چگونه دید بهتری داشته باشیم؟

غذاهای برتر چشمی

پیروی از عادات غذایی صحیح، شرط اساسی حفظ سلامتی عمومی بدن و سلامت اندام‌ها ازجمله سلامتی عملکرد صحیح چشم‌هاست. دریافت متنوع و متعادل گروه‌های غذایی باعث محافظت از سلامت چشم‌ها، تقویت بینایی و به تأخیر افتادن بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن می‌شود.

تاریخ انتشار: 11:18 - دوشنبه 1403/03/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
غذاهای برتر چشمی

به گزارش اصفهان زیبا؛ پیروی از عادات غذایی صحیح، شرط اساسی حفظ سلامتی عمومی بدن و سلامت اندام‌ها ازجمله سلامتی عملکرد صحیح چشم‌هاست. دریافت متنوع و متعادل گروه‌های غذایی باعث محافظت از سلامت چشم‌ها، تقویت بینایی و به تأخیر افتادن بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن می‌شود. در این زمینه دکتر فاطمه شیرانی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی توضیح می‌دهد:

با افزایش سن، مرکز بینایی شبکیه چشم دچار تحلیل تدریجی می‌شود و در درازمدت ضعف شدید قدرت بینایی را به همراه دارد؛ اما بیشتر مشکلات بینایی در افراد بالای‌50سال، مربوط به تغییرات شبکیه است.

به‌هرحال باید بدانید تغذیه مناسب و انجام تمرینات ورزشی تقویت چشم می‌تواند فرسودگی چشم‌ها را به تأخیر بیندازد.علاوه بر افزایش سن و سالمندی، اضافه‌وزن و چاقی عامل مهمی در فرسایش شبکیه چشم محسوب می‌شود. کنترل وزن و حفظ تناسب‌اندام باعث کاهش خطر ابتلا به فرسودگی شبکیه می‌شود. از طرفی مطالعات به ارتباط مصرف غذاهای پرچرب و پر‌نمک با افزایش خطر ابتلا به آب‌مروارید اشاره می‌کنند. لازم است در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی‌شده به نشانگر تغذیه‌ای آن توجه کرد و محصولات کم‌چرب و کم‌نمک را انتخاب کرد.

ویتامین A

ویتامین‌A به‌عنوان یک ویتامین محلول در چربی نقش مهمی ‌در سلامت چشم دارد و برای تطابق فرد به تغییر نور ضروری است. کمبود شدید ویتامین‌A منجر به اختلالاتی مانند کاهش بینایی در شب، خشکی قرنیه، شب‌کوری و نابینایی در کودکان می‌شود. به‌طورکلی دریافت کافی ویتامین‌A به حفظ سلامت سلول‌ها کمک می‌کند و چشم را در مقابل شب‌کوری و خشکی محافظت می‌کند. ویتامین‌A همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، از سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های چشمی‌ در مقابل آسیب‌ رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.البته باید توجه داشت ویتامین‌A یک ویتامین محلول در چربی است و دریافت زیاد آن به‌صورت مکمل باعث ایجاد مسمومیت در بدن می‌شود.منابع گیاهی ویتامین‌A و پیش‌سازهای آن شامل سبزی‌ها و میوه‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره مانند گوجه‌فرنگی، انواع فلفل و کلم ‌بروکلی، کاهو، اسفناج، جعفری و هویج، طالبی، انبه، توت‌فرنگی، موز و انواع مرکبات است. منابع غذایی حیوانی ویتامین‌A شامل جگر، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات است.

ویتامین C

ویتامین‌C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها بالا می‌برد. دریافت کافی منابع ویتامین‌C التهاب سطح مخاطی چشم را کم می‌کند و خطر ابتلا به آب‌مروارید و فرسودگی شبکیه را کاهش می‌دهد.به‌طورکلی انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه و خام منابع غنی از ویتامینC هستند. مرکبات مثل پرتقال و لیموترش و شیرین، فلفل‌دلمه‌ای، کیوی‌، انبه، گوجه‌فرنگی‌، توت‌فرنگی‌، سیب‌زمینی و سبزی‌های سبز و پربرگ منابع غنی از ویتامین C‌هستند. باید توجه داشت حرارت و نور باعث تخریب ویتامین‌C‌ موجود در مواد غذایی می‌شود.در ضمن افراد سیگاری‌، کسانی که الکل مصرف می‌کنند و مبتلایان به دیابت باید روزانه مقادیر بیشتری از ویتامین‌C مصرف کنند.

ویتامین E

ویتامین‌E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند فرسودگی شبکیه، کدورت عدسی و پیشرفت بیماری آب‌مروارید را به تأخیر بیندازد. بهترین منبع ویتامین E‌ آجیل و روغن‌های گیاهی است.

لوتیئین و زاگزانتین

این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزی‌ها و میوه‌ها یافت می‌شوند و بدن می‌تواند لوتئین را به زاگزانتین تبدیل کند. مطالعات علمی نشان می‌دهد دریافت این دو ماده خطر ابتلا به آب‌مروارید را کاهش می‌دهد. لوتئین و زاگزانتین را می‌توان در سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی‌رنگ مانند هویج و ذرت و نیز اسفناج، کلم‌پیچ، شلغم، خربزه، کدوحلوایی، کلم‌بروکلی، نخود‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای زرد، انبه و تخم‌مرغ یافت. بهتر است بدانید سبزی‌های پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند؛ زیرا پختن سبب شکسته شدن دیواره سلول‌ها و آزاد شدن لوتئین می‌شود.

چربی‌های خوب

اسیدهای چرب ضروری یا همان اسیدهای چرب غیر‌اشباع‌(امگا‌3 و امگا‌6) در تکامل بینایی در نوزادان نقش دارند و کمبود آن‌ها به‌ویژه امگا‌3 در بزرگ‌سالان می‌تواند باعث کاهش دید شود. کمبود طولانی‌مدت اسیدهای چرب ضروری ممکن است سبب تخریب شبکیه چشم و به‌هم‌خوردن تنظیم فشار داخل چشم شود. روغن سویا و آفتابگردان منابع غنی از امگا‌6 هستند و دریافت آن‌ها در رژیم غذایی بیش از مقدار موردنیاز است. در مقابل اکثر افراد منابع غنی از امگا‌3 را کمتر از میزان موردنیاز بدن دریافت می‌کنند. عدم هماهنگی و تعادل بین این دو اسید‌چرب می‌تواند خواص آن‌ها را کاهش دهد. مصرف ماهی دو بار در هفته، روغن کانولا، گردو و خرفه در برنامه غذایی تأمین‌کننده امگا‌3 است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از سبزی‌، میوه‌، حبوبات و مغزهاست، انتخاب مناسبی برای حفظ سلامت چشم‌هاست و مواد مغذی لازم، مثل اسیدهای چرب ضروری، لوتئین، زاگزانتین، ویتامین‌C، ویتامین‌E، سلنیوم و روی را به بدن می‌رساند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − دوازده =