پیامدهای شوم تنگ‌دستی

صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند.

تاریخ انتشار: 10:25 - یکشنبه 1403/02/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیامدهای شوم تنگ‌دستی

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛لذا به آن «اخت القرآن» نیز می‌گویند. این کتاب ارزشمند شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… است.

صحیفه برجسته‌ترین کتاب درخصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه و هم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست. با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق‌وروزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم؛ به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از پرسش‌های مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت بیست‌وچهارم

دعای بیست‌ونه صحیفه سجادیه به هنگام محدودیت و تنگی رزق خوانده می‌شود و دربردارنده معارف ناب و کارساز است. حضرت‌سجاد(ع)‌ در فراز اول این دعا فرمودند: «اللَّهُمَّ انَّک ابْتَلَیتَنَا فِی أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ»؛ «خداوندا همانا تو ما را در روزی‌هایمان به بدگمانی مبتلا کردی.»

ابتلا چیست؟

همه با استعدادها و توانمندی‌های بالقوه متفاوتی آفریده شده‌ایم. این‌ها همان ظرفیت‌های پنهان ماست که با قرارگرفتن در شرایط مختلف به فعلیت می‌رسد و ظهور و بروز پیدا می‌کند. نحوه برخورد ما با موضوع‌های مختلف در شرایط متفاوت نقش تعیین‌کننده‌ای درنتیجه این روند خواهد داشت؛ «وَ نَبْلُوکمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیرِ فِتْنَةً».

سنت قطعی خدا این است که همه بندگانش را در معرض ابتلاهای مختلف قرار دهد تا به‌این‌ترتیب سعادت و شقاوت هرکس و جایگاهش در دنیا و آخرت معلوم شود.

موارد ابتلا را بپسندد یا نپسندد: « بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ». یکی از ابتلاها، ابتلا به محدودیت رزق و تنگدستی است که نحوه برخورد افراد مبتلابا آن متفاوت است. گاه فرد مبتلا با رویکردی مثبت با این شرایط مواجه می‌شود؛ یعنی با تعدیل مصرف به مقام زهد می‌رسد، صبور و شکیبا می‌شود، رضایتمند و عزتمند زندگی می‌کند و حال خوش ابتلا و تضرع به خداوند را دارد؛ گاهی هم فرد مبتلا به تنگدستی با رویکرد منفی خود به این موضوع، دچار ذلت‌نفس، خفت، حقارت، حسادت و کینه می‌شود.

در این دعا صحبت از مبتلایان به فقری است که با رویکرد منفی با این موضوع برخورد می‌کنند.یکی از خروجی‌های این نگاه، بدگمانی به خداوند و ناکارآمددانستن او در تدبیر امور است. نتیجه این پندار باطل آن خواهد بود که شخص روزی‌اش را از روزی‌خواران طلب می‌کند: «حتی التمسنا ارزاقک من عند المرزوقین»؛ شرایطی که با پیامدهای شوم آن پیش‌ازاین آشنا شدیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + پانزده =