زوجین می‌گویند با مراجعه به سایت، پی‌درپی با این پیغام مواجه می‌شوند که «بانک‌ها اعتبار ندارند»!

صف وام ازدواج جمع می‌شود؟

متقاضیان در همان مراحل اولیه ثبت‌نام وام ازدواج با این پیغام مواجه می‌شوند که ظرفیت برای دریافت وام تکمیل شده است!

تاریخ انتشار: 09:12 - یکشنبه 1403/05/14
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
صف وام ازدواج جمع می‌شود؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ متقاضیان در همان مراحل اولیه ثبت‌نام وام ازدواج با این پیغام مواجه می‌شوند که ظرفیت برای دریافت وام تکمیل شده است! زوج‌های جوان پس از طی‌کردن مراحل طولانی و سخت ثبت‌نام و تعیین شعبه، انتظار دارند که وام ازدواج خود را به‌صورت‌کامل دریافت کنند؛ اما مواجه‌شدن با این محدودیت‌ها در شعب بانک‌ها، آن‌ها را غافلگیر و ناامید می‌کند.

بسیاری از آن‌ها با اتکا به این وام، برنامه‌ریزی‌های مالی خود را برای شروع زندگی مشترک انجام داده‌اند و حالا با مشکل جدی مواجه می‌شوند. علاوه بر این، بانک‌ها متقاضیان وام ازدواج را مجبور به معرفی دو ضامن حقوق‌بگیر و یا کسبه معتبر می‌کنند و این در حالی است که بانک‌ها ملزم هستند برای پرداخت وام ازدواج یک ضامن عادی و یک سفته را قبول کنند. تأمین ضامن و وثیقه برای دریافت وام ازدواج از شبکه بانکی از سختی‌های پیش روی متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج است. سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان در حالی است که برخی از شعب بانک‌های دولتی و خصوصی به‌راحتی آب‌خوردن به کارمندانشان مبالغ هنگفت تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

خط‌ونشان‌کشیدن‌های بانک مرکزی برای بانک‌ها در شرایطی است که شعب بانکی همچنان سلیقه‌ای عمل می‌کنند و برای پرداخت وام ازدواج ضوابط و مقررات خودشان را عملیاتی می‌کنند.

بر عملکرد بانک‌ها نظارت نیست

طبق آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۳، وام ازدواج مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان شد. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ۳۰۰ میلیون تومان برای زوج‌های بالای ۲۵سال و برای زوج‌های زیر ۲۵سال و زوجه‌های زیر ۲۳سال، ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شد. این وام به‌عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه بدون بهره و با دوره بازپرداخت طولانی به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود که می‌توانند از آن برای خرید وسایل منزل، ودیعه مسکن، برگزاری جشن عروسی و هر نیاز دیگری که برای شروع زندگی مشترک دارند استفاده کنند.

بانک مرکزی نیز در ابلاغیه اجرای قانون تأکید داشته است که پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم‌تکافوی اعتبار آن‌ها، به‌منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظف‌اند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی او یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند؛ همچنین مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است.

اجرانشدن هر یک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل‌پیگیری است. مبلغ وام ازدواج به 300میلیون تومان افزایش پیدا کرده؛ اما این روی خوش ماجرا در اجرا با کاستی و مشکلاتی برای جوانان متقاضی این وام همراه شده که نیازمند ورود جدی نهاد ناظر به ماجراست تا با برخوردهای سلیقه‌ای کارمندان برخی از شعب بانکی برخورد قاطع صورت بگیرد. به هر صورت وقتی قانون بودجه و تأکید مسئولان و همچنین ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها بیان می‌کند که وثایق وام ازدواج یک سفته یا یک ضامن باید باشد، چرا برخی از بانک‌ها، درخواست دیگری دراین‌باره دارند؟

بانک‌ها منابع ندارند

یکی از متقاضیان وام ازدواج به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «بنده بعد از چندماه انتظار، وام ازدواج را از یک بانک خصوصی در اصفهان دریافت کردم؛ ولی همسرم موفق به دریافت وام ازدواج نشده و این در حالی است که هر دو نفر روی مجموع این وام برای شروع زندگی مشترکمان حساب کردیم. حدود پنج‌ماهی می‌شود که همسرم منتظر دریافت وام ازدواج است. وقتی وارد سایت می‌شوم به ما اعلام می‌کنند که هیچ بانکی داخل اصفهان اعتبار پرداخت وام را ندارد. صف انتظار برای دریافت وام از بانک‌های دولتی طولانی است و بانک‌های دولتی پرداختی ندارند و اعلام می‌کنند که منابع نداریم.»

سخت‌گیری بانک‌ها برای ضامن

او بیان می‌کند: «اعلام کرده‌اند که یک ضامن برای دریافت وام ازدواج کافی است؛ ولی بانک‌ها به‌هیچ‌وجه زیر بار چنین دستورالعملی نمی‌روند و قوانین سلیقه‌ای خودشان را اعمال می‌کنند. بانک هم دو فقره چک و هم دو ضامن (کارمند رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق و ضامن جوازکسب‌دار) برای پرداخت وام ازدواج درخواست می‌کند. علاوه براین موارد، بانک وثیقه هم دریافت می‌کند. بانک به ما اعلام کرد سند ماشین و سند ملک را برای دریافت وام ازدواج باید حتما تحویل دهیم.»

این متقاضی وام ازدواج خاطرنشان می‌کند: «مبلغ وام ازدواج 300 میلیون تومان ده‌ساله با اقساط ماهانه دومیلیون و 627 هزار تومان پرداخت می‌شود که کارمزد این وام همان سال اول از کل مبلغ وام ازدواج کسر می‌شود.»

او تأکید می‌کند: «برای دریافت این وام باید ماه‌ها در صف انتظار باشیم و این درحالی است که مبلغ وام با کسر کارمزد کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. با این وام فقط می‌توان چند وسیله جهیزیه خرید یا صرفا کمک‌هزینه برای مخارج جشن عروسی است. اگر مبلغ وام ازدواج به یک میلیارد تومان می‌رسید، در شرایط اقتصادی کنونی که قیمت‌ها سرسام‌آور است و هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده، زوجین راحت‌تر می‌توانستند زندگی مشترکشان را شروع کنند.»

وام ازدواج کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد

سایر متقاضیان وام ازدواج نیز گلایه‌مندند که با مراجعه به سایت با پیغام بانک‌ها منابع برای پرداخت وام ندارند مواجه شده‌اند و این موضوع منجر به معطلی چندین‌ماهه آن‌ها شده و پیگیری برنامه‌های ازدواجشان را به تأخیر انداخته است. یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «بنده تاکنون نتوانسته‌ام وام ازدواج را دریافت کنم؛ این در حالی است که برای پرداخت هزینه‌ها نیاز مبرم به این وام دارم. عجیب است که بانک‌ها اعلام می‌کنند منابع برای پرداخت وام ندارند؛ ولی بانک مرکزی و متولیان روی پرداخت تسهیلات ازدواج و تسهیل پرداخت تأکید می‌کنند.»

او بیان می‌کند: «این فقط یکی از مشکلات وام ازدواج است. هنگام مراجعه به بانک، تازه مشخص می‌شود نه‌تنها خبری از حذف ضامن نیست؛ بلکه به سلیقه رئیس شعبه و معاون و کارمند و … ضامن باید دارای همه مشخصه‌ها باشد و از همه مهم‌تر، برگه کسر حقوق داشته باشد!»

این متقاضی وام ازدواج خاطرنشان می‌کند: «به‌رغم تأکید و دستور بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای شرایط ضامن تنها دریافت یک فقره سفته و یک ضامن برای دریافت وام ازدواج کفایت می‌کند؛ اما بانک‌های عامل در شعب خود به این قوانین توجهی ندارند و این روند سخت و دشوار باعث شد تا در سال گذشته شاهد صف طولانی از متقاضیان وام ازدواج باشیم.»

او تأکید می‌کند: «اگر زوجین مسکن نداشته باشند، باید کل مبلغ وام را به اجاره یک خانه در اصفهان اختصاص دهند. تهیه وسایل خانه و اثاثیه برای شروع زندگی ضروری است؛ ولی با یک چرخ در بازار متوجه خواهید شد که قیمت لوازم‌خانگی تا چه حد افزایش یافته است؛ بنابراین باوجود اینکه مبلغ وام نیز در شرایط کنونی کفاف هزینه‌ها را می‌دهد، برای پرداخت همین میزان تسهیلات نیز سنگ‌اندازی می‌کنند. البته که باید وام ازدواج را کمک‌هزینه‌ای برای ازدواج دانست؛ نه وامی برای تأمین تمام هزینه‌های شروع زندگی!»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + 17 =