سرما و بخورنخورهای زمستانی

زمستان هم مثل هر فصلی برای رسیدن به سلامت هرچه بیشتر، نیاز به تدابیری دارد. به چکیده‌ای از این تدابیر، محمدجواد کاردانپور، محقق طب سنتی، مشاور تغذیه سالم و بنیان‌گذار موسسه ایوان ،اشاره می‌کند.

تاریخ انتشار: 23:15 - سه شنبه 1401/10/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرما و بخورنخورهای زمستانی

ماه اول زمستان

در این ماه سرمای زمستان غالب می‌شود و بلغم غلبه می‌کند و انجماد در این فصل زیاد می‌شود. به‌طوری‌که هر طبیعتی را با هر خصلتی که باشد، به سوی یخ‌زدگی و شکنندگی خواهد برد؛ از این رو هر تدبیری را باید به‌کار برد که بلغم به انجماد و جمودیت خود نرسد. ازجمله حجامت و فصد که وظیفه‌اش دفع فضولات و رطوبت‌های خون است، نباید انجام شود.

اغذیه گرم در این ماه مفید است. البته از حد اعتدال نباید خارج شود؛ چون باعث ازبین‌رفتن تعادل برون و درون خواهد شد؛ همان‌طور که خداوند در این فصل اغذیه سرد مثل کدو را برای ایجاد اعتدال آفریده است.

 

ماه دوم زمستان‏

در این ماه، نوشیدن آب گرم (ماء‌الفاطر) در صبح ناشتا مناسب است؛ آن هم یک جرعه که غلبه در رطوبت ایجاد نکند. سبزی‌های گرم مانند كرفس و تره تيزک در اين ماه براى روده‏ها سودمند است. كرفس، گياهى مقوى است و در تحليل رسوبات بدن خيلى مؤثر است.ماساژ با روغن معطر نیز سودمند است. مثلا ماليدن روغن شب‌بو یا بنفشه به بدن نافع است.

مالش بدن به همراه روغن از شیوه‌هایی است که حرارت را در بدن بالا می‌برد و به همراه حرارت، بدن را نرم می‌کند و به بلغم اجازه یخ‌زدگی نمی‌دهد؛ ضمنا ماساژ، استخوان‌ها را نرم و جريان خون را تسريع می‌کند. ماساژ برای رفع تصلب شرایين و فشارخون مفيد است و از سکته و مرگ ناگهانی که از عوامل شایع این فصل است، پیشگیری می‌کند. ضمنا ماساژ شكم بهترين وسيله معالجه سوء هاضمه است که در این ماه به دلیل سردی معده زیاد می‌شود.

 

ماه سوم‏ زمستان

خوردن سیر در این ماه سفارش شده و از اموری است که برای بازکنندگی رگ‌های بدن مفید است. حتی مانع فشارخون بالا (در این ماه امکان بروز بیشتری دارد) می‌شود و اعتدال به خون می‌دهد. همچنین ادرار را زياد و عروق را باز می‌کند (این‌گونه دفع فضولات از ناحیه پوست بیشتر می‌شود و به درون و عمق بدن دسترسی پیدا نمی‌کند).

ضمنامعده را ضد‌عفونى و جهاز‌تنفس را نيرومند می‌کند و براى درمان سل و برونشيت خيلى نافع است. ضد‌اسهال و ضدكندى اعصاب هم هست و ذهن را قوى می‌کند. براى درمان روماتيسم و نقرس نیز مفيد است. گوشت پرندگان گرم و شکاری که آن هم از گرمای زیادی برخوردار است، سفارش شده، به‌خصوص پرندگانی مثل گنجشک و کبوتر که زیاد بال می‌زنند، سالم‌تر و از نظر مواد غذایى و املاح معدنى كامل‌تر است (بهتر است از گوشت پرندگان آزاد‌(نه اهلى) شكارى و دريایى استفاده شود).

خشكبار و خوردن ميوه‏هاى خشک مفيد است؛ مانند پسته، بادام، فندق، سنجد و میوه‌های خشکی مثل انجیرخشک یا گردو که به خوردن آن‌ها در زمستان سفارش اکید شده است. در کل، هرچه بتوان از خوراکی‌هایی که آب کمتری دارند، استفاده کرد، بهتر است. میوه‌های این فصل نسبت به میوه‌های تابستان و بهار کم آب‌تر هستند و خاصیت هضم‌کنندگی بیشتری دارند.

مصرف شیرینی باید محدود شود؛ چون ماه سوم زمستان، زمان خروج از فصل بلغم است و بدن را باید با طبیعت فصل بعدی آماده کرد.

 

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − 4 =