برای سلامتی قلبتان، عاشقانه آن را بشناسید

هفته جهانی قلب امسال نیز با شعار «عاشقانه قلب خود را بشناسید» با کارنامه‌ای درخشان سپری شد تا تلنگری برای ما جهت یادآوری بزرگ‌ترین قاتل این روزهایمان باشد و ضمن اینکه جان خود را حفظ کنیم، با آموزش به عزیزانمان آن‌ها را نیز از عمری طولانی و با کیفیت بهره‌مند سازیم.

تاریخ انتشار: 17:17 - شنبه 1402/07/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای سلامتی قلبتان، عاشقانه آن را بشناسید

به گزارش اصفهان زیبا؛ در هفته جهانی قلب، برنامه‌ای در جاده سلامت برگزار شد، برنامه‌ای که از استقبال زیادی برخوردار بود. درباره این برنامه دکتر ساحل جوانبخت، پزشک عمومی و عضو هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد دوستان قلب و مؤسس انجمن علمی دوستان قلب توضیحاتی داد:

در هفته جهانی قلب امسال که برنامه‌ای در جاده سلامت به میزبانی سازمان مردم‌نهاد دوستان قلب و همراهی گروه‌های دانشجویی انجمن علمی دوستان قلب و کانون جهاد علمی و نیز با دعوت و همکاری ستاد سلامت شهرداری و بیمارستان‌های میلاد، خانواده و حضرت زینب و مرکز بهداشت در دو بخش اجرا شد، متخصصان قلب و طب پیشگیری مطالبی را در خصوص سلامت قلب ارائه کردند. همچنین غرفه‌هایی جهت پایش فشارخون، قندخون، شاخص توده‌بدنی و مشاوره‌ سلامت برپا شد. کودکان نیز در غرفه‌هایی ضمن کشیدن نقاشی، آموزش‌هایی از سبک‌زندگی سالم توسط پزشکان جوان برخوردار شدند. انجمن دوقلوها و گروه‌های دوچرخه‌سواری و نیز هنرمندان از مهمانان و همچنین سخنرانان مراسم بودند.

نگاهی بر آموزه‌های امسال فدراسیون قلب و عروق

هفته جهانی قلب امسال نیز با شعار «عاشقانه قلب خود را بشناسید» با کارنامه‌ای درخشان سپری شد تا تلنگری برای ما جهت یادآوری بزرگ‌ترین قاتل این روزهایمان باشد و ضمن اینکه جان خود را حفظ کنیم، با آموزش به عزیزانمان آن‌ها را نیز از عمری طولانی و با کیفیت بهره‌مند سازیم.

اما. انسان‌ها به چه دلایلی ناتوان می‌شوند؟ بیشترین علت مرگ کدامند؟ شاید اتفاق‌هایی هچون سقوط هواپیما یا مثلاً مارگزیدگی برای ما دردناک و کشنده تلقی شوند، اما آیا می‌دانید سالانه از هر 300‌هزار مرگ، یک مورد به علت سانحه‌های هوایی است در حالی که از هر 3 مورد فوت، بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند که 1 نفر را می‌کشند و یا این بیماری‌ها 300 برابر بیشتر از نیش مار قربانی می‌گیرند.

حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته‌های مغزی سالانه جان بیش از 20‌میلیون نفر را می‌گیرد که اکثر آن‌ها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین رخ می‌دهد، اما 80درصد مرگ‌های زودرس قلبی با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی قابل پیشگیری هستند.

توصیه

 با توجه به نکات زیر مراقب قلبتان باشید و عاشقانه آن را دوست بدارید:

-از ته قلبتان به سیگار نه بگویید. در عرض دو سال از ترک سیگار بیماری‌های عروق کرونر کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند و طی 15 سال اوضاع کاملاً مشابه فرد عادی می‌شود. فراموش نکنید که در معرض دود قرار گرفتن نیز از علل مهم بیماری‌های قلبی‌عروقی در افراد غیر‌سیگاریست. پس شما با ترک سیگار نه تنها به سلامتی خود، بلکه به سلامتی عزیزانتان نیز کمک شایانی می‌کنید. اما در صورت نیاز به کمک حتی برای کم کردن میزان سیگار می‌توانید از مشاوران یاری بگیرید.

-مصرف الکل را قطع یا میزان آن را کاهش دهید.

-برای قلب دوست‌داشتنی‌تان خوب بخورید.

-آبمیوه‌های کمتر شیرین را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین و مضر همچون نوشابه و میوه‌ها را حتی به صورت خشک یا منجمد جایگزین شیرینی‌جات کنید.

-سعی کنید در روز پنج وعده میوه و سبزی، هر وعده به اندازه یک مشت میل کنید.

-غذاهای فرآوری شده را محدود کنید.

-حداقل پنج بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. بازی، پیاده‌روی و… نیز فعالیت بدنی به حساب می‌آیند.

-فعال‌تر باشید تا قلبتان سالمتر بماند.

-خود را با برنامه‌های گام شمار، کالری‌سنج و… مرتب محک بزنید و هر هفته فعال‌تر از هفته پیش باشید.

-‌چکاب‌های لازم را فراموش نکنید. حواستان به فشارخون، چربی‌خون و قند‌خونتان باشد. به متخصص‌های بهداشتی منظم و طبق تجویزشان مراجعه کنید تا برایتان موارد فوق را بررسی کنند و از مرگ‌های خاموش جلوگیری کنید.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × دو =