این شرکت‌ها با رفع عارضه‌ها در بخش‌های مختلف و ارتقای بهره‌وری نقش مهمی در اقتصاد استان دارند

رهاوردهای دانش‌بنیان‌های اصفهان

دانش‌بنیان‌های اصفهان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری‌های جدید برای تغییر پارادایم‌های تولید در بخش‌های مختلف اقدام کرده‌اند و با شناسایی عارضه‌ها و تلاش برای رفع آن‌ها، دستاوردهای مهم و اثرگذاری داشته‌اند.

تاریخ انتشار: 09:59 - چهارشنبه 1402/11/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رهاوردهای دانش‌بنیان‌های اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ دانش‌بنیان‌های اصفهان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری‌های جدید برای تغییر پارادایم‌های تولید در بخش‌های مختلف اقدام کرده‌اند و با شناسایی عارضه‌ها و تلاش برای رفع آن‌ها، دستاوردهای مهم و اثرگذاری داشته‌اند.

اصفهان به‌عنوان استان پیشتاز در عرصه علم و فناوری با سهم بیش از ۹درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، رُتبه دوم را از این لحاظ در بین استان‌ها دارد و بر اساس آمارها، سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان حدود ۲,۵درصد و بیشتر از میانگین کشوری است؛ علاوه بر این اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور و یکی از استان‌های پیشرو در اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

صادرات 57میلیون‌دلاری دانش‌بنیان‌های اصفهان

بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سال گذشته میزان فروش محصولات فناور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به 18هزار و 500 میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد فروش این شرکت‌ها بود. به گفته مصلحی، صادرات محصولات دانش‌بنیان اصفهان سال گذشته معادل 57 میلیون دلار بود.

عارضه‌یابی و رفع عارضه‌ها به‌وسیله دانش‌بنیان‌ها

دستیابی به فناوری‌های مربوط به صنعت هسته‌ای تنها بخشی از دستاوردهای موفقت آمیز شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است. این‌طور که دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان به«اصفهان‌‌زیبا» می‌گوید: «شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سطح، خدماتی را برای اقتصاد کشور و خارج از کشور ارائه کرده‌اند؛ نخست اینکه، دانش‌بنیان‌ها برای رفع عارضه‌های تولید و کسب‌وکارها با استفاده از فناوری‌های جاری اقدام کرده‌اند. این شرکت‌ها بسیاری از مسائل و چالش‌ها را دریافت می‌کنند و با انجام پروژه‌هایی به‌دنبال رفع این مشکلات هستند.»

افزایش بهره‌وری با کمک دانش‌بنیان‌ها

سید یاسر معین‌الدینی بیان می‌کند: «تأثیرات این اقدامات باعث شده است بهره‌وری در سه بخش اصلی صنعت، خدمات و کشاورزی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند؛ همچنین به‌واسطه این اقدامات، سازگاری با محیط‌زیست و رقابت‌پذیری در بازار داخلی و خارجی افزایش ‌یافته است.»

تغییر پارادایم‌های تولید با کمک دانش‌بنیان‌ها

معین‌الدینی خاطرنشان می‌کند: «یکی دیگر از اقدامات شرکت‌های فناور این است که پارادایم‌های تولید را در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی به پارادایم‌های فناوری دنیا نزدیک می‌کنند. در این راستا، بهتر است مجموعه‌های بزرگ خصولتی که رهبری بازار و تولید را در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی برعهده دارند، همراهی لازم را با دانش‌بنیان‌ها داشته باشند تا این شرکت‌ها ازلحاظ رتبه فناوری ارتقا پیدا کنند.»

کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی

دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان اذعان می‌کند: «دانش‌بنیان‌های اصفهان فناوری‌هایی به‌منظور تغییر فرایند برای تولیدات جدید به‌کاربرده‌اند. در بخش کشاورزی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری تأثیرات خوبی را در تغییر پارادایم کشاورزی داشته است و به‌واسطه اقداماتی که انجام داده مصرف آب را به میزان چشمگیری در تولید محصولات کشاورزی کاهش داده و درمقابل، حجم محصولات تولیدی بیشتر شده و به لحاظ کیفی نیز سلامت محصولات افزایش‌یافته است.»

او ادامه می‌دهد: «این شرکت دانش‌بنیان پروژه‌های موفقی در کره جنوبی و امارات داشته و در کشور خودمان نیز در استان خوزستان پروژه‌های موفق و نمونه‌ای را اجرا کرده است. از ظرفیت این شرکت‌ها در مجموعه‌های خصولتی بخش کشاورزی کشور اگر بیشتر استفاده شود منافع اقتصاد ملی نیز افزایش می‌یابد.»

تحقق پروژه‌های هوش مصنوعی توسط دانش‌بنیان‌ها

معین‌الدینی بیان می‌کند: «دانش‌بنیان‌های اصفهان در بخش خدمات و بانکداری نیز با الگوریتم‌های هوش مصنوعی در ارتباط با مشتریان پروژه‌هایی را انجام دادند که باعث شد بهره‌وری افزایش یابد و مشتری‌ها رضایت پیدا کنند.»

تولید تجهیزات هایتک به‌وسیله دانش‌بنیان‌ها

دبیر کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان می‌کند: «در حوزه پزشکی و سلامت نیز دانش‌بنیان‌های اصفهان تجهیزات هایتک (فناوری بالا) تولید کرده‌اند؛ البته این شرکت‌ها تأییدیه‌ها را به‌سختی توانستند دریافت کنند؛ ولی برای صادرات تجهیزات هایتک مذاکره‌ها و رایزنی‌های خوبی انجام داده‌اند. با وجود این تفاسیر، شرکت‌های دانش‌بنیان به‌رغم اینکه محصولات کیفی و مناسبی تولید می‌کنند، بسیاری از مجموعه‌های دولتی و خصولتی و همچنین خیرانی که می‌خواهند در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری انجام دهند، تمایل دارند از محصولات فناورانه پزشکی خارجی استفاده کنند؛ درواقع به لحاظ فرهنگی هنوز این دیدگاه‌ها اصلاح‌نشده است. ظرفیت‌های مناسبی در این حوزه داریم؛ ولی همراهی خوبی با دانش‌بنیان‌ها در این بخش انجام ‌نشده است.»

معین‌الدینی می‌گوید: «بیش از 9هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که بین ۹ تا ۱۰درصد از این شرکت‌ها در اصفهان مستقر هستند. به لحاظ کمی دانش‌بنیان‌های اصفهان رشد کرده‌اند؛ ولی به اعتقاد بنده، رشد کیفی دانش‌بنیان‌های اصفهان مهم‌تر از رشد کمی است؛ درواقع این شرکت‌ها باید سهم بازارشان را افزایش دهند و به لحاظ تجاری و صادراتی رشد داشته باشند.»

اشتغال‌زایی دانش‌بنیان‌ها برای هشت‌هزار و 500 نفر در اصفهان

استان اصفهان نخستین و تنها شهرک علمی و تحقیقاتی کشور را در خود دارد که ایده ایجاد پارک‌های علم و فناوری از آن شکل گرفت و امروزه این شهرک در سایه حمایت دولت و تلاش فناوران و بخش خصوصی، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دانش‌بنیان ایران به شمار می‌آید. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که پایه‌گذار پارک‌های علم و فناوری کشور محسوب می‌شود، امروز بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خصوصی را در خود جای‌داده و برای بیش از هشت‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

علاوه بر شهرک علمی و تحقیقاتی، استان اصفهان از مراکز رشد فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری دیگری نیز در سطح دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیقاتی و شهرستان‌های مختلف برخوردار است و بر اساس آخرین اطلاعات و آمار موجود حدود ۷۵۰ شرکت دانش‌بنیان مُجوزدار در این استان فعالیت می‌کنند. از بین شرکت‌های دانش‌بنیان مُجوزدار در سطح استان ۲۳۶ شرکت در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است که سهم بیش از ۱۵درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک‌های علم و فناوری کشور را دارد.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 14 =