بنا به اعلام سازمان آتش‌نشانی، هیچ‌کدام از بیمارستان‌های اصفهان تأییدیه آتش‌نشانی ندارند

بیمارستان‌های اصفهان ناامن هستند

نزدیک به سه هفته گذشته بود که نام بیمارستان «گاندی» تهران بر سر زبان‌ها افتاد و آتش‌سوزی در این بیمارستان لوکس، اماواگرهایی را به همراه داشت.

تاریخ انتشار: 09:00 - یکشنبه 1402/11/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیمارستان‌های اصفهان ناامن هستند

به گزارش اصفهان زیبا؛ نزدیک به سه هفته گذشته بود که نام بیمارستان «گاندی» تهران بر سر زبان‌ها افتاد و آتش‌سوزی در این بیمارستان لوکس، اماواگرهایی را به همراه داشت. البته این اولین بار نبود که آتش‌سوزی در ساختمان‌های شناخته‌شده جنجال به پا کرد و زنگ هشدار را برای سایر سازه‌ها در شهرهای دیگر به صدا درآورد. سال 99 نیز وقوع آتش در بیمارستان سینا اطهر در شمال تهران منجر به مرگ ۱۵ زن و چهار مرد و زخمی‌شدن 14 نفر شد.

حالا با رخ‌دادن چنین وقایعی بیم آن می‌رود که این اتفاقات دوباره و برای چندمین بار در سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خسارت زیادی را به همراه داشته باشد. این موضوع را چندی پیش، عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان گوشزد کرد و در رابطه با آن هشدار داد: «آتش‌نشانی تمام بیمارستان‌ها را موظف کرده که به سراغ ایمنی بروند. البته مشکلاتی در بیمارستان‌ها وجود دارد و می‌توان به‌راحتی گفت که ۹۰درصد بیمارستان‌های ما استانداردهای اصلی را ندارند و فعلا به حداقل‌ها پرداخته‌اند. مجوزهای اساسی ایمنی باید توسط بیمارستان‌ها اخذ شود و آتش‌نشانی هم بیمارستان‌ها را الزام می‌کند که یک سری اصول ابتدایی را رعایت کنند. تعدادی از مشکلات بیمارستـان‌هــای اصفهــان قابل حل اسـت؛ اما تعدادی هم‌حل شدنی نیست.»

تقریبا هیچ!

هم‌زمان با این اظهارنظرها برخی از کاربران فضای مجازی نیز با ذکر مثال از ناامن‌بودن برخی از بیمارستان‌ها و عدم رعایت استانداردها در آن خبر دادند؛ مثلا برخی گفتند که در‌های خروج فلان بیمارستان به‌گونه‌ای نیست که بیماران در صورت وقوع رخداد ناگوار بتوانند به‌راحتی از آن تردد کنند؛ ضمن اینکه در چند روز گذشته بیمارستان کاشانی نیز دوبار دچار حریق شد.

مسعود عنایت‌زاده، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان، دراین‌باره در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» می‌گوید که هیچ‌کدام از بیمارستان‌های اصفهان تأییدیه‌های لازم از آتش‌نشانی را ندارند؛ درحالی‌که بیشتر آن‌ها ساختمان های قدیمی هستند: «بیمارستان‌های اصفهان قدیمی‌اند؛ به همین دلیل نیز دارای فضای خاص و خطرناکی (مثل آزمایشگاه) هستند و در صورت وقوع آتش‌سوزی می‌توانند تبعات زیادی را به همراه داشته باشند. درصورتی‌که اگر اتفاقی در این فضا بیفتد، رسیدگی به وضعیت بیماران سخت خواهد بود و خیلی از آن‌ها امکان فرار از بیمارستان را ندارند.»

به گفته او، پس از وقوع آتش‌سوزی در درمانگاه سینا اطهر تهران و مرگ 19 نفر، دانشگاه‌های علوم پزشکی بیمارستان‌ها را موظف کردند تا تأییدیه‌های لازم را از آتش‌نشانی بگیرند.

آتش‌نشانی نیز سال اول به این مراکز مراجعه و دستورالعمل‌هایی را برایشان نوشت؛ اما با توجه به گستردگی و ضعف ایمنی بیمارستان‌ها رعایت این دستورالعمل‌ها بار سنگینی را به آن‌ها تحمیل می‌کرد که خیلی‌هایشان توان انجام آن را نداشتند؛ بنابراین با هماهنگی دادستانی قرار شد بیمارستــان‌هـا این اقـدامـــات را در چندین فاز و با نظارت آتش‌نشانی انجام دهند. از آن موقع تا به الان این اتفاق دارد می‌افتد و اگر بیمارستان‌ها این دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، دانشگاه‌های علوم پزشکی با اعلام آتش‌نشانی مجوز آن‌ها را تمدید می‌کنند و در غیر این صورت، این گزارش را به دادستانی اعلام می‌کنیم.»

هشدارهایی که نادیده گرفته می‌شود

استفـاده از نمای کامپوزیت در بیمارستان گاندی، اما یکی از عللی بود که به گفته بسیاری از کارشناسان باعث دامن‌زدن به آتش شـد؛ در صورتی‌ که پیش‌ از این آتش‌نشانی به گاندی دراین‌باره اخطار داده بود.

آن‌طور که عنایت‌زاده می‌گوید: «در اصفهان بیمارستان‌ها به وسعت گاندی از نمای کامپوزیت استفاده نکرده‌اند؛ اما بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نازک‌سازی داخلی از مواد قابل‌اشتعال استفاده کرده‌اند؛ اتفاقی که به‌مراتب بسیار خطرناک‌تر از استفاده از نمای بیرونی کامپوزیت است. یک مترمکعب کامپوزیت به‌اندازه چهار لیتر بنزین ارزش حرارتی دارد. بیمارستان‌هایی اکنون در اصفهان قرار دارند که از پی‌وی‌سی استفاده کرده‌اند؛ در حالی‌ که این اتفاق در زمان آتش‌سوزی باعث تولید گاز کولر می‌شود که بسیار هم خطرناک است. بر اساس مقررات ملی ساختمان نیز استفاده از نمای کامپوزیت یا هر جنس دیگری که قابلیت اشتعال دارد ممنوع است.»

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز در این‌ باره به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «پس از اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو و متروپل افتاد، دستورالعمل‌های ویژه‌ای صادر شد که براساس آن، همه بخش‌ها موظف هستند سیستم‌های خود را در برابر مخاطرات احتمالی ایمن کنند؛ چه ازنظر سازه‌ای و چه ازنظر موارد الحاقی. یک ماه بعد از آن قضیه، کارگروهی با عنوان کارگروه ساختمان‌های آسیب‌پذیر در برابر حوادث تشکیل شد؛ کارگروهی که بر اساس آن، شهرداری و نظام‌مهندسی و همچنین راه و شهرسازی به بررسی ساختمان‌های ناایمن در برابر حوادث بپردازند. »

به گفته او، 430 ساختمان ناایمن و آسیب‌پذیر شناسایی‌شده است که نام چندین بیمارستان نیز در آن دیده می‌شود. شهرداری‌ها بر اساس قانون، موظف هستند که اخطارهای لازم را به این ساختمان بدهند و با مشخص‌کردن بازه زمانی از آن‌ها بخواهند که به رفع مخاطرات خود بپردازند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + 15 =