای تمدید پروانه‌های ساختمان انجام شود؛ همچنین پیشنهاد می‌شود در مناطق پانزده‌گانه شهری دفاتر و اشخاصی را ویژه پیگیری امور انبوه‌سازان اختصاص دهید تا از طولانی شدن فرآیندها و معطل‌شدن کار انبوه‌سازان ممانعت شود.

مدیران شهری برای پیشرفت و توسعه شهر باید ریسک‌پذیر باشند

حمید شیخسجادیه، انبوهساز: احتیاط بیش از حد مدیران یکی از ضعف‌های این دوره مدیریت شهری است.

به نظر می‌رسد مدیران شهری برای پیشرفت و توسعه شهر باید ریسک‌پذیر باشند و از احتیاط‌های بی‌مورد پرهیز کنند؛ همچنین برای تسهیل موضوع بیمه تأمین اجتماعی در ساخت‌وسازها به دنبال راهکارهای جدید نوین در شهرداری اصفهان باشید.

جای خالی انبوه‌سازان در نوسازی بافت فرسوده

احسان عراقیزاده، مدیرعامل شرکت عمران و مسکنسازان استان اصفهان: کارگزار اداره کل مسکن و راه و شهرسازی استان در بافت فرسوده هستیم و هم اکنون جای خالی انبوه‌سازان به‌عنوان توسعه‌گران در عرصه بافت فرسوده مشهود است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود تدابیر خاص برای تعیین جایگاه در این عرصه اتخاذ شود.

عدم امکان اختصاص ۲۰ درصدی زیربنا به فضای سبز در منازل

محسن آیتی، عضو حقیقی انجمن انبوهسازان: زنده‌بودن شهر و شهرسازی موجب می‌شود که کمیسیون ماده ۵ استان پویا شود.

این کمیسیون باید قوانین خود را به‌روز کرده و متناسب با شرایط زمانه مثل خشک‌سالی اصفهان تصمیم‌گیری کارآمد داشته باشد. با توجه به خشک‌سالی اصفهان امکان اختصاص ۲۰ درصدی زیربنا به فضای سبز در منازل نیست و باید نسبت به این مهم تصمیم‌های جدی داشت.

بهره‌مندی از تجربه شهرهای دیگر برای جذب سرمایه‌گذار

ابوالفضل ابراهیمیکیا، انبوهساز: اگر به دنبال چرایی فرار سرمایه‌های شهر اصفهان به شهرهای دیگر کشور هستیم، باید مطالعات برون‌گرایی دقیقی انجام شود و بر این محور تمرکز کنیم که شهرهای دیگر کشور چه فرش قرمزی پیش پای سرمایه‌گذاران پهن کرده‌اند که در اصفهان چنین نیست.

پرداخت‌های برخط؛ معضل پیش پای انبوه‌سازان

سیدامید جزایری، عضو انجمن انبوهسازان: صدور پروانه‌ها در سرای ۱۰ هنوز زمان‌بر است.

پرداخت‌های برخط از دیگر مشکلات پیش پای انبوه‌سازان است که با ارقام مالی سنگین و هنگفت است. این موضوع در بسیاری از امور مانند تقسیط، دست انبوه‌سازان را می‌بندد.

زمان‌بربودن دریافت پروانه ساختمان

مسعود رفیعزاده، انبوهساز: نزدیک به یک سال برای دریافت یک پروانه زمان نیاز است؛ در حالی که کل زمان انبوه‌سازان برای طی‌کردن فرایندها در سیستم اداری سپری می‌شود.

هنگام ساخت‌وسازها پیشنهاد می‌شود اگر پیشروی یک امر غلط است، باید از ابتدای ساخت‌وساز توسط شهرسازی جلوی آن گرفته شود؛ اما اگر امکان پیشروی وجود دارد، از ابتدای صدور پروانه این موضوع توسط شهرداری دیده شود و مانع حضور مأموران گشت منطقه شویم.

تأمین یک نیروی متخصص آتش نشانی برای پاسخگویی به مشکلات انبوه‌سازان

وحید رفیعزاده، انبوهساز: موضوع تأییدیه‌های آتش‌نشانی، مهم‌ترین دغدغه‌های انبوه‌سازان در کسب پروانه ساختمان و پایان کار است که به عنوان یک چالش پیش پای آن‌ها قرار گرفته؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود یک نیروی متخصص و آشنا به مباحث آتش‌نشانی در امور ساخت‌وساز در شهرداری مرکزی گماشته شود تا پاسخگوی انبوه‌سازان باشد.

توجیه اقتصادی پروژه‌های ساخت‌وساز امری بسیار مهم است؛ بنابراین تمام ضوابط ساخت‌وساز از جمله پارکینگ‌ها، ارتفاعات و تراکم توسط انبوه‌سازان با خط‌کش اقتصادی سنجیده می‌شود.

در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان باید نسبت به این نکته توجه داشته باشد.

طولانی بودن تغییر کاربری زمین‌ها

مسعود زارعان، عضو انجمن انبوهسازان: در حال حاضر دو پروژه مشارکتی با شهرداری مناطق دارم؛ اما یکی از مشکلات بزرگ پیش پای انبوه‌سازان آن است که اغلب باید زمین‌های وسعت‌داری را در شهر در نظر بگیرند که اغلب آن‌ها کاربری غیرمسکونی دارند و تغییر کاربری، زمان بسیار طولانی را برای صدور پروانه به خود اختصاص می‌دهد.

ارائه پرداخت‌های نقدی برای صدور پروانه برای انبوه‌سازان در ابتدای کار، بسیار سنگین است و در این خصوص از شهرداری تقاضا می‌کنیم آن را  تقسیط کند.

مقرون به صرفه نبودن ساخت‌وساز در شهر اصفهان؛ عمده دلیل فرار سرمایه‌ها

شاهرخ پوستی، عضو انجمن انبوهسازان: صدور پروانه‌ها در سرای ۱۰ که سقف مازاد دارد، همچنان بلاتکلیف و رسیدگی به این مهم از ضروریات است.

لزوم تغییر نگاه‌ها در شهرداری

سعید سیدنا، عضو انجمن انبوهسازان: برای زمان مراجعه‌کننده‌ها و سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ارزش قائل شویم. چنانچه نگاه در شهرداری، نگاه وظیفه‌مداری باشد باید مطابق آن برنامه‌ریزی شود و نگاه‌ها باید تغییر کند.

در سرای ۱۰ مسائل عمده به صورت کلی نگریسته و به شکل ساده دیده شده است؛ اما نسبت به مسائل پیچیده، قابلیت‌های لازم را ندارد و باید ارتقا پیدا  کند.

لزوم افزایش اختیارات مدیران مناطق در شهرداری

سیدکریم داوودی، انبوهساز: اختیارات مدیران مناطق در شهرداری باید افزایش یابد. سرای ۱۰ علاوه بر محاسن زیادی که داشته، دارای عیوبی چون زمان‌بربودن صدور پروانه برای انبوه‌سازان است.

طرح مشارکت سه‌جانبه مالک، سازنده و شهرداری باید به صورت جدی پیگیری شود. حمایت از تجمیع ریزدانه‌ها در بافت‌های فرسوده و ایجاد لایحه‌های تشویقی برای کسانی که پارکینگ اضافی می‌سازند نیز از دیگر توصیه‌هاست.

امروز شایسته است لایحه‌هایی تشویقی و مؤثر برای توسعه‌دهندگان فضاهای ورزشی و بهداشتی مناطق محروم در شهرداری دیده شود.

مایل‌نبودن مسئولان کشوری برای سرمایه‌گذاری در اصفهان

مهدی شیخسجادیه، دبیر انجمن انبوهسازان اصفهان: در شهر اصفهان شاهد فرار سرمایه‌ها نیستیم، بلکه قرار بر فرار سرمایه‌ها از اصفهان است و تصمیم مسئولان کشوری این است که در اصفهان سرمایه‌گذاری انجام نگیرد.

چنانچه هدف مدیریت شهری نجات شهر است، کم‌هزینه‌ترین راهکار، تقویت فرهنگ مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهر است.

باید این فرهنگ و سیاست به زیرمجموعه‌های مدیریت شهری تسری پیدا کند؛ در آن صورت سرمایه‌گذاران واقعی دوستدار اصفهان خود نیز به صحنه خواهند آمد.

برای افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری باید قوانین و محدودیت‌های قانونی پیش پای سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان کاهش پیدا کند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 + پنج =