طرح‌های برتر در حوزه هوش مصنوعی، ارتباطات و مخابرات و زیست‌فناوری و زیست‌مهندسی برگزیده می‌شوند

رقابت فن‌آفرینان برای جایزه نکست

نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) صبح روز گذشته در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. در ابتدای این نشست،رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: هدف اصلی رویداد جایزه ملی نکست شناسایی و حمایت از فن‌آفرینان بالغ کشور در جهت توسعه سبد محصولات خود با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور جهانی است.

تاریخ انتشار: 04:32 - چهارشنبه 1402/12/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رقابت فن‌آفرینان برای جایزه نکست

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) صبح روز گذشته در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. در ابتدای این نشست،رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: هدف اصلی رویداد جایزه ملی نکست شناسایی و حمایت از فن‌آفرینان بالغ کشور در جهت توسعه سبد محصولات خود با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور جهانی است.

تکامل و هم‌گرایی فناوری‌های مجزای پیشین برای حل چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی پل ارتباطی برای تبادل کارآمد محصولات و خدمات در قالب زنجیره تأمین حمایت از توسعه سبد محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های فناور کشور، افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور و تشویق ورود صنایع و شرکت‌های بزرگ و صاحب فناوری به توسعه ملی در دیار نصف‌جهان برای فناوری‌های نوظهور و همچنین هم‌افزایی و هم‌آفرینی و رقابت فن‌آفرینان کشور از دیگر اهداف این رویداد است.

معیارهای انتخاب طرح‌های برتر

شقایق حقجوی‌جوانمرد اذعان کرد: حداقل شرایط شرکت‌کنندگان در رویداد شامل وجود دست‌کم سه محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL-V در سبد محصولات، شرکت فروش حداقل پنج‌میلیارد تومان در سال منتهی به فراخوان و دارای ساختار سازمانی مدون و حداقل پنج نیرو بودن در بخش تحقیق و توسعه است. طرح‌های ارسالی نیز باید حداقل از شرایطی چون سطح آمادگی فناوری حداکثر TRL٤، ایده‌های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری‌های نوظهور و نوآورانه و وجود بازار برای محصول نهایی طرح بهره‌مند می‌بودند.

حقجوی‌جوانمرد خاطرنشان کرد: بر اساس اولین مصوبه دبیرخانه این رویداد مقرر شد برای هر دوره از اجرای رویداد، موضوع‌هایی مرتبط با فناوری‌های نوظهور و بازارهای هدف مرتبط با نقشه جامع علمی کشور و ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی انتخاب شود که برای پس از برگزاری جلسه‌های تخصصی موضوع‌هایی برای اولین دوره رویداد انتخاب شد.

فن‌آفرینان چه جوایزی می‌گیرند؟

در ادامه، رئیس شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان گفت: اولین دوره رویداد جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) با همکاری شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی‌فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای مخاطب قرار‌دادن فناوران بالغ کشور به‌عنوان پیشروان زیست‌بوم فناوری برگزار می‌شود. ایده اصلی طراحی این جایزه بر این مبنا استوار بود که یک شرکت فن‌آفرین موفق که تاکنون چندین محصول با عمق فناوری بالا را روانه بازار کرده، در مواجهه با نیازهای روبه‌رشد جامعه پیش روی خود ممکن است ایده یا ایده‌هایی جدید در سر داشته باشد که برای تحقق آن‌ها نیازمند یک محرک بیرونی مانند جذب سرمایه باشد.

چنانچه سطح آمادگی فناوری این محصول بالا نباشد، خطرپذیری ناشی از به‌کارگیری فناوری برای توسعه محصول بالا بوده و سرمایه‌گذاران خطرپذیر هم ممکن است انگیزه کافی برای حضور در توسعه چنین محصولی نداشته باشند. در چنین شرایطی نهادهای حاکمیتی حمایتگر می‌توانند با ورود به عرصه فناوری و شناسایی این ایده‌ها راه را برای تحقق رؤیای بعدی این فن‌آفرینی‌ها فراهم کنند.

قاسم مصلحی بیان کرد: نکته دیگر این رویداد، مبلغ جوایز آن است. این جوایز به نسبت سایر جوایز فناورانه کشور سطح بسیار بالاتری را به خود اختصاص داده است و می‌تواند انگیزه‌بخش فناوران برای حضور در این رویداد باشد. جزئیات جوایز رویداد به شرح زیر است: رتبه اول پنج‌میلیارد تومان گرنت و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات، رتبه دوم سه‌میلیارد تومان گرنت و ۹ میلیارد تومان تسهیلات و رتبه سوم دومیلیارد تومان گرنت و شش‌میلیارد تومان تسهیلات.

مصلحی عنوان کرد: این رویداد ملی که به ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور می‌اندیشد، در مرحله ثبت‌نام اولیه موفق به جذب ۲۴۰ طرح از استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، فارس، گلستان، کرمان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، خوزستان، یزد، کرمانشاه، مرکزی، همدان، یزد و هرمزگان شد.

محورهای طرح‌های فناور کدام‌اند؟

رئیس شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان بیان کرد: از این تعداد ۲۸ طرح درزمینه هوش مصنوعی رباتیک و صنعت، ۴ ۲۰ طرح درزمینه اتصال‌پذیری ارتباطات و میکروالکترونیک، ۲۰ طرح درزمینه زیست‌فناوری و زیست‌مهندسی، ۱۰ طرح درزمینه مشترک هوش مصنوعی و اتصال‌پذیری، یک طرح مشترک هوش مصنوعی و زیست‌فناوری و سه طرح مشترک زیست‌فناوری و اتصال‌پذیری ثبت‌نام کردند.

او اذعان کرد: با توجه به معیارهای سخت‌گیرانه و دقیق این رویداد ملی فناورانه ۸۹ طرح به مرحله ثبت‌نام نهایی رسید که ۸۶ درصد آن‌ها از مبدأ شرکت‌های دانش‌بنیان به نکست راه‌ یافته است. از میان شرکت‌های یادشده در این مرحله با پراکندگی استانی؛ تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و ایلام ۱۴ شرکت با فروش بیش از یک‌هزار میلیارد ریال، ۳۴ شرکت با فروش بین ۱۰۰ تا یک‌هزار میلیارد ریال و ۴۱ شرکت با فروش بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته برای حضور در این رویداد ملی ثبت‌نام کردند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 3 =