سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان:

لزوم حمایت از توسعه فناوری‌های اصفهان

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان (سمپا) سال ۱۳۸۳ تأسیس شده است. سمپا به‌منظور حفاظت از محیط زیست، مسئولیت برنامه‌ریزی، سامان‌دهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به جمع‌آوری و دریافت به‌موقع پسماند خشک و پردازش پسماند تر را در جهت بازگشت به چرخه مصرف و رضایت خاطر همه شهروندان برعهده دارد.

تاریخ انتشار: 02:10 - شنبه 1402/01/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
لزوم حمایت از توسعه فناوری‌های اصفهان

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان (سمپا) سال ۱۳۸۳ تأسیس شده است. سمپا در ابتدا با نام کارخانه کود آلی اصفهان و با هدف دریافت و پردازش پسماند عادی شهر اصفهان و تولید کود کمپوست تأسیس و برای اولین بار خطوط پردازش مکانیزه با تکنولوژی روز دنیا در ایران، در این سازمان راه‌اندازی شد و در ادامه تولید محصولات دیگر در دستور کار قرار گرفت و با گذشت زمان عنوان سازمان مدیریت پسماند برای این مجموعه در نظر گرفته شد.

سمپا به‌منظور حفاظت از محیط زیست، مسئولیت برنامه‌ریزی، سامان‌دهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به جمع‌آوری و دریافت به‌موقع پسماند خشک و پردازش پسماند تر را در جهت بازگشت به چرخه مصرف و رضایت خاطر همه شهروندان برعهده دارد.

این مجموعه از ابتدای تأسیس تا کنون اقدامات مؤثری را انجام داده است. در این خصوص مدیر طرح ملی توسعه  فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست‌محیطی کشور از بخــش‌های مختلف کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان بازدید و بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه‌ها و توسعه آن به فاز صنعتی تأکید کرد.

در این برنامه قاسم عرب از بخش‌های مختلف کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری در مسیر توسعه فناوری‌های زیست محیطی قرار گرفت.

مدیر طرح ملی توسعه فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست‌محیطی ضمن تقدیر از فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در زمینه توسعه فناوری‌های نو، بر حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه‌ها و توسعه آن به فاز صنعتی تأکید کرد.

قاسم عرب ضمن ابراز خرسندی از پروژه‌های اجراشده در اصفهان، اظهار کرد: فعالیت‌های زیست محیطی این کارخانه، به‌خصوص کنترل بوی نامطبوع حاصل از پردازش پسماند در آن نسبت به سایر کارخان‌های سطح کشور بسیار مؤثرتر و بهتر است و این موضوع مرهون تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شده در این زمینه است.

او اشاره‌ای داشت به همکاری قبلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و معاونت علمی ریاست جمهوری و اختصاص تسهیلات به پروژه تصفیه شیرابه تولیدشده از پسماند شهر اصفهان به ظرفیت ۲۰ متر مکعب و در ادامه بیان کرد: سایر پروژه‌های توسعه‌ای این سازمان که دارای فناوری بوده و به رفع مشکلات پسماند در کل کشور کمک می‌کند نیز مورد حمایت این معاونت قرار خواهد گرفت.

مدیر طرح ملی توسعه فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست محیطی همچنین ضمن بازدید از واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش و دستگاه پایلوت هاضم بی‌هوازی پسماند فسادپذیر، روند پیشرفت و توسعه بومی این‌گونه فناوری‌ها در کشور به همت متخصصان و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند را امیدبخش برشمرد.

عرب گفت: فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه توسعه فناوری‌های نو قابل‌تقدیر است و در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این‌گونه پروژه‌ها و توسعه آن به فاز صنعتی حمایت خواهد کرد.

بررسی تعاملات بین مدیریت پسماند و معاونت ریاست جمهوری

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این بازدید گفت: در سال‌های اخیر و در راستای برنامه ۱۴۰۵ سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، پروژه‌های متعددی در زمینه توسعه مدیریت پسماند پیش‌بینی و اجرا کرده است.

فرشاد مستأجران ادامه داد: در این راستا می‌توان به پایلوت هاضمه بی‌هوازی و پایلوت پیرولیز به منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و تولید انرژی اشاره کرد که توسعه این پروژه‌ها نیاز به پیش‌بینی بودجه و استفاده از ردیف‌های ملی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای تحقق این مهم مذاکرات و جلسات متعددی با معاونت علمی ریاست جمهوری برای افزایش همکاری و استفاده از تسهیلات و بودجه‌های ملی برگزار و پیگیری شد.

او ماحصل این پیگیری‌ها و جلسات را حضور مدیر طرح ملی توسعه فناوری‌های اقتصاد چرخشی و زیست محیطی به منظور بازدید از کارخانه پردازش پسماند و تولید کود آلی شهرداری اصفهان دانست و گفت: بررسی نحوه همکاری‌ها و تعاملات مشترک فی‌مابین سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و معاونت علمی ریاست جمهوری برای استفاده از اعتبارات این معاونت در خصوص اجرای پروژه‌های توسعه‌ای این سازمان، از جمله اهداف این بازدید و سفر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده − 14 =